Show simple item record

dc.contributor.advisorFişek, Güler Okman
dc.contributor.authorFehimoğlu Sinan, Selen
dc.date.accessioned2020-12-21T13:32:02Z
dc.date.available2020-12-21T13:32:02Z
dc.date.submitted1998
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/325443
dc.description.abstractÖZET Benlik, Batılılaşma, Yakın Arkadaşlık İlişkisi: Ailesel Benlik (Roland, 1988) Üzerine Bir Araştırma Selen Fehimoğlu- Sinan Bu çalışma, batılı eğitimin benlik üzerindeki etkilerinin arkadaşlık yaşantısında nasıl ifade bulduğu üzerinedir. Bu çabada, Roland' ın (1988) `ailesel benlik` üzerine öne sürdüğü teorik yaklaşım kullanılmıştır. Buna göre ailesel benliğin duygusal boyutu olan `birliktelik-karşılıklılık boyutunun eğitimle gelen batılılaşmadan nasıl etkilendiği araştırılmıştır. Bu amaçla, nispeten batılılaşmış ve geleneksel eğitim gruplarını temsil etmek üzere, Türk ve Yabancı özel okul mezunu Boğaziçi Üniversitesi/İstanbul öğrencileri ile devlet lisesi mezunu Trakya Üniversitesi/Edirne öğrencileri, Arkadaşlık Yaşantısında Benlik Algısı (ISEF) ve Yakınlık (Shulman, 1993) ölçeklerine verdikleri yanıtlar doğrultusunda karşılaştırılmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda, gruplar arsında `birliktelik-karşılıklılık` boyutunda kısmi farklılıklar görülmüştür. Edirne grubunda, ben yapısının, ilişkisel, ailesel bir yapılanma gösterdiği, Boğaziçi grubunda ise daha bireyselleşmiş özellikler taşıdığı görülmüştür. vuBenlik sınırlarında, beklentiler doğrultusunda, Edirne grubunun Boğaziçi grubuna oranla arkadaşlarına daha az açıldıkları, ancak daha bağlı oldukları bulunmuştur. Duygusal sınırlarda, Edirne grubundaki kız öğrencilerin Boğaziçi grubundakilere oranla daha geçirgen oldukları gözlenmiştir, ancak erkek öğrenciler arasında grup farkı bulunamamıştır. Gruplar arasında maddi, manevi destek ve karar sınırlarında bir fark bulunamamıştır. Kız öğrencilerin erkeklere oranla arkadaşlık ilişkilerinde daha duygusal, destekleyici oldukları ve daha çok açıldıkları görülmüştür. Elde edilen sonuçlar, batılı eğitim almış öğrenci grubunun kendilerini daha geleneksel eğitim almış gruba oranla daha bireyselleşmiş olarak algıladıklarını göstermiştir. Bağımsızlık ve kendini ifade etme gibi batılı eğitimde işlevsel olan özelliklerin, benlik yapılarına sindirilerek arkadaşlık ilişkilerine yansıdığı görülmüştür. Geleneksel kesimde ise ilişkisel ve ailesel benlik algılarının ve karşılıklı bağlılığın ön plana çıkması, daha az sözel iletişim görülmesi, Roland' in `ailesel benlik` kavramını desteklemektedir. vuı
dc.description.abstractABSTRACT Self Experience, Westernization and Intimate Friendships: An Exploration Of Roland's Concept Of Familial Self by Selen Fehimoğlu-Sinan This study aimed to investigate the influence of Westernized educational background on the affective dimension of the self as expressed in intimate friendships. In his attempt, Roland's (1988) theoretical framework of the Eastern `familial self was used. Accordingly, how the `symbiosis-reciprocity`, the affective dimension of the familial self is influenced by Westernization through education was investigated. Students from the Boğaziçi University, who graduated from foreign private high schools were compared to those from the Trakya University, Edirne, who graduated from public schools, representing the metropolitan, Westernized versus the traditional, relatively provincial educational poles, respectively. The results of the study indicated a partial difference in the `symbiosis- reciprocity` dimension of the self concepts between groups. The self definition of the Edirne group displayed a more familial self construal, whereas that of the Boğaziçi group displayed a more individualist self construal. Within the ego-boundaries, the Boğaziçi group displayed a more permeable disclosure boundary, but they were less dependent on their best friend as compared to the Edirne group. Females of the Edirne group had more permeable affective boundaries than those in the Boğaziçi group, whereas males did not show differences across groups. Within the decisional, material, and nonmaterial boundaries no differences were found across groups. Within the affective, disclosure and nonmaterial boundaries, females were more permeable than males. The study shows that self expression and independence as functional skills developed by Westernized education, are assimilated within the concept of the familial self, which in turn was reflected in intimate friendships, confirming Roland's framewok. VIen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleSelf experience, westernization and intimate friendships: An exploration of Roland`s concept of familial self
dc.title.alternativeBenlik, batılılaşma, yakın arkadaşlık ilişkisi: Ailesel benlik (Roland 1988) üzerine bir araştırma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmIndividualism
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmFriendship
dc.subject.ytmCultural difference
dc.subject.ytmWesternization
dc.subject.ytmSelf concept
dc.identifier.yokid71501
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid71501
dc.description.pages144
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess