Show simple item record

dc.contributor.advisorKeser, İlkay
dc.contributor.authorÜlker Dörttepe, Zümra
dc.date.accessioned2020-12-02T12:07:01Z
dc.date.available2020-12-02T12:07:01Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-12-18
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/31075
dc.description.abstractAmaç: Araştırma, üniversite eğitimine yeni başlayan öğrencilerin üniversite yaşamına uyum sürecinde yabancılaşmanın etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan çalışmanın örneklemini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Uşak Üniversitesi merkez kampüslerine yeni kayıtlı tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 666 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında tanıtıcı özellikleri içeren Kişisel Bilgi Formu, Üniversite Yaşamı Ölçeği ve Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız örneklem t testi, ANOVA, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, yüzdelik hesaplama, ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerler kullanılmıştır.Bulgular: Öğrencilerin yarıdan fazlasının 17-20 yaş aralığında ve kadın olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin genel anlamda uyum sağladığı ve yabancılaşma düzeylerinin ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Kadın öğrencilerin üniversite ortamına uyumu erkek öğrencilerden yüksek, erkek öğrencilerin duygusal uyum ve karşı cinsle ilişkileri düşük, aile gelir düzeyi yüksek olanların genel uyum, akademik uyum ve sosyal uyum düzeylerinin yüksek olduğu saptanmıştır (p<.05). Üniversiteye başlamadan önce şehirde yaşayan öğrencilerin ve bazı ders dışı aktivitelere katılan öğrencilerin katılmayanlara göre üniversite yaşamına uyumunda anlamlı farklılaşma saptanmıştır (p<.05). Öğrencilerin yabancılaşma düzeylerinin yaş, cinsiyet, ders dışı etkinlikler, son 6 ayda stres yaşama gibi değişkenlere göre anlamlı farklılaşma gösterdiği bulunmuştur (p<.05).Sonuç: Araştırmanın sonucunda öğrencilerin uyum ve yabancılaşması arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda; üniversite eğitiminin ilk yılında öğrencilerin uyum ve yabancılaşma düzeylerinin belirlenmesi ve buna ilişkin uygun müdahalelerin yapılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: üniversite öğrencisi, üniversite yaşamı, uyum, yabancılaşma
dc.description.abstractPurpose: This study is carried out in order to discuss the effect of alienation during the adaptation process of the beginners to university.Method: Descriptive type of the sampling of the study consists of 666 students who were newly registered to the central campus of Usak University in 2014-2105 educational year and determined through stratified sampling method. Personal Information Form, University Life Scale and Student Alienation Scale including socio-demographic questions were used in data collection. Independent sampling t test, ANOVA, Pearson Moments Multiplication correlation, percentage calculation, average, standard deviation, minimum and maximum values were used in data evaluation.Findings: It was identified that more than half of the students were between 17-20 ages and woman. The level of adjustment and adaptation of the students was found moderate. It was identified that adaptation levels of the women to university atmosphere were higher than the boys, relationship with opposite sex and emotional adaptation levels of the boys were lower than the girls, and the students with high-income family had higher overall, academic and social adaptation levels (p<.05). It was identified that total scores about adaptation to university life of the students who lived in cities before university compared to the ones who lived in villages and the students who joined some extracurricular activities compared to the ones who did not were significantly different (p<.05). When Student Alienation levels were compared with some variables like age, sex, extracurricular activities, stress that experienced last 6 months were found significantly different (p<.05).Conclusion: As a result of the study it was determined that a significant negative correlation between levels of adaptation and alienation levels of students. In accordance with these results, in the first year of university education some interventions have to be made to determine the level of adaptation and alienation of the students and appropriate interventions are recommended associated with these results.Key Words: University student, university life, adaptation, alienationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleÜniversite yaşamına uyum sürecinde yabancılaşmanın etkisi
dc.title.alternativeThe effect of alienation in the process of adaptation to university life
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-18
dc.contributor.departmentHemşirelik Anabilim Dalı
dc.subject.ytmUniversities
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmPsychiatric nursing
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmSocial life
dc.subject.ytmSocial adjustment
dc.subject.ytmAlienation
dc.subject.ytmNursing
dc.identifier.yokid10132187
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid455101
dc.description.pages91
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess