Beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğrencilerinde öz-düzenleme: ölçek uyarlama çalışması
dc.contributor.advisor | Certel, Zehra | |
dc.contributor.author | Kaplan, Esin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-02T12:07:35Z | |
dc.date.available | 2020-12-02T12:07:35Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/31148 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın birincil amacı Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Öz-düzenleme süreçlerini cinsiyet, öğrenim görülen sınıf, düzenli spor yapma ve teorik ve uygulamalı ders başarı algılarına göre incelemektir. Bu amacı gerçekleştirebilmek için Manuel Martinez-Pons (2000) tarafından geliştirilen `Five-Component Scale of AcademicSelf-Regulation` (FCSAR) ölçeği Türkçeye uyarlanmıştır. Araştırma Akdeniz, Erciyes, Selçuk ve Mehmet Akif Ersoy ÜniversitelerininBeden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Beden Eğitimi ve Spor öğretmenliği Bölümlerindeöğrenim gören yaş ortalaması ( yaş=21.77±2.40) olan toplam 484 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmada veri toplama aracı olarak orijinal adı `Five-Component Scale of Academic Self-Regulation` (FCSAR) olan Türkçeye uyarlama çalışmaları araştırmacı tarafından yapılan `Akademik Öz-düzenleme Ölçeği (AÖÖ) kullanılmıştır. Ölçeğin Türk öğrencilerden elde edilen puanların oluşturduğu faktör yapısını incelemek amacıyla (SPSS 18.0) Açımlayıcı Faktör Analizi (ExploratoryFactor Analysis)ve özgün ölçeğin geliştirilmesindeki yaklaşıma ve uzman görüşü desteği alınarak yapılan çalışmaya uygun olarak da (LİSREL 8.30) Doğrulayıcı Faktör Analizi(ConfirmatoryFactor Analysis) kullanılmıştır. Böylece ölçeğin faktöriyel geçerliği, başka bir deyişle yapı geçerliği, iki farklı faktör analizi uygulamasıyla incelenmiştir. Sonuç olarak; geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılan 48 maddelik ölçeğin (hedef belirleme (15 madde, α=.928), strateji uygulama (14 madde, α=.930), strateji izleme (15 madde,α=.947) ve destek alma (4 madde,α=.879) boyutları olmak üzere dört faktörden oluştuğu, her bir faktörün kendi içinde yüksek tutarlılık gösterdiği görülmüştür. Ölçek toplamının ise α=.969 (48 madde) olarak bulunmuş ve ölçeğin Türk kültüründe üniversite öğrencilerinin öz-düzenleme becerilerini ölçmede güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir. Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öz-düzenleme becerileri ile cinsiyet, öğrenim görülen sınıf, düzenli spor yapma, teorik ve uygulama ders başarı algısı değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Öz- Düzenleme, AFA/DFA, Beden Eğitimi ve Spor | |
dc.description.abstract | The objective of this study is to examine the Self-regulation processes of Candidates of Physical Education and Sport Teacher on the basis of sex, level of education, perceived academic success and regular sport making habits. In order to attain this objective, `Five-Component Scale of Academic Self-Regulation` (FCSSR) developed by Manuel Martinez-Pons (2000) has been adapted to Turkish. The study has been executed on a total of 484 students with a mean age ( age=21.77±2.40), studying in Akdeniz, Erciyes, Selçuk and Mehmet Akif Ersoy Universities - Physical Education and Sport Academy Physical Education and Sport teaching Departments. In the research, as data collection tool, `Akademik Öz-düzenleme Ölçeği (AÖÖ) has been used, whose original name is `Five-Component Scale of Academic Self-Regulation` (FCSSR) and whose Turkish adoption works have been carried out by the researcher. Exploratory Factor Analysis has been used in order to examine the factor structure of the Scale which is consisted by the scores obtained from Turkish students (SPSS 18.0) and (LİSREL 8.3) Confirmatory Factor Analysis has been used in accordance with the approach in the development of authentic scale and with the study carried out by support of experts' opinions. So, the factorial legitimacy of the scale, in other words, its structure legitimacy has been examined by means of two different factor analysis applications. Consequently; The results obtained have shown that the scale items demonstrate a good harmony with the relevant models with structures. The scale has four factors and goal-setting sub-dimension is 14 items and Cronbach alpha internal consistency coefficient is α=.928, support sub-dimension is α=.879 (4 items), strategy implementationα=.930 (14 items), strategy monitoring α=.947 (15 items) and the total of the scale has been found to be α=.969 (48 item) and it was determined that the scale was reliable. İn the findings pertaining to the scale that was adopted for university students, meaningful differences have been observed on the students in physical education and sport teaching departments, on the basis of sex, the class studied in, perceived academic success and regular sport making habits.Key Words: Self-Regulation, EFA/CFA, Physical Education and Sport | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğrencilerinde öz-düzenleme: ölçek uyarlama çalışması | |
dc.title.alternative | Self-regulation in students of physical education and sport teaching departments: scale adaptation work | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Physical education and training | |
dc.subject.ytm | Sports | |
dc.subject.ytm | Sportsmen | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Self regulatory focus | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10049997 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 396215 | |
dc.description.pages | 99 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |