Show simple item record

dc.contributor.advisorAlp, İsmail Ercan
dc.contributor.authorSelçuk, Şule
dc.date.accessioned2020-12-21T13:16:54Z
dc.date.available2020-12-21T13:16:54Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/323979
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı basit ve çatışan davranışı ketleme olmak üzere iki farklı ketleme türünün bilişsel gereklilikler ve mizaç ile ilişkileri açısından farklılık gösterip göstermediğini araştırmaktır. Ayrıca, basit ketleme ve yasaklamalara uyum gösterme becerilerinin farklı becerileri temsil edip etmediğinin araştırılması amaçlanmıştır. Önceki çalışmalar basit ketleme ve çatışan davranışı ketlemenin farklı beceriler olduğunu göstermiştir: Basit ketlemenin dürtüsel/otomatik davranışları kontrol etmeyi, çatışan davranışı ketlemenin ise, çatışan ve geçici amaçları zihinde tutma beceresini, davranış ketleme ve daha az baskın olan çatışan davranışı gerçekleştirme becerileri ile birleştirmeyi gerektirdiği öne sürülmüştür. Bu çalışmada, küçük yaştaki çocuklarda basit ketleme ve çatışan davranışı ketlemenin çalışan bellek ve coşkun mizaçla olan farklı ilişkisini göstererek bu iki ketleme beceresinin farklılığını göstermek amaçlandı. İki seansta, 24-40 ay arası çocuklara basit ketleme, çatışan davranışı ketleme, çalışan bellek, coşkun mizaç ve yasaklamalara uyumu ölçen 14 farklı test uygulandı. Beklenen doğrultuda, yaşın etkisi kontrol edildikten sonra çatışan davranışı ketlemenin çalışan bellekle ilişkili olduğu ve çalışan belleğin çalışmadaki tüm değişkenler arasında çatışan davranışı ketleme becerisini en iyi yordayan değişken olduğu görüldü. Diğer taraftan, beklentiler doğrultusunda, daha coşkun mizaca sahip olan çocukların az coşkun olan çocuklara göre basit ketlemede daha kötü oldukları, fakat bu iki grubun çatışan davranışı ketleme ve çalışan bellek açısından farklılık göstermedikleri bulundu. Bu bulgulara ve basit ketleme ve çatışan davranışı ketleme arasındaki marjinal düzeydeki ilişkiye dayanarak, bu iki ketleme becerisinin birbiriyle ilişkili fakat farklı bilişsel gereklilikleri ve mizaçla farklı ilişkileri olan iki farklı beceri olduğu doğrulandı. Çalışmanın diğer amacıyla ilgili olarak basit ketleme (Yemek Geciktirme ve Hediye Bekleme puanlarından oluşan) ve yasaklamalara uyma becerilerinin birbiriyle önemli derecede ilişkili olduğu bulundu. Bu bulgu, basit ketleme ve yasaklamalara uymanın aynı beceriyi temsil ettiğine işaret etmektedir.
dc.description.abstractThe main purpose of the current study was to examine whether the two types of inhibitory control, which are Simple Delay (SD) and Conflict Inhibition (CI), are different in terms of their cognitive demands and temperamental connections. Secondly, it was aimed to find out whether SD and compliance with prohibitions represent different abilities. Previous studies have revealed that SD and CI are related but distinct abilities; that is, it was suggested that whereas SD requires controlling impulsive/automatic responses, CI demands the combination of response inhibition and enacting the conflicting subdominant response with keeping conflicting temporary goals in mind. In the present study, it was aimed to demonstrate the distinction between SD and CI by showing that they are differentially related with Working Memory (WM) and temperamental exuberance in toddlerhood. In two sessions, 14 different tasks assessing SD, CI, WM, exuberance, and compliance with prohibitions were administered to children with 24 - 40 months of age (N = 58). As expected; (1) CI, but not SD, was related with WM controlled for age and WM was the most significant predictor of CI among all constructs of the present study. Moreover, (2) in line with the expectations, most exuberant children performed worse on SD compared to those who were least exuberant, but no difference was detected between these groups in terms of CI and WM performance. Depending on these results and marginally significant relationship between SD and CI, it was confirmed that SD and CI are related but different abilities with differential cognitive requirements and temperamental connections. Related to the other aim of the study, it was found that SD (derived from Snack Delay and Gift Delay scores) and compliance with prohibitions are moderately related with each other. This finding shows that, SD and Prohibition tasks tap the same ability.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleDifferential relationships of simple delay and conflict inhibition with working memory and exuberance in toddlerhood
dc.title.alternativeKüçük yaştaki çocuklarda basit ve çatışan davranışı ketleme becerilerinin, çalışan bellek ve coşkun mizaç ile farklı ilişkisi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10011617
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid449873
dc.description.pages87
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess