Show simple item record

dc.contributor.advisorGök, Fatma
dc.contributor.authorHamiloğlu, Kamile
dc.date.accessioned2020-12-21T13:28:28Z
dc.date.available2020-12-21T13:28:28Z
dc.date.submitted2002
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/325081
dc.description.abstractBu çalışmanın hedefi ve amacı, Türkiye'de tek partili yönetimden çok partili yönetime geçiş yılı olan 1946'dan bu güne değin çeşitli hükümet dönemleri boyunca uygulanmış olan öğretmen eğitimi politikalarım ve bu politikaların nasıl uygulandıklarım sunmaktır. Bu çalışmada uygulanan öğretmen eğitimi politikalarının ülkedeki tüm hükümet dönemlerindeki toplumsal ve siyasal ortamla karşılıklı bir ilişki içinde olduğu düşüncesinden yola çıkılmıştır. Bu çalışmada temel olarak, açıklayıcı, tarihi ve tanımlayıcı bir anlatım ve yöntem kullanılmıştır.Bu araştırma, öğretmen eğitimi ile ilintili olan her türlü, kanun, toplantı, yönetmelik, müfredat, program, sayısal ve istatistiksel bilgi, raporlar ve bu gibi veriye dayanmaktadır.Türkiye'de Üçüncü Selim döneminden Cumhuriyetin kuruluşuna değin modernleşme, batılılaşma ve toplumsal değişim öğeleriyle etkileşim içindeki toplumsal-siyasal iklimlerde uygulanmış olan öğretmen yetiştirme politikaları tarihsel bir zemin olarak sunulduktan sonra tüm veriler incelenmiştir.Verilerin tümü, Türkiye'deki öğretmen yetiştirme politikalarının toplumsal-siyasal olay ve düzenle karşılıklı ve karmaşık bir ilişki içinde olduğunu göstermektedir. Veriler, hükümetlerin ve bürokrasinin her dönemde öğretmen yetiştirme politikalarını kontrol altında tuttuğunu göz önüne sermektedir. Öğretmen yetiştirme politikalarının ideolojisi her hükümet döneminde, o hükümetin kendi ideolojisine paralel olarak değişikliğe uğratılmıştır. Geçmişte (1946 öncesi dönem) Osmanlılaşma, îslamlaştırma ve Türkleştirme ideolojilerinin etkisinde olan öğretmen yetiştirme politikaları, 1946'dan bugüne yine Milliyetçilik, îslamlaştırma ve Türk-îslam sentezi ideolojilerinin etkisi altında bırakılmıştır. Devletin türü, devrimler ve ihtilaller öğretmen yetiştirme politikalarının değişime uğramasına yol açan önemli olaylar olmuştur. Çeşitli konuların analizi tüm dönemlerde devletin öğretmen eğitimi üzerindeki değişmez etki ve gücünü doğrulamıştır. Tüm dönemlerde, hükümetlerin kendi ideolojilerini aktarma ve öğretmen yetiştirme politikalarım kontrol altında tutma istemeleri göreceli olarak bir tutarlılık göstermektedir. Buna karşın, öğretmen yetiştirme politikaları sürekli değiştirildiği, anlamsız ve ilintisiz değişikliklere uğratıldığı için kendi içlerinde tutarsızlık ve kopukluk sergilemektedirler.Araştırmacı, diğer araştırmacılara, bu çalışmada sınırlılık olarak belirlenen ve çalışma dışında bırakılan okul öncesi ve teknik öğretmen yetiştirme politikalarının ayrıca ele alınmasını önermektedir. Ayrıca her ne kadar bu çalışmada yer aldıysa da daha detaylı bir çalışma gerektiren YÖK'ün 1997 yılında geliştirdiği yeni modelin tek başına ele alınmasını önermektedir. Böyle bir çalışma 1997'den günümüze uygulanan politikaların ayrıntılı bir biçimde incelenebileceği özgün bir çalışma olabilir.
dc.description.abstractThe purpose and goal of this study is to present a picture of teacher trainingpolicies from 1946, the transition period from the single-party state to the multi-partystate, to the present time throughout many governmental periods in Turkey and toinvestigate how those policies have been implemented. It is considered that theteacher training policies in Turkey have been in relation to the social and politicalcontext in the country throughout all governmental periods. Basically, this studyaims to be exploratory, historical, and descriptive in nature.The research relied on data including all kinds of documents on teachereducation which consist of laws, meetings, regulations, programmes, curricula,quantitative and statistical information, council reports, and so forth.After having presented the historical background about the factors leading tothe relationships between teacher training policies and the socio-political climate inTurkey from the era of Selim ill to the foundation of the Turkish Republic in termsof socio-political change, modernisation, and westernisation, the data were analysed.Overall analysis indicated that teacher education has had reciprocal,interchangeable, and complex relationships; Which were closely associated with thesocio-political events and orders in Turkey. The data revealed that the governmentsand bureaucracy have controlled teacher training policies throughout every period.The ideology of teacher training policies have changed in relation to the presentgovernmental periods. After the Ottomanism, Islamism, Turkism ideologies of thepast, the ideologies of Nationalism, Islamism, and Turkish-Islamic Synthesis havealways been influential on teacher training from 1946 to the present time. Someprominent events such as coup d'etats have become the most prominent events whichhave caused changes on teacher training policies. The analysis of various itemsconsistently confIrmed the overwhelming influence and power of the State 0:t;l teachereducation throughout these periods. There has been one surprising fact that thepolicies of governments in all periods were coherent and consistent with each otherin terms of injecting their ideology and demanding the control of teacher trainingpolicies. However, the policies of teacher training have been incoherent andinconsistent among themselves since they have always been changed and hadadditions and extractions which have not been meaningful and relevant.Recommendation for future work is a separate analysis of teacher trainingpolicies for pre-school and technical education since they were excluded in thisstudy. Although it is examined in this study, the 1997 YOK (Council of HigherEducation~CHE) model on teacher training can be recommended to be analysed andstudied separately. It can. be a unique study that would provide more detailedinformation for the current policies since 1997.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleThe teacher training policies in Turkey in a changing socio political context from 1946 to the present day
dc.title.alternative1946'dan bugüne Türkiye'de değişen toplumsal-siyasal bağlamda öğretmen yetiştirme politikaları
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid10053044
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid368669
dc.description.pages496
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess