Transliteral equivalence and reliability of the Turkish form of the problem solving subtest of the career maturity inventory ; A study on 8 th-Grade Turkish students
dc.contributor.advisor | Erkman, Fatoş | |
dc.contributor.author | Bahar, Daryo | |
dc.date.accessioned | 2020-12-21T13:36:20Z | |
dc.date.available | 2020-12-21T13:36:20Z | |
dc.date.submitted | 1993 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/325851 | |
dc.description.abstract | Türkiye'deki üniversite öğrencileri üzerinde yapılan araştırmalar öğrencilerde, okudukları bölümü, değiştirmek ve bu amaçla Öğrenci Seçme ve Yerleştirme sınavlarına ikinci kez veya daha fazla girmek yönünde bir eğilimin geliştiğini göstermiştir. Bu durum öğrencilere henüz ortaokul ve lise sınıflarında iken bile mesleki rehberlik götüren etkinliklere duyulan gereksinmenin büyüklüğünü vurgulamaktadır. Etkili bir mesleki rehberlik faaliyeti için 'ölçme ve değerlendirme çok önemli olmakla birlikte Türkiye koşullarına uygun ölçme araçlarının son derece az sayıda olduğun görülmektedir. J.O - Crites tarafından geliştirilen Mesleki Olgunluk Envanteri (Career Maturity Inventory) Tutum Ölçeği ve Yeterlik Testi olmak üzere iki bölümden oluşmuştur. Yeterlik Testi her biri yirmişer maddelik beş bolümden oluşan toplam 100 maddelik bir testtir.Beşinci bölüm olgunluğun karar verme boyutunu ölçmektedir.Bu tezin çalışmasının amacı söz konusu ölçeğin beşinci bölümünün Türkçe tercümesinin orijinali ile çeviri eşdeğerliğini ve Türkçe formun güvenilirliğini saptamaktır. Türkçe'ye çeviri İncesulu (1983) tarafından tez projesinde kullanmak amacıyla yapılmış ayrıca tez yazarı tarafından gözden geçirilmiş gerekli değişikliklerden sonra çeviri eşdeğerliliği ve güvenilirliği çalışmalarına geçilmiştir. Çeviri eşdeğerligi çalışması İstanbul'da Robert Lisesi 'nin sekizinci sınıf öğrencilerinden 82' sinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar İngilizce ve Türkçe formların çeviri eşdeğeyerliğine sahip olduklarını göstermiştir. Güvenirlik çalışması ikisi devlet okulu diğer ikisi özel okul olmak üzere toplam dört okulun 8. sınıflarındaki (Orta.3) toplam 236 öğrenciye Türkçe formun uygulanması ile gerçekleştirilmiştir. ilk iki okulun rehberlik servislerini n olmadığı diğer iki okulun ise rehberlik servislerinin bulunduğu ve iyi çalıştığı görülmüştür.Test sonuçlarının analizlerinde Kuder - Richardson 20 formülü ile hesaplanan iç tutarlık katsayısı 45, testin iki hafta ara ile tekrarlanmasından elde edilen korelasyon katsayısı ise 65 olarak bulunmuştur. Elde edilen değerler yeterli bulunmamış ve bu konu tezin devamında tartışılmıştır. Ayrıca özel okullardan birinin 11. sı ruf öğrencilerinin katilimi ile bir pilot uygulama yapılmış, bu uygulamada elde edilen veriler testin Türkiye koşullarına uyarlanmasına dayanak oluşturmuştur. Bu uyarlama sonucunda 11. sınıf öğrencilerin de iç tutarlık katsayısı 70 olarak bulunmuştur., Bu değer Crites'in 11. sınıflar için bulduğu değerle aynıdır. Bu uyarlamadan sonra 8. sınıflar için iç tutarlılık katsayısı.49 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın sonuçlarından bazı yan bulgular da elde edilmiştir. Rehberlik servisi olan okulların öğrencileri rehberlik servisi olmayan okulların öğrencilerine kıyasla daha yüksek puanlar almışlardır. Bu durum rehberlik servislerinin mesleki olgunlaşma da etkili olduklarının kanıtı olarak yorumlanmıştır. Ayrıca düşük puan alan öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeylerinin de yüksek puan alan öğrencilerinkinden daha aşağı olduğuGörülerek, sosyo - ekonomik düzeyin mesleki olgunluk üzerindeki etkisinin araştırılması önerilmiştir.Testin gelişimsel karakteri göz önüne alınarak aynı okulun 11. sınıf öğrencileri ile 8. sınıf öğrencilerinin aldıkları puanlar karşılaştırılmış ve aralarındaki yaş farkına rağmen birbirlerine yakın puanlar aldıkları görülmüştür.Öğrencilerin içinde bulundukları durumlar değerlendirildiğinde,11. ve 8. sınıf öğrencilerinin benzeşik hayat yaşamakta oldukları görülmüş ve bu durum Crites'in mesleki olgunlukta yaşanan hayat aşamalarının kronolojik yaştan daha önemli olduğu görüşünü desteklemiştir. Ayrıca tezin hangi sınıf düzeylerinde en yüksek güvenilirliğe sahip olduğunun anlaşılması için çalışmalar yapılması önerilmiştir. | |
dc.description.abstract | Studies on Turkish university students show an increasing tendency to change their majors by takinig the University Selection and University Placement Exams (OSS and OYS) for the second time. This fact underlines the strong need for career counseling to secondary and high school students For aneffective career counseling assessment is very important; but the number of instruments available for the use of Turkish students is very few. J.O. Crites has developed an inventory called the Career Maturity Inventory. It consists of two main parts: The Attitude Scale and the Competence Test. The present study deals with the 100-item Competence test is consisting of five 20- item subtests. The fifth subtest deals with the Decision-Making dimension of career maturity.The specific aim of the present study is to determinet the transliteral equivalence and reliability of the Problem Solving subtest of the Career Maturity Inventory. The inventory was translated by incesulu (1983) for the use in her M.A. project. and the investigator revised the translation and then studied the transliteral equivalence and the reliability of this version. The transliteral equivalence study is conducted in Robert College in Istanbul where the students are bilingual (English and Turkish). The sample consisted of 32 8th-grade students. Findings indicated the Turkish and English forms to be transl it orally equal. The reliability study was accomplished by administering the Turkish form to 236 8th - grade students in four different schools in Istanbul. Two of them were state schools where no counseling services existed and the other two were private schools with well - functioning counseling services.The statistical analyses revealed an internal consistency coefficient of 45 determined by the Kuder Richardson formula 20; and a test - retest reliability of 65. These findings are considered unsatisfactory reliability and a discussion is presented. A pilot study is conducted on the llth-grade students of one private school. Depending on the data obtained there? an adaptation of the scale is performed. In this adapted form? the coefficient of internal consistency determined by the Kuder Richardson formula 20 is found to be.78? the same as found by Crites. However? the internal consistency coefficient of the adapted farm is found to be low (.49) for the 8'th grade students. The analysis also showed that the mean of scores of the students in schools with counseling services mas significantly higher than that of students in schools with no counseling services. This is interpreted as an evidence showing the effect of counseling services on the career maturity. However the SES of the students with lower grades were also much lower than the SES ofstudents with higher grades. Are search to see the effect of the difference in SES on the career maturity is suggested in the discussion part. Considering the developmental nature of the test 8 th - grade students and lith- grade students wepe compared. Diffepence between 8th-grade students and 11th-grade students in the same school with counseling service found to be non-significant ad though 11 th -grade students scored higher than the 8th-gpades When the situation of 8th- and 11th- grade students were compared it was seen that they were in very simi lap life stages Therefore the statistical findings suppopted Cpites views that the effect of life stages on career maturity is much higher than the effect of the age. Further research is suggested to determine the grade levels at which this subtest is most reliable. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Transliteral equivalence and reliability of the Turkish form of the problem solving subtest of the career maturity inventory ; A study on 8 th-Grade Turkish students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Guidance | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Vocational quidance | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.identifier.yokid | 26792 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 26792 | |
dc.description.pages | 139 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |