dc.contributor.advisor | Rıfat, Okçabol | |
dc.contributor.author | Ural, Ozana | |
dc.date.accessioned | 2020-12-21T13:36:17Z | |
dc.date.available | 2020-12-21T13:36:17Z | |
dc.date.submitted | 1993 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/325845 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu çalışmada, yetişkin eğitimine katılma sebepleri araştırılmıştır. Bu amaçla çalışma iki bölümde yürütülmüştür. Birinci bölümde `Reasons for Educational Participation` (R.E.P.) ölçeği Türk araştırma evrenine uyarlanmış ve `Eğitime Katılma Sebepleri` (E.K.S.) adını almıştır. E.K.S. ölçeğinin geçerliliği uzmanların değerlendirmeleri ve faktör analiziyle saptanmıştır. Güvenirlilik çalışmasının katılımcıları, seçilmiş beş Halk Eğitimi Merkezinden 247 yetişkin kursiyerdir. İkinci bölümde örneklemin demografik özellikleriyle E.K.S. ölçeğindeki faktörler arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın ikinci bölümü için aynı merkezlerden 288 yetişkin kursiyeri kapsayan yeni bir örneklemin demografik özellikleri toplanmış ve onlara da E.K.S. ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın birinci bölümünün sonuçları E.K.S. ölçeğinin kavramsal ve içerik geçerliliği yönünde bazı kanıtlar göstermiştir. Madde toplam korelasyonu, test- yeniden test güvenirliliği ve Cronbach Alpha, E.K.S. ölçeği için yüksek derecede güvenirlilik göstermiştir. Yapılan faktör analizi sonucunda sekiz faktör (lç- Yönelmeli öğrenme, Kaçış, Rekabete Yönelik öğrenme, Sosyal İlişkiler, Dış-Yönelmeli öğrenme, Kişisel Gelişme, Otoriteye Uyma, ve Sosyal ve Ekonomik Gelişme) bulunmuştur. Türk örnekleminin verileri üzerinde yapılan vıfaktör analizi, beş faktörde Amerikan örneklemi ile önemli benzerlikler göstermiştir. Ayrıca, Türk örnekleminin özelliklerini yansıtan üç yeni faktör bulunmuştur. Araştırmanın ikinci bölümünde demografik özellikler, (cinsiyet, yaş, eğitim durumu, şehirleşme süreci, medeni durum, çocukların sayısı, meslek, gelir düzeyi, program türü, katılma sıklığı ve katılmama sebepleri) ile E.K.S. ölçeğinin sekiz faktörü arasındaki ilişki araştırılmıştır. Sonuçlar üç demografik özelliğin (yaş, medeni durum, katılmama sebepleri) hiç bir faktör ile bir ilişkisi olmadığını göstermiştir. Geri kalan demografik özelliklerde ise, değişik ilişkiler gözlemlenmiştir. E.K.S. ölçeğinin f akt ör 1 erindeki varyansın en fazla kısmını açıklayacak değişkenleri saptamak için yapılmış olan Multiple Regression Analizi hiç bir demografik özelliğin varyansın önemli bir kısmını açıklanmadığını göstermiştir. Araştırmanın sonuçları E.K.S. ölçeğinin Türk yetişkin araştırma evreni için güvenilir bir biçimde kullanılabileceğini göstermiştir. Türk ve Amerikan örneklemi eri arasında günlük ve sosyal yaşama ilişkin katılma sebeplerinde önemli bir benzerlik görülmüştür. Ayrıca Türk örneklemi, Amerikan örnekleminden otorite figürlerinin beklentilerini karşılamaya ilişkin katılma sebeplerinde farklılıklar göstermiştir. Bu Türk araştırma evreninin sosyal ve ekonomik yapısının bir sonucu olarak yorumlanmıştır. vıı | |
dc.description.abstract | ABSTRACT In this study, the reasons for participating in adult education programs were investigated. For this, the study was conducted in two parts. In the first part, the `Reasons for Educational Participation` (R.E.P.) scale was adapted into Turkish population. In the second part, the relationship between demographic characteristics of the sample and the factors in R.E.P. was studied. For the first part of the study, the R.E.P. was adapted into Turkish and this Turkish version was called `Eğitime Katılma Sebepleri` (E.K.S.). The validity of the E.K.S. was determined by the ratings of judges and factor analysis. The participants of the reliability study were 247 adult learners from five selected People's Education Centers (P.E.C.s). For the second part of the study, demographic characteristics of a new sample of 288 adult learners from the same P.E.C.s. were collected and they were also administered the E.K.S. The results of the first part of the study, show some evidence for, conceptual and content validity of E.K.S. Item total correlations, test-retest reliability and Cronbach xxxAlpha indicated a high reliability for E.K.S. An exploratory factor analysis resulted in eight factors. (Inner-Directed Learning, Escape, Learning for Competition, Social Relations, Other-Directed Learning, Personal Improvement, Obedience to Authority, and Social and Economic Improvement) Factor analysis on the data of Turkish sample showed high similarities with the American sample on five factors. In addition three new factors reflecting the characteristics of the Turkish sample were discovered. In the second part of the study, the relationship between the demographic characteristics (sex, age, educational background, durations of urbanization, marital status, numbers of children, occupation, income levels, type of programs, frequency of participation, and reasons for nonparticipation) and the eight factors of E.K.S, was studied. The results indicated that for three demographic characteristics (age, marital status, and reasons for nonparticipation) no relationship was seen with any of the factors. For the remaining demographic characteristics various relationships were observed. The Multiple Regression Analysis performed to single out the variables that accounted for most of the variance in E.K.S. factors indicated that none of the demographic characteristics were able to explain a significant amount of the variance. IVThe results of the study indicated that the E.K.S. scale can be reliable use for the Turkish adult learner population. It is also seen that there is a major resemblance between the Turkish and American samples in reasons for participation that are reiated to daily and social life. Additionally, the Turkish samples has shown discrepancies from the American sample in participation reasons related to meeting the expectations of the authority figures. This was interpreted to be a function of the social and economic structure of the Turkish population. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | The Reasons for participating in adult education programs in Turkey | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Demographic characteristics | |
dc.subject.ytm | Non-formal education | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Adult education | |
dc.subject.ytm | Turkey | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.identifier.yokid | 26961 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 26961 | |
dc.description.pages | 155 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |