Show simple item record

dc.contributor.advisorKaymak, Deniz Albayrak
dc.contributor.authorAda, Özlem
dc.date.accessioned2020-12-21T13:33:28Z
dc.date.available2020-12-21T13:33:28Z
dc.date.submitted1996
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/325570
dc.description.abstractÖZET Bu araştırma, gençlerin giysi marka seçimlerini ve bu seçimlerin uyum ve sosyal davranışlarla bağlantısını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ilk iki sorusu, gençlerin gerçekten popüler giysi markalarını seçip seçmediklerini ve bu seçimlerini etkileyen referans gruplarını incelemiştir. Diğer üç soru ise sosyal davranışları, yani liderlik, sosyal ilişkiler ve popülerlikleri yüksek, orta ve düşük olan gençler arasındaki popüler giysi markası seçimlerindeki grup farklılıklarını incelemiştir. En son araştırma sorusu ise, `edilgen uyumlu,` diye sınıflandırılan gençlerin `edilgen uyumsuz,` `etkin uyumlu,` ve `etkin uyumsuz` sınıflamalarına giren gençlerden daha çok popüler giysi marka seçimi yapıp yapmadıklarını ele almıştır. Tüm araştırma sorularında cinsiyet farklılığı olup olmadığını incelenmiştir. Gençlerin marka seçimlerini değerlendirmek üzere yapılandırılmış bir görüşme hazırlamak ve gençlerin uyumunun davranış boyutunu ölçen bir ölçek geliştirmek için ön çalışmalar yapılmıştır. Ana çalışmaya, iki özel okuldan 33 erkek ve 32 kız Lise 2 öğrencisi katılmıştır. Bu öğrencilerle giysi seçimleriyle ilgili teke tek görüşmeler yapılmış ve grup halinde MCI'ın üç ölçeği, geliştirilen uyum ölçeği ve sosyometrik derecelendirme verilmiştir. Bulgular gençlerin, özellikle de kızların, popüler giysi markalarını seçtiklerini göstermiştir. Hem kız hem de erkekler için arkadaş ve ailelerin iki temel referans grubu olduğu ortaya çıkmıştır. Farklı düzeylerde liderlik, sosyal ilişki ve popülerlik nitelikleri olan genç kız ve erkeklerin popüler marka seçimlerinin benzer olduğu görülmüştür. Bulgular gençlerin popüler giysi markalarını seçimlerinin sosyal davranışlardan etkilenmediğim göstermekledir. Aynı şekilde, farklı uyum sınıflamasına giren gençlerin marka seçimlerinin her iki cinsiyet için de farklılık göstermediği bulunmuştur. Ancak bu son sonucun, uyum ölçeğinin düşük güvenirliğinden kaynaklanabileceği düşünülebilir.
dc.description.abstractIV ABSTRACT The purpose of this research was to investigate adolescents' clothing brand preference and its relation to conformity and social behaviors. First two questions of the study examined whether adolescents indeed made popular clothing brand choices and who their reference groups were in making these choices. The following three questions investigated the group differences in popular clothing preferences among adolescents who had high, middle, and low levels of social behaviors, i.e., leadership, social relations, and peer popularity, respectively. The last question examined whether the adolescents who were classified as `passively conforming` made more popular clothing brand preferences than other adolescents who were classified as `passively nonconforming,` `actively conforming,` and `actively nonconforming.` Gender differences were explored in all these questions. Pilot studies were conducted to develop a structured interview to assess adolescents' clothing brand preferences and a scale to measure the Behavior dimension of conformity. The main study included 33 males and 32 females who were Lycee 2 students in two private schools. Students were given individual interviews on clothing preferences, and group tested by three social behavior scales of the MCI, the conformity measure developed in this study and a sociometric rating to measure peer popularity. The results indicated that all adolescents, particularly females, made popular clothing brand preferences. Friends and parents were the two main reference groups for both genders. Popular clothing brand preferences were similar for male and female adolescents who had different levels of leadership, social relations, and peer popularity scores. These findings indicate that regardless of social behaviors most of the adolescents make popular clothing preferences. Similarly, brand preferences did not change depending on conformity classification for either genders. However, this later finding could also be due to the low reliability of the conformity measure.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleActual preference for popular clothing brands in relation to social behaviors and conformity in adolescence
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmYoungs
dc.subject.ytmBrand loyalty
dc.subject.ytmClothing
dc.identifier.yokid52166
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid52166
dc.description.pages55
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess