Show simple item record

dc.contributor.advisorHesapçı, Özlem
dc.contributor.authorMerdin, Ezgi
dc.date.accessioned2020-12-21T13:14:46Z
dc.date.available2020-12-21T13:14:46Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/323786
dc.description.abstractHizmet alanlarının kimlerle paylaşılacağı; arkadaşlar veya aile ile mi yoksa yabancılarla mı aynı ortamlarda hizmet alınacağı konusunda tüketicinin her zaman seçim hakkı olmayabilir. Bu nedenle, bu tür ortamlara dair herhangi bir öngörü veya bu tür deneyimsel ortamlardan duyulan mutlulukta rolü olan herhangi bir değişken yazına kazandırılmaya değerdir. Bu araştırmada kafelerde tüketim gibi deneyimlerden duyulan mutluluğun sosyal yapı ve tüketici benliğine göre değiştimleri incelenmektedir. Beş çevrimiçi ve bir saha deney kurgulu çalışma sonucunda, öncelikle bireylerin sosyal deneyimlerden yalnız deneyimlere göre daha fazla mutlu olduğu, ayrıca daha fazla para ve zaman ayırdıkları bulgusu desteklenmiştir. Ayrıca, toplu deneyimlerde arkadaşlar veya yabancılar ayrımı yapıldığında, bireylerin kültürel benliklerinin devreye girdiği ve belirli bir kültürel benlikteki grubun arkadaşlar yabancılara tercih edilir tezini çürüttüğü gösterilmiştir.Tezin devamında, arkadaşlar veya yabancılarla paylaşılan deneyimlerden alınan mutlulukta benlik kavramı netliğinin de önemli bir rol oynadığı gösterilmiştir. Benlik kavramı ile yakından ilgili olan diğer potansiyel açıklayıcı kavramlar elimine edilmiş ve bu etkinin tiyatro veya konserler gibi deneyimlerde gözlemlenmediği de gösterilmiştir
dc.description.abstractIt is not always the consumer's choice whether or not to share the servicescapes with friends or family or with totally stranger consumers. Therefore, any insight into these situations and possible variables that affect the happiness garnered from these experiential settings is worth being introduced into the evolving literature. This research investigated how consumers' derived happiness levels from paid experiences like coffeehouses differ according to the social structure and the self-concept of the consumer. Through a series of (five online and one field) experimental studies, it is first reasserted that individuals garner more happiness from social experiences than solitary experiences and reserve more money and time for them. In addition, when the distinction of friends versus strangers is made in the collective experience situation, individuals' cultural construals come into play and the autonomous-related self challenges the assumption that all individuals garner more happiness from experiences with friends than with strangers. In the remainder of the thesis, it is demonstrated that the clarity of the self-concept also plays an important role in determining the differential happiness of social experiences with friends versus strangers. The studies successfully ruled out alternative self-related variables like self-esteem and self-efficacy as potential drivers of this effect and voyeuristic experiences like theaters or concerts are introduced as boundary conditions of this effect.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleSelf - concept related explanations of happiness in social experiential settings
dc.title.alternativeSosyal deneyimsel ortamlarda hissedilen mutlulukta benlik kavramının rolü
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmFriendship
dc.subject.ytmExperiential marketing
dc.subject.ytmConsumer psychology
dc.subject.ytmConsumer behavior
dc.subject.ytmSelf perception
dc.subject.ytmHappiness
dc.subject.ytmCultural relations
dc.subject.ytmSelf concept
dc.subject.ytmExperience
dc.subject.ytmCultural activities
dc.identifier.yokid10074607
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid396940
dc.description.pages152
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess