Show simple item record

dc.contributor.advisorPamuk, Osman Şevket
dc.contributor.authorArici, Gürol
dc.date.accessioned2020-12-21T13:28:49Z
dc.date.available2020-12-21T13:28:49Z
dc.date.submitted2002
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/325115
dc.description.abstractÖZET 1923 ve 1940 yıllan arasındaki dönemde, Türkiye Devlet Demiryolları yönetimi altındaki 6,948 kilometre uzunluğundaki demiryolu şebekesi, gerek yeni demiryolu hatlarının inşası gerekse Osmalı döneminde inşa edilip yabancı demiryolu şirketleri tarafından iştetilmekte olan demiryolu hatlarının millileştirilmesiyle oluşturulmuştur. Bu zaman aralığı, erken Cumhuriyet döneminde demiryolu gelişimi süreci olarak adlandırılabilir. Bu dönem içerisinde, devletin `Şimendifer Siyaseti` kavramı altoda gerçekleştirdiği demiryolu yatırımları, bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Demiryolu politikasının belirlenmesinde etkin olan olaylar ve gelişmeler, demiryolu hatlarının inşa ve millileştirme süreci ve demiryolu gelişiminin arka planında yatan etkenler, bu çalışma dahilinde tartışılmıştır. Bunun yanında, demiryolu gelişimin ele alman dönem içerisinde iktisâdi açıdan etkileri, demiryolu yatırımlarının finansmanına, tarım ve sanayi sektörlerine odaklanılarak araştırılmıştır. iv
dc.description.abstractABSTRACT An abstract of the Thesis of Gürol Arıcı for the degree of Master of Arts at the Atatürk Institute for Modern Turkish History to be taken in October 2002 Title: RAILROAD DEVELOPMENT IN THE REPUBLICAN ERA (1923 - 1940) Between the years 1923 and 1940, a railway network of 6,948 km under the management of the Turkish State Railways came into existence as a result of the construction of new railway lines and the nationalization of those which had been constructed during the Ottoman period and operated by foreign railroad companies. This time span represents the railroad development era in the early Republican period. Railroad investments which were realized under the concept of the railway policy (Şimendifer Siyaseti) of the state throughout this period constitute the subject of this study. The important events and developments that were effective on the formation of the railway policy, the construction and nationalization processes of the railway lines and the underlying motives behind the railway development are discussed throughout the study. In addition, the affects of the railroad development in terms of economic aspects were examined mainly by focusing on the financing of railway investments and the agricultural and industrial sectors during the era concerned. men_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.subjectUlaşımtr_TR
dc.subjectTransportationen_US
dc.titleRailroad development in the Republican Era (1923-1940)
dc.title.alternativeCumhuriyet Döneminde demiryolu gelişimi (1923-1940)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmRailway transportation
dc.subject.ytmTurkey
dc.subject.ytmTransportation
dc.subject.ytmRepublican Period
dc.subject.ytmRailways
dc.subject.ytmTransportation policy
dc.identifier.yokid127463
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid124974
dc.description.pages213
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess