Show simple item record

dc.contributor.advisorDurusoy, Ali
dc.contributor.authorDemir, Mehmet
dc.date.accessioned2020-12-11T11:46:02Z
dc.date.available2020-12-11T11:46:02Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/310452
dc.description.abstractBu çalışmanın konusu, Ebû's-Senâ Şemseddin el-İsfahânî'nin (674-749/1276-1349) Nâziru'l-'Ayn adlı mantık eserinin tercümesi, takdim ve tahkiki olacaktır. Bilindiği gibi Aristoteles (M.Ö. 384-322) ile başlayan mantık yazımı, kendisinden sonraki dönemlerde onun bu alandaki eserlerinin Organon adı altında bir araya getirilmesiyle sistematik bir hale bürünmüştür. Beş tümel konusunun eklenmesiyle bölümlerinin sayısı dokuz olan klasik mantık, tercüme hareketlerinden sonra Müslüman mantıkçılar tarafından lafız ve delalet bahislerinin eklenmesiyle on bölüm halinde yazılmaya başlanmıştır. Tarihi süreç içerisinde muhtelif mantık yazım gelenekleri oluşurken, sıkça başvurulan yazım şekillerinden birisi muhtasar mantık yazımı olmuştur. Bu türün en meşhur örnekleri arasında Alî b. Ömer el-Kâtibî'nin (ö. 675/1277) Şemsiye'si ve Esiruddin el-Ebherî'nin (ö. 663/1265) İsagûci'si kitaplarını zikredebiliriz. Bu çalışmaya konu olan Nâziru'l-'Ayn hacim açısından birinci kitaptan kısa, ikincisinden ise uzundur. İçerik bakımından ise Şemsiye'de olduğu gibi, klasik mantığın neredeyse bütün konularını incelemiştir.Anahtar Kelimeler: Klasik Mantık, Ġsfahânî, Nâziru‟l-„Ayn
dc.description.abstractThe aim of this study is to translate, introduce and critical edition of Abû's-Senâ Shamseddin al- Isfahânî (674-749/1276-1349)'s book Nâziru'l-'Ayn. As it is known, starting with Aristoteles (B.C. 384-322), the logic writing tradition, came into being under name of Organon due to collecting his books about logic by his some commantaries after him. Adding five universals (eisagoge) to Organon, the number of classic logic's chapter became nine. After translation movements in the Muslim Worlds, it was come to write as ten chapters with adding the chapter word and indication to it. In time, various of logic writing style were manifested, one of them was to write logic books as compendious. The most famous example of book writing that style are Alî b. Ömer el-Kâtibî (ö. 675/1277)'s Shamsiyya and ve Esiruddin el-Ebherî (ö. 663/1265)'s Eisagoge. Our subject of this study, Nâziru'l-'Ayn, is shorter than the former and longer than the latter according to size. On the other hand, contextually it, like Shamsiyya, touches on almost all of subjects of classic logic.Keywords: Classic Logic, Isfahânî, Nâziru‟l-„Aynen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.titleEbu`s-Senâ el-İsfahânî`nin Nâziru`l-`Ayn adlı eserinin tercümesi, takdim ve tahkiki
dc.title.alternativeThe translation, introducing and critical edition of Abu's-Senâ al-İsfahânî's book Nâziru'l-'Ayn
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentFelsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPhilosophy
dc.subject.ytmIslamic philosophy
dc.subject.ytmEbu's-Sena Şemseddin el-İsfahani
dc.subject.ytmLogic
dc.subject.ytmNaziru'l-Ayn
dc.identifier.yokid10077370
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid398464
dc.description.pages118
dc.publisher.disciplineİslam Felsefesi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess