Conflict in cross-gender intimate relationships: The Effects of westernization on the `expanding self` of Turkish undergraduates
dc.contributor.advisor | Fişek, Güler | |
dc.contributor.author | Tokgöz, Tuba | |
dc.date.accessioned | 2020-12-21T13:31:16Z | |
dc.date.available | 2020-12-21T13:31:16Z | |
dc.date.submitted | 1999 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/325366 | |
dc.description.abstract | ÖZET Karşı Cinsle Yakın İlişkilerde Çatışma: Batılılaşmanın Türk Üniversite Öğrencileri'nin `Genişleyen Benlik` 'i Üzerindeki Etkileri Tuba Tokgöz Bu araştırmada, genişleyen benlik yapısının (Roland, 1988) bir parçası olduğu düşünülen çatışma, karşı cinsle yakınlık olgusunda incelenmiştir. Eğitim yoluyla batılılaşmanın, genişleyen bir benliğin oluşmasına, çatışmayla birlikte neden olabileceği ve bunun karşı cinsle yakınlığa yansıyabileceği düşünülmüştür. Boğaziçi ve İstanbul Üniversite'lerinden, batılılaşmaya eğitim yoluyla farklı düzeylerde maruz kalmış 257 öğrenci karşılaştırılmış ve Boğaziçi Üniversitesi öğrencileri İstanbul Üniversitesi öğrencilerine oranla daha batılılaşmış olan grubu temsil etmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilere, araştırmacı tarafindan hazırlanan öyküler ve Genişleyen Benlik Ölçeği'yle birlikte, Bireysellik-Kollektiflik Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonuçlan, iki gruptaki üniversite öğrencilerinin tutumlarının sosyal yaşam ve karşı cinsle yakınlık konularında değiştiğini göstermiştir. Boğaziçi Üniversitesi öğrencileri, İstanbul Üniversitesi öğrencilerine kıyasla daha batılılaşmış tutumlar ve daha belirgin bir genişleyen benliğe eşlik eden daha yüksek düzeyde çatışma göstermişlerdir. Bütün örneklemde, yaşanılan çatışma cinsiyet ya da ailenin eğitim düzeyine göre farklılık göstermemiştir. Ancak, ailenin eğitim düzeyi yükseldikçe, viibireyselleşmeye eğilim artmıştır. Bunun yanısıra, daha modern liselerden mezun olmuş öğrenciler, geleneksel liselerden mezun olmuş olanlara kıyasla, ilişkilerinde daha batılılaşmış tutumlar, daha belirgin bir genişleyen benlik ve beraberinde daha yüksek düzeylerde çatışma belirtmişlerdir. Bu araştırma, batılılaşmaya eğitim yoluyla maruz kalmanın, genişleyen bir benliğin oluşumunu kolaylaştırdığım, ancak bunun çatışmayla birlikte olduğunu göstermiştir. Bu durumun lisede başlayıp üniversitede sürmekte olması, bireyselleşme sürecinde devamlılığın bir göstergesi olarak daha belirgin bulunmuştur. Roland'ın teorisinin, batılılaşmaya eğitim aracılığıyla maruz kalan Türk üniversite öğrencileri için geçerli olduğu bulunmuştur. vıu | |
dc.description.abstract | ABSTRACT Conflict in Cross-Gender Intimate Relationships: The Effects of Westernization on the `Expanding Self of Turkish Undergraduates by Tuba Tokgöz In this study conflict in cross-gender intimacy considered a component of an expanding self construal (Roland, 1988) was investigated. It was thought that exposure to westernization through education could lead to the formation of an expanding self with accompanying conflict as reflected in cross-gender intimacy. 257 Boğaziçi and Istanbul University students with different degrees of exposure to westernization through education were compared, the former representing the more westernized than the latter group. Questionnaires consisting of vignettes, and Expanding Self Scale constructed by the author, and the Individualism-Collectivism Scale were administered. Results indicated that the two groups of students' attitudes differed in their social life in general, and cross-gender intimacy in particular. BU students displayed more western attitudes, a more emphasized expanding self with higher levels of conflict than İU students. In the overall sample, the level of conflict experienced did not varyaccording to gender, or parental education. However, the higher the parental education, the more was the shift toward individuation. Further, students who were graduates of more modern high schools displayed more western attitudes in their relationships, a more emphasized expanding self with higher levels of conflict than the graduates of more traditional high schools. The study showed that exposure to westernization through education facilitated the formation of an expanding self with accompanying conflict. This construal and conflict were more evident when exposure started in high school and continued in university, indicating a continuum. Roland's theory was found to be valid for Turkish undergraduates exposed to westernization through education. VI | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Conflict in cross-gender intimate relationships: The Effects of westernization on the `expanding self` of Turkish undergraduates | |
dc.title.alternative | Karşı cinsle yakın ilişkilerde çatışma: Batılılaşmanın Türk üniversite öğrencilerinin `genişleyen benlik` i üzerindeki etkileri | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Conflict | |
dc.subject.ytm | Relationship | |
dc.subject.ytm | Westernization | |
dc.subject.ytm | Self concept | |
dc.subject.ytm | Sexuality | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Roland Theory | |
dc.identifier.yokid | 81367 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 81367 | |
dc.description.pages | 91 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |