Cumhuriyet sonrası Türk resim sanatında `Cinsellik`
dc.contributor.advisor | Yavuz Azeri, Nevin | |
dc.contributor.author | Telli, Cumali | |
dc.date.accessioned | 2020-12-02T12:11:43Z | |
dc.date.available | 2020-12-02T12:11:43Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-10-12 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/31498 | |
dc.description.abstract | İnsanlık tarihine baktığımızda cinsellik insan için önemini hiç bir zaman yitirmemeklebirlikte daima günceliğini korumuştur. Bu çalışmada ise geçmişten günümüze cinselliktemasının sanat tarihinde gelişim sürecinden kısaca bahsedilmiştir. Antik Yunan ve Roma' daaçık bir şekilde cinsellik göze çarparken Hristiyanlığın kabulü ile birlikte üstü kapatılmış vesadece dini konuları anlatan resimler yapılmıştır. Avrupa'nın Rönesans'ı yaşaması ile birliktedine olan güven azalmış ve insan vücudu tekrardan resmin konusu olmuştur. Modern sanat ilebirlikte tamamen özgürleşen sanatçı belirgin bir şekilde cinsellik temalı eserler üretmiştir.Cumhuriyet öncesi ve sonrası Türk Resim Sanatında cinsellik teması, sosyo-kültürelyapı içerisinde geçen süreci ele almıştır. İslam ile gelen tasvir yasağıyla birlikte Türkler resimsanatından uzak kalmışlardır. Osmanlı döneminde Fatih Sultan Mehmet'in tahtta olduğusüreçte minyatür sanatı önem kazanmıştır. Tasvir yasağının kırıldığı minyatür sanatında baştaÂdem ile Havva olmak üzere birçok minyatürde çıplaklık teması görülmeye başlanmıştır.Önceleri saray sanatı olan minyatür; Osmanlının zayıflamaya başlanması sonucu sıradan halkyaşantısını konu almaya başlamış ve gündelik yaşamın müstehcen eğlence anlayışını konuedinmiştir.Osmanlı'nın çöküş sürecine girmesiyle birlikte Batılaşma eğilimi sanat alanında dakendini göstermeye başlamıştır. Bu sayede Osmanlı batılı anlamda resim sanatıyla tanışmıştır.Cumhuriyet öncesi Türk Resim Sanatında çıplak konulu resimlerin yapılması pek mümkünsayılmazken Cumhuriyet' in ilanından sonra sanatçılar özgür bir alan bulmuş ve çıplak resimler üretmeye başlamıştır. İlk dönem nü resimlerinde cinsellikten daha çok anatomikkaygılar güdülmüş, ilerleyen süreçlerde ise cinsellik temasını belirgin bir şekildekullanmışlardır.Anahtar kelimeler: Cinsellik, Türk resmi sanatı, | |
dc.description.abstract | When we look at the history of humanity, although sexuality has never lost itsimportance for humans, it has always been kept up to date. In this study, the developmentprocess of the theme of sexuality in the history of art from the past to the present is brieflymentioned. While sexuality was obviously prominent in Ancient Greece and Rome, with theadoption of Christianity, pictures were covered and only depicting religious subjects. AsEurope lived in the Renaissance, trust inreligion decreased and the human body became thesubject of the picture again. The artist, who was completely liberated with modern art,produced works with a distinctivesexuality themThe theme of sexuality in Turkish painting art pre and post Republic has dealt with theprocess in the socio-cultural structure. Withthe depiction ban introduced by Islam, Turksremained away from the art of painting. Miniature art gained importance during the periodwhen Sultan Mehmet the Conqueror was on the throne. In miniature art, where the ban ondepictions was broken, the theme of nudity began to be seen in many miniatures, especiallyAdam and Eve. Miniature, which used to be the art of the palace, started to be the subject ofordinary public life as a result of the weakening of the Ottoman Empire and became thesubject of the obscene entertainment concept of daily life.With the collapse of the Ottoman Empire, the tendency to become Western started toShow itself in the field of art. In this way, the Ottoman was introduced to the western sense ofpainting. While it was not possible to make nude-themed paintings in Turkish painting art viibefore the Republic, after the proclamation of the Republic, artists found a free spaceandstarted to produce nude paintings. Anatomical concerns were motivated rather thansexuality in the first period nude paintings, and in thefollowing processes, the theme ofsexualitywas clearly used.Keywords: Sexuality, Turkish Painting | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Cumhuriyet sonrası Türk resim sanatında `Cinsellik` | |
dc.title.alternative | `Sexuality` in post-republic Turkish painting | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-12 | |
dc.contributor.department | Resim Anasanat Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10306791 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 639992 | |
dc.description.pages | 85 | |
dc.publisher.discipline | Resim Bilim Dalı |