Mother characteristics influencing the encouragement of sex-typed activities in preschool children
dc.contributor.advisor | Bekman, Sevda | |
dc.contributor.author | Seral, Emine Gülşah | |
dc.date.accessioned | 2020-12-21T13:32:10Z | |
dc.date.available | 2020-12-21T13:32:10Z | |
dc.date.submitted | 1998 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/325455 | |
dc.description.abstract | KISA ÖZET Okulöncesi Çağı Çocuklarda Cinsiyet Rollerini Destekleyen Davranışları Etkileyen Anne Özellikleri Emine Gülşah Seral Okulöncesi çağı çocuklarda cinsiyet rollerini destekleyen davranışları etkileyen bazı anne özellikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Ele alınan anne özellikleri annenin benimsediği cinsiyet-rolü, geleneksellik düzeyi, çocuğa yönelik işbölümünün evde eşler arasında ne derece paylaşıldığı, annenin evdeki karar alma mekanizmalarına katılımı, ve annenin ev dışında çalışıyor olup olmaması olarak belirlenmiştir. Bu özelliklerin çocuklarda cinsiyet rollerini destekleyen davranışları etkileyip etkilemediklerini incelemek için bazı yeni ölçekler geliştirilmiştir, örneklemi oluşturmak için okulöncesi eğitimi veren merkezlerle temasa geçilmiş, anketi cevaplayan kadınlar örnekleme dahil edilmiştir. Kadınların sosyo ekonomik ve eğitim düzeyleri kontrol edilerek, bu unsurların sonuçlara olabilecek etkileri en aza indirgenmiştir. Toplanan veri t-testleri ve tek yönlü varyans analizi ile incelenmiş, yukarıda öne sürülen anne özelliklerinin çocuklarda cinsiyet rollerini destekleyen davranışları etkilemediği görülmüştür. Yapılan ek analizler, annenin çocuğunda cinsiyet rollerini destekleyen bir biçimde davranmasındaki tek etkenin çocuğun cinsiyeti olduğunu ortaya çıkarmıştır. Kız çocuğu olan annelerin, erkek çocuğu olan annelere kıyasla çocuklarında cinsiyet rollerini daha fazla destekledikleri görülmüştür. Bulgular sosyal sınıf farklılıkları ve Türk ile Batı kültürleri arasındaki farklılıklar açısında değerlendirilirken, özellikle kadınlara ve erkeklere yönelik değişik bakış açılan çerçevesinde ele alınmıştır. Hem babalan da kapsayan, hem de feminist olan ve olmayan örneklemleri karşılaştıran niteliksel araştırmalara duyulan ihtiyaç Öne sürülmüştür (205 kelime). | |
dc.description.abstract | ABSTRACT Mother Characteristics Influencing the Encouragement of Sex-typed Activities in Preschool Children by Emine Gülşah Serai An attempt was made to delineate certain mother characteristics influential in the encouragement of sex-typed activities in preschool children. The investigated mother characteristics were sex-role orientation, level of traditionality, the division of child- related division of labor in the home, power in decision-making in the family as perceived by the mother, and employment status. Several new instruments were developed in order to study the effect of these characteristics on the encouragement of sex-typed activities in children. Data was collected via contacting preschools; women who responded to the questionnaires made up the sample. The socio-economic and education level of the women were controlled so as to eliminate any confounding effects. The collected data was analyzed by t-tests and one-way analysis of variance methods. The analyses revealed that none of the above-mentioned mother characteristics influenced the encouragement of sex-typed activities in preschool children. Further analyses showed that the only factor influencing mothers' sex-typed activities in their children was the sex of the child; if the child was a girl, the mother was found to encourage such activities more than if the child was a boy. Findings were discussed in terms of the influence of social class and differences between Turkish and Western cultures; especially in relation to the expressiveness-instrumentality framework. The need for qualitative research including fathers as respondents, and also samples comparing feminist and non-feminist respondents were suggested (241 words). IV | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Mother characteristics influencing the encouragement of sex-typed activities in preschool children | |
dc.title.alternative | Okul öncesi çağı çocuklarda cinsiyet rollerini destekleyen davranışları etkileyen anne özellikleri | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Mother education | |
dc.subject.ytm | Gender roles | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.identifier.yokid | 71513 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 71513 | |
dc.description.pages | 111 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |