dc.contributor.advisor | Gök, Fatma | |
dc.contributor.author | Sart, Gamze | |
dc.date.accessioned | 2020-12-21T13:17:33Z | |
dc.date.available | 2020-12-21T13:17:33Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/324040 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada Türkiye'deki teknoparkların gelişiminin nedenleri ve gelişimin tarihsel süreci ile birlikte teknoparkların yüksek öğrenimine olan etkisi araştırılmaktadır. Değişimin süreçleri ilk önce doküman analizi yapılarak, teknoparkların gelişiminin nedenleri, tarihsel gelişimi, ?insan sermayesi,? bilim ve teknoloji politikaları ile ulusal stratejileri ve uygulamaları üzerinden irdelenmiştir. Bu kavramları analiz ederken, üniversite-sanayi-devlet işbirliğinin üniversitelerdeki ne tür değişiklikleri zorladığı incelenmiş ve ?insan sermayesi? olarak adlandırılan yeni düzenlemeler ve mekanizmalar dikkate alınmıştır. Bilim ve teknoloji politikaları ile ulusal stratejilerin ne denli üniversitelerde teknoparklar vasıtasıyla üniversite-sanayi-devlet işbirliğini zorladığını ve bu süreçte akademik insan gücünün ?insan sermayesi? olarak tanımlanması ve üniversitelerin gerçek amacından uzaklaşarak bilginin metalaşması üzerinden üniversitelerin teknoparklar vasıtasıyla değişimi açıklanmaktadır. Bu çerçevede, Türkiye'deki teknoparkların bilgi ve teknoloji odaklı ekonomik gelişim ne kadar etkili olduğuna, üniversitelerin nasıl üniversite-sanayi-devlet işbirliği içinde yeni roller üstlendiğine bakılmaktadır. Bu süreçte üniversitelerde ve teknoparklarda yer alan kurum, kuruluş ve bireylerin üstlendiği roller analiz edilmektedir. Tüm bu değişime neden olan bilim ve teknoloji ile ilgi politikalar üzerinde durulurken bu yeni politikaların değişik uygulamalarının etkilerine bakılmaktadır. İkinci kısımda ise nitel araştırma yapılarak teknoparkların neden olduğu değişimlere katılımcıların verdiği bilgilerden yararlanılarak değinilmiştir. Bu perspektifte ayrıca bir odak grup oluşturularak teknoparkların ayrımcılığa, şehir planlamasına, sosyolojik ve ekonomik değişikliklere ve eşitsizliklere neden olup olmadığına bakılmıştır. Yüksek öğretimdeki dönüşüm kavramsallaştırılarak sorunsallaştırılmıştır. Daha da önemlisi, bir vaka çalışması olarak, kişisel deneyimlerden yararlanılarak dönüşümün görünmeyen veya bilinmeyen nedenleri araştırılmıştır.Teknoparkların cinsiyet bakımından ayrımcılığa, bilim ve teknoloji politikaları ile mekansal yeniden yapılanmaya neden olduğu katılımcılar tarafından dile getirilmiştir. Bunun yanında ekonomik ve mekansal eşitsizlikle birlikte politik dönüşüme neden olmaktadır. Ayrıca, yüksek öğrenimin piyasalaşması, metalaşması, özelleşmesi, rasyonalizasyonu, meslekileşmesi, liberalizasyonu, eğitimin devalüasyonu, ticaretleşmesi, ve şirketleşmesi gerçekleşmektedir. Yüksek öğretimindeki dönüşüm, devlet ve özel sektör tarafından uygulanmaya konulmuştur. Böylece küresel piyasa ekonomisinde metalaşmış olan teknoloji ve bilgiyi üreten üniversitelerin piyasalaşması kaçınılmaz olarak katılımcılar tarafından tespit edilmiştir. Yeni Pazar ekonomisinde rekabet gücünü arttırmak, işsizlik oranını düşürmek ve cari açığı azaltabilmek için üniversitenin piyasaya entegre olması beklenmektedir. Ancak asıl fayda özel sektör tarafından değerlendirilmektedir. Teknoparklar üniversitelerin toplumsal görevleri yeniden tanımlarken, özellikle akademik kişilerin rollerini de yeniden şekillendirmektedir. Sonuç olarak, meta olarak bilginin piyasalaşması teknoparklar ve üniversitelerin artık şirketler için bir merkez haline gelmesini sağlamıştır. Bu durum üniversitelerin gerçek amacından uzaklaşmasına ve daha fazla pazar merkezli olmalarına neden olmaktadır. | |
dc.description.abstract | This study aims to explore the transformation of the universities by means of the techno-parks in Turkey in which innovation is used as a strategy. In order to conduct a critical phenomenological analysis, the study is divided two different parts in which the first part generates a perspective from outside by analyzing critically related documents about the reasons behind the transformation of the higher education and the development of the techno-parks. While analyzing these concepts, the university-industry-government partnership, which forces to make changes in the universities and ?human capital,? is studied together with the science and technology policies and national strategies, which are taken into consideration with the arrangements and mechanisms in the techno-parks at the universities. More importantly, while conceptualizing and problematizing this transformation, the second part, as a case study, explores a perspective from inside by asking personal experiences and perceptions of the participants related to the same questions of the first part, which are the reasons behind the transformation of the higher education and the development of the techno-parks. Furthermore, the segregation in terms of gender, the implications of science and technology policies, and spatial redevelopment, which generate exacerbation of economic and spatial inequality, and political transformation, were critically analyzed by the data collected from the participants of the focus group. Additionally, exacerbation of economic and spatial inequality was analyzed together with economic and political transformation by questioning commercialization, marketization, commodification, managerialism, massification, privatization, internalization, rationalization, vocationalization, liberalization, revaluation, devaluation, reterritorialization, and entrepreneurialization of the higher education.After analyzing the related documents about the reasons behind the transformation of higher education, particularly those related to the techno-parks, it is so clear that the reasons are not only national, but also supranational where innovation and knowledge are taken as drivers of the competitiveness and growth. Therefore, the Turkish government has taken specific actions under the pressure of ?the future prosperity and welfare depend on the ability of its citizens, companies and institutions to generate, access, and utilize knowledge and information.? Because of financial crisis and lack of the infrastructure in terms of the competitiveness, Turkey has risk of falling behind, like other countries and competitors. The transformation in the higher education is seen as the marketization of the universities by means of generating technological knowledge, which is commodified in the global market economy so that the integration of the universities has been enforced by the government and by the private industry. The benefits are mainly taken by the political stakeholders and private sector because the unemployment rate and the country?s current account deficit can be decreased, while the competitiveness in the knowledge economy is increased. All in all, the effects of the techno-parks will be serious on the academic missions of universities, while changing innovation system so that the missions of universities are re-defined. Particularly, those people?s roles in the academia are taken into account as counselors and marketing people so that the environment of the universities generates a dilemma, particularly in the techno-parks, which are governed as big corporations. As a result, knowledge as a commodity can be sold in the market and techno-parks and universities have become the headquarters of corporations. The analyses show that as a phenomenon universities are not capable of absorbing the increasing demand so that techno-parks open new liberalization in commodification of knowledge. In order to make all these changes, related laws and regulations are rearranged and implemented. The transformation towards entrepreneurialization has profoundly produced different problems, which are denied by the system. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | The transformation of higher education by means of techno-parks: Case of Turkey | |
dc.title.alternative | Yüksek öğretimin dönüşümü: Teknoparklar-Türkiye örneği | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Universities | |
dc.subject.ytm | Technopoles | |
dc.subject.ytm | Innovation strategies | |
dc.subject.ytm | University management | |
dc.subject.ytm | University campuses | |
dc.subject.ytm | University-Industry cooperation | |
dc.subject.ytm | Technoparks | |
dc.subject.ytm | Career management | |
dc.identifier.yokid | 459178 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 411775 | |
dc.description.pages | 494 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |