Show simple item record

dc.contributor.advisorMüderrisoğlu, Serra
dc.contributor.authorSerbest, Demime Serap
dc.date.accessioned2020-12-21T13:24:00Z
dc.date.available2020-12-21T13:24:00Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/324649
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı olumsuz duygulanımları düzenlemedeki bireysel farklılıkların, yazma yoluyla yapılan duygusal açılımın sonuçlarını nasıl etkilediğini incelemekti. Çalışmaya, yaşları 17 ile 28 arasında değişen 119 (72 bayan, 47 bay) öğrenci katılmıştır. Çalışma, üç yazma oturumunu ve bir ay sonrasında yapılan takip çalışmasını içermekteydi. Katılımcılar, olumsuz duygulanımları düzenlemedeki beklenti düzeylerine göre üç gruba (düşük, orta, yüksek) ayrılmıştı. Bu üç gruptaki katılımcılar seçkisiz atama yoluyla duygusal açılım grubuna ya da kontrol grubuna yerleştirilmiştir ve depresyon düzeyleri ile sağlık sonuçlarında yaşadıkları değişimler açısından karşılaştırılmıştır. Sonuçlar, yazarak duygusal açılımda bulunan ve olumsuz duygulanımları düzenlemedeki beklentileri daha düşük olan katılımcıların depresyon düzeylerinin olumsuz duygulanımları düzenlemedeki beklentileri düşük olan ve kontrol grubunda olan katılımcılara göre daha az artış gösterdiğini ortaya koymuştur. Sonuçlar, ayrıca, olumsuz duygulanımları düzenlemedeki beklenti düzeyinin veya yazma yoluyla duygusal açılımda bulunmanın sağlık şikayetleri üstünde bir etkisi olmadığını düşündürmektedir. Bu çalışma, yazma yoluyla duygusal açılımda bulunmanın etkileri incelenirken bireysel farklılıkları göz önünde bulundurmanın önemini düşündürmektedir.
dc.description.abstractThis study aimed to examine an individual differences variable, namely Negative Mood Regulation Expectancies (NMR), on effects of written emotional disclosure regarding depressive symptomatology, level of intrusion and avoidance and intensity of negative and positive emotions regarding the written stressful experience. A total of 119, 17-28 years old university students (72 females, 47 males) were participated. The study consisted of three writing sessions and a follow-up session four weeks after the writing procedure. Participants who were divided into three groups (low, middle, high) depending on their NMR scores, were randomly assigned to either a written emotional disclosure condition or a control writing condition. Participants from two conditions (experimental vs control) with different NMR levels were compared on their BDI scores and health scores. Results indicated that participants in the disclosure group with lower NMR levels experienced a lower increase in their BDI scores compared to those in the control group with lower NMR levels. Results also revealed that neither experimental condition nor NMR level had effect on differences in health complaints, number of sick days, frequency of illnesses or frequency of doctor visits. Results suggests the importance of examining individual differences on the effects of emotional disclosure in order to understand for whom this procedure works best.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleNegative mood regulation and the emotional disclosure paradigm: A closer look at individual differences
dc.title.alternativeOlumsuz duygulanımın düzenlenmesi ve duygusal açılım: Bireysel farklılıklara yakından bir bakış
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid9008558
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid220822
dc.description.pages158
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess