The relation of attachment security with maternal responsiveness and child`s socioemotional competence: Using the attachment q-set with a Turkish preschool sample
dc.contributor.advisor | Çorapçı, Feyza | |
dc.contributor.author | Yerlioğlu, Akif Ercihan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-21T13:19:54Z | |
dc.date.available | 2020-12-21T13:19:54Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/324253 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma, çocuğun bağlanma davranışı, anne duyarlılığı, çocuğun kendini denetleme becerisi ve sosyal yetkinliği arasındaki ilişkiyi incelemeyi; Bağlanma Davranışı Sınıflandırma Seti'nin (BDSS) laboratuvar ortamında uygulanabilirliği ve geçerliliğini araştırmayı amaçlamıştır. Katılımcılar, 76 okul öncesi çağdaki Türk çocuğu, anneleri ve anaokulu öğretmenlerinden oluşmaktadır. Hiyerarşik regresyon analizleri kullanılarak, anne hassasiyetinin, kendini denetleme becerisi kontrol edildiğinde dahi, çocuk BDDS puanlarını yordadığı bulunmuştur. Bununla birlikte, anne hassasiyetinin bağlanma davranışı ve kendini denetleme becerisi arasındaki ilişkide aracı rol oynadığı görülmüştür. Beklentilerimizin ve teorinin varsayımlarının aksine, çocuğun bağlanma davranışı ve annenin (CBCL) ya da öğretmenin (ERC, SCBE-30) sosyo-duygusal uyum değerlendirmeleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Ancak, çocuğun kendini denetleme becerisi ve bağlanma davranışının, sosyo-duygusal uyum üzerinde anlamlı bir etkileşimi olduğu görülmüştür. Beklentilerimizin aksine, kendini denetleme becerisi ve bağlanma davranışı yüksek puanlanan çocuklar, anaokulu öğretmenleri tarafından daha duygusal değişme eğiliminde/negatif ve endişeli-çekingen olarak değerlendirilmiştir. Son olarak, BDDS sisteminin, bağlanma davranışlarının laboratuvar ortamında değerlendirilmesinde geçerli ve kullanışlı bir araç olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonuçları, kültürler arası bir çerçevede tartışılmıştır. | |
dc.description.abstract | This study aimed to examine the concurrent associations among maternal responsiveness, child?s attachment security, effortful control, and social competence and to investigate the utility and validity of the Attachment Q-Set (AQS) in laboratory settings. Seventy-six Turkish preschool-aged children, their mothers, and preschool teachers participated in the study. By using hierarchical regression analysis, maternal responsiveness was found to predict AQS scores of preschoolers, even when the effortful control was controlled for. Furthermore, maternal responsiveness mediated the relationship between attachment security and effortful control. Contrary to our predictions and assumptions of the theory, there was not a significant link between attachment security and socioemotional adjustment ratings of mothers (CBCL) as well as preschool teachers (ERC, SCBE-30). Nevertheless, there was an interactive role of child's effortful control and attachment security on socioemotional adjustment outcomes. Contrary to our expectations, children with higher effortful control and higher scores on the AQS were rated by their teachers as having more lability/negativity and anxiety-withdrawal problems. Finally, the AQS system was found to be a valid and useful instrument for laboratory assessments of attachment security. Findings were discussed through a cross-cultural framework. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | The relation of attachment security with maternal responsiveness and child`s socioemotional competence: Using the attachment q-set with a Turkish preschool sample | |
dc.title.alternative | Çocuğun bağlanma davranışının anne hassasiyeti ve çocuğun sosyo-duygusal yetkinliğiyle ilişkisi: Bağlanma davranışları sınıflandırma setinin, okul öncesi dönemdeki Türk çocuklarıyla kullanılması | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Klinik Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Maternal representations | |
dc.subject.ytm | Mothers | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Children | |
dc.subject.ytm | Sensitivity | |
dc.subject.ytm | Attachment styles | |
dc.subject.ytm | Social affect | |
dc.subject.ytm | Competence | |
dc.subject.ytm | Emotional adjustment | |
dc.identifier.yokid | 382421 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 271072 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Klinik Psikoloji Bilim Dalı |