Show simple item record

dc.contributor.advisorFişek, Emine
dc.contributor.authorKahraman, Gürsel
dc.date.accessioned2020-12-21T13:09:49Z
dc.date.available2020-12-21T13:09:49Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-08-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/323321
dc.description.abstractBu çalışma erkeklik rollerini son on yılda çekilmiş ve uluslararası olarak tanınmış Türk filmlerindeki temsili üzerinden ve erkeklik ile sosyal sınıf arasındaki ilişkiye odaklanarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. Hegemonik erkeklik konsepti bu çalışmada Nuri Bilge Ceylan'ın Kış Uykusu (2014) ve Bir Zamanlar Anadolu'da (2011), Seren Yüce'nin Çoğunluk (2010) ve Emin Alper'in Tepenin Ardı (2012), filmlerinde erkekliklerin nasıl temsil edildiğini tespit etmek için kullanılmıştır. Bununla birlikte, Pierre Bourdieu'nun kültürel ve sembolik kapital konseptleri de sınıf statülerini belirten pratikleri ortaya çıkarmak için kullanılmıştır. Tezin amacı bu iki ana konsept üzerinden, sınıf statüsü ile erkeklik rollerini birleştirerek, sınıf ile toplumsal cinsiyet rollerinin kesişim noktasını tespit etmektir. Bu kavramlar üzerinden, sınıf ile iç içe geçmiş olan toplumsal cinsiyete, özellikle de erkekliğe ait bazı olguların ve pratiklerin olduğunu ileri sürmektedir.
dc.description.abstractThis study aims to analyse the representation of masculinity, with a specific focus on disentangling the relationship between masculinity and class in contemporary Turkish cinema, by exploring four movies that have been produced during the last decade and received international recognition. It borrows the concept of hegemonic masculinity to characterize and locate the kinds of masculinities that are represented in the films Winter Sleep (Kış Uykusu) (2014) and Once Upon a Time in Anatolia (Bir Zamanlar Anadolu'da) (2011) by Nuri Bilge Ceylan, Majority (Çoğunluk) (2010) by Seren Yüce and Beyond the Hill (Tepenin Ardı) (2012) by Emin Alper. Pierre Bourdieu's formulation of cultural and symbolic capital is also employed to demonstrate class denominators. Consequently, the thesis merges practices that stem from class status with masculinities, in order to locate them at the very juncture of class and gender. Through this conceptualization, this study argues that there are certain notions that are intrinsic to class statuses which are incorporated with gender, specifically masculinity. From this perspective, class status is intrinsic to the mode of masculinity in gender relations as depicted in these representative films from the canon of contemporary Turkish cinema.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectRadyo-Televizyontr_TR
dc.subjectRadio and Televisionen_US
dc.subjectSahne ve Görüntü Sanatlarıtr_TR
dc.subjectPerforming and Visual Artsen_US
dc.subjectSosyolojitr_TR
dc.subjectSociologyen_US
dc.titleThe representation of class-inflected masculinity in contemporary Turkish cinema
dc.title.alternativeÇağdaş Türk sinemasında sınıf üzerinden oluşturulan erkekliklerin temsilleri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-08-28
dc.contributor.departmentEleştiri ve Kültür Araştırmaları Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTurkish cinema
dc.subject.ytmCinema
dc.subject.ytmMasculinity
dc.subject.ytmMen
dc.subject.ytmClass domination
dc.subject.ytmClass culture
dc.subject.ytmCharacter change
dc.subject.ytmSocial representations
dc.identifier.yokid10253539
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid556680
dc.description.pages97
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess