Show simple item record

dc.contributor.advisorÜstün, İsmail Safa
dc.contributor.authorTaş, Abdullah Erdem
dc.date.accessioned2020-12-11T12:10:38Z
dc.date.available2020-12-11T12:10:38Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/313080
dc.description.abstract19. yüzyılda Avrupa'da tarih alanında büyük gelişmeler olmuş, pek çok tarih tezi ortaya atılmıştır. Bu tarih tezleri, modernleşme döneminde Osmanlı tarih telakkilerini ciddi ölçüde etkilemiştir. Bu etki, daha çok yeni açılan modern mekteplerle kendisini göstermiştir. Medreselerden farklı bir eğitim-öğretim kurumu olarak düşünülen Darulfünun bu modern mekteplerin başında gelir. İlk defa bu müessesede okutulmaya başlayan tarih dersleri, daha sonra gelişerek branşlara ayrılmıştır. Bu branşlardan birisi olan İslam Tarihi derslerinin teşekkül sürecini ortaya koymak aynı zamanda bu derslerin tarih telakkileriyle irtibatını da gösterecektir. Bu amaçla yapılan çalışmada bir taraftan anahatlarıyla 19. yüzyıl tarih telakkileri verilirken diğer taraftan bu tarih telakkileriyle irtibatlı olarak medreselerde ve Darulfünun'da okutulan İslam Tarihi dersleri incelenmiştir.
dc.description.abstractIn the XIXth century, major developments happened in Europe in the field of history and several historical theses were postulated. These theses affected Ottoman historical considerations during the epoch of modernization. This effect was prominently observed through the newly founded modern schools. Darulfünun envisioned as a different educational institution than the medrese appears as the foremost one of those modern schools. History, taught as a lesson firstly in this institution, having developed later, divided into branches. Putting forth the development process of Islamic History, which is one of those branches, will also demonstrate the relation of the lessons there of with the considerations of history. In this study, which has been aforementioned written with this purpose, on the one hand the historical considerations of the 19th century have been given in outline; and on the other hand the lessons of Islamic History at the medrese and Darulfünun institutions have been examined in concordance with the abovementioned historical considerations.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title19. yüzyıl tarih telakkileri ve Darülfunun`da İslam tarihi dersleri
dc.title.alternativeThesis history in the 19th century and courses of Islamic history in Daru'lfunun
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİslam Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı
dc.subject.ytmUniversity
dc.subject.ytmIslamic history
dc.subject.ytmCurriculum
dc.subject.ytmHistoriography
dc.subject.ytmHistory lesson
dc.subject.ytmOttoman State
dc.subject.ytm19. century
dc.subject.ytmMadrasahs
dc.subject.ytmOttoman Period
dc.identifier.yokid373516
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid273906
dc.description.pages172
dc.publisher.disciplineİslam Tarihi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess