Show simple item record

dc.contributor.advisorKutlu Bayraktar, Birgül
dc.contributor.authorSavaci, Gönül Zeynep
dc.date.accessioned2020-12-21T13:09:33Z
dc.date.available2020-12-21T13:09:33Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-08-31
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/323138
dc.description.abstractSosyal medya, son on yıldan beri insanların yaşamları üzerinde çok önemli bir rol oynamaya başlamıştır. Neredeyse herkes, kullanıcılarına dünyayla doğrudan iletişimde olma fırsatı veren sosyal medya platformlarından en az birini kullanmaktadır. Ancak, aşırı sosyal medya kullanımı eğitim hayatında, iş hayatında ve hatta özel hayatta başarısızlığa neden olan sosyal medya bağımlılığını da beraberinde getirebilmektedir. Sosyal medya bağımlılığının önlenmesi için, sosyal medya bağımlılığı üzerinde etkili olan faktörlerin anlaşılması önemlidir. Bu çalışmanın temel amacı, açıklık, yalnızlık, öz saygı, yaşam doyumu, yaratıcılık, stres, nevrotiklik, sosyal zeka ve narsisizm gibi belirli davranışsal faktörlerin sosyal medya bağımlılığı üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu kapsamda, 506 kişinin katıldığı bir anket çalışması yapılmıştır. Bu çalışmanın teorik modelini ve hipotezlerini test etmek için tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örneklem t testleri, tek yönlü varyans analizleri, korelasyon analizleri ve yapısal denklem modeli kullanılmıştır. Bu analizlerin neticesinde, sosyal medya bağımlılığını cinsiyet, medeni durum, yaş ve eğitim düzeyi gibi bazı demografik faktörlerin etkilediği, gelir durumunun ve mesleğin ise etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, açıklık ve yaratıcılık, açıklık ve öz saygı, öz saygı ve yaşam doyumu, yalnızlık ve nevrotiklik ve öz saygı ve nevrotiklik arasında pozitif bir ilişki, yaşam doyumu ve stres arasında ise negatif bir ilişki tespit edilmiştir. Bu çalışma neticesinde, temel olarak, sosyal medya bağımlılığı üzerinde stres, nevrotiklik ve sosyal zeka gibi bazı davranışsal faktörlerin olumlu bir etkiye sahip olduğu; ancak açıklık, yaratıcılık, öz saygı, yalnızlık, yaşam doyumu ve narsisizm gibi faktörlerin herhangi bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir.
dc.description.abstractIn last decade, social media has started to play a crucial role on people' lives. Almost everyone uses at least one of the social media platforms which gives users an opportunity to be connected to the world. However, excessive social media usage can bring with social media addiction that causes failure in academic life, business life, and even in private life. In order to prevent social media addiction, it is important to understand which factors are effective upon social media addiction. The main aim of the present study is to discover the impacts of specific behavioral factors which are openness, loneliness, self-esteem, life satisfaction, creativity, stress, neuroticism, social intelligence, and narcissism on social media addiction. In this study, a survey was conducted with 506 participants. Descriptive statistics, independent sample t- tests, one-way analysis of variance tests, correlation analyses and structural equation modeling were applied to test the hypotheses and the theoretical model of the current study. The results of these analyses showed that while demographical factors which were gender, marital status, age, and education level affected social media addiction, income status and occupation had no influence on social media addiction. Moreover, positive relationships between openness and creativity, openness and self-esteem, self-esteem and life satisfaction, loneliness and neuroticism, and negative relationships between self-esteem and neuroticism, life satisfaction and stress were detected. In the present study, mainly, it was found that some behavioral factors as stress, neuroticism and social intelligence had a positive impact on social media addiction, though, openness, creativity, self-esteem, loneliness, life satisfaction and narcissism had no impact on social media addiction.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİletişim Bilimleritr_TR
dc.subjectCommunication Sciencesen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleThe impacts of behavioral factors on social media addiction
dc.title.alternativeDavranışsal faktörlerin sosyal medya bağımlılığı üzerindeki etkileri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-08-31
dc.contributor.departmentYönetim Bilişim Sistemleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSocial media
dc.subject.ytmDependency
dc.subject.ytmSocial media
dc.subject.ytmLife satisfaction
dc.subject.ytmNarcissism
dc.subject.ytmPersonality traits
dc.subject.ytmBehavior patterns
dc.subject.ytmBehavioural attitude
dc.identifier.yokid10253560
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid556684
dc.description.pages149
dc.publisher.disciplineYönetim Bilişim Sistemleri Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess