Çocuklarda idrar yolu enfeksiyonunu önlemeye yönelik video animasyon yöntemiyle uygulanan eğitimin idrar yolu enfeksiyonu tekrarına etkisi
dc.contributor.advisor | İşler Dalgıç, Ayşegül | |
dc.contributor.author | Pratiwi, Rita Dwi | |
dc.date.accessioned | 2020-12-02T12:06:15Z | |
dc.date.available | 2020-12-02T12:06:15Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2019-07-12 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/30995 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırma çocuklarda idrar yolu enfeksiyonunu (İYE) önlemeye yönelik video animasyon yöntemiyle uygulanan eğitimin, idrar yolu enfeksiyonu tekrarına etkisini belirlemek amacıyla randomize kontrollü deneysel olarak yapılmıştır.Yöntem: Araştırma Akdeniz Üniversitesi Hastanesi Çocuk Nefroloji Polikliniği'nde Ocak-Temuz 2016 tarihleri arasında idrar yolu enfeksiyonu tanısı alan, 5-12 yaş aralığında 30 çocuk ile yapılmıştır. Girişim (n=15) ve kontrol (n=15) grubunu oluşturan çocuklar basit rastlantısal olarak kapalı zarf yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın hazırlık aşamasında araştırmacı tarafından `İdrar Yolu Enfeksiyonlarını Önlemeye Yönelik Video Animasyon CD'si` hazırlanmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından literatür bilgileri doğrultusunda hazırlanan veri toplama formları ile elde edilmiştir. 1 ay ve 2 ay sonra İYE'nin tekrarlama durumu değerlendirilmiştir.Bulgular: Araştırmaya katılan çocukların tamamının kız olduğu olduğu belirlenmiştir. İlk izlemde çocukların %93.3'ünün daha önce İYE geçirdiği, %60'ının perine temizliğini arkadan öne doğru yaptığı, %56.7'sinin su dolu küvetin/leğenin içine oturarak banyo yaptığı belirlenmiştir. 2. ve 3. izlemde girişim grubundaki çocukların tamamının tuvalet sonrası perine temizliğini önden arkaya doğru yıkayarak ve/veya silerek yaptıkları, kontrol grubunda her iki izlemde de hatalı uygulama yapmaya devam eden çocukların olduğu tespit edilmiştir. İdrar yolu enfeksiyonu konusunda eğitim uygulanan girişim grubundaki hiçbir çocukta enfeksiyonun tekrarlamadığı, kontrol grubundaki çocukların ise %60'ında İYE'nin tekrarladığı belirlenmiştir. Yapılan istatistiksel analizde girişim ve kontrol grubu arasında enfeksiyon tekrarı yönünden anlamlı bir fark belirlenmiştir (p<0.05).Sonuç: Video animasyon yöntemiyle uygulanan eğitimin çocuklarda İYE'ye zemin hazırlayan faktörlerin ortadan kaldırılması ve İYE tekrarının önlenmesinde etkili olduğu bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: idrar yolu enfeksiyonu, çocuk, video animasyon, eğitim, hemşire | |
dc.description.abstract | Aim: This study was to determine the effect of training children using animated video for the prevention of urinary tract infections (UTIs) on the recurrence of UTIs. Method: This study was conducted with 30 children (experimental (n=15) and control (n=15) groups) between 5 and 12 years old who were diagnosed with UTIs at Akdeniz University between January and July, 2016. An `Animated Video CD for the prevention of UTIs` was prepared by the researcher. The data were collected using questionnaire forms. Results: This study found that all the participants were female. It also found that 93.3% had previously UTIs, 60% clean their perinea by washing from the back to the front. In the second and third follow-ups, it was observed that all of the children in the experimental group performed their perineum cleaning after visiting the toilet by washing from the front to the back and paid attention to their personal hygiene, while there were children in the control group who were still doing so improperly in both follow-ups. This study found that the infection didn't recurren in the experimental group provided with the training about UTIs, while 60% of the children in the control group experienced UTIs again. There was a significant difference in recurrence of the infections between these groups (p<0.05).Conclusion: This study found that the training children using animated video was effective in eliminating factors that trigger UTIs in children and in preventing the recurrence of UTIs.Keywords: urinary tract infections, child, animated video, training, nurse | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Çocuklarda idrar yolu enfeksiyonunu önlemeye yönelik video animasyon yöntemiyle uygulanan eğitimin idrar yolu enfeksiyonu tekrarına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of training children using animated video for the prevention of urinary tract infections on the recurrence of urinary tract infections | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-07-12 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Children | |
dc.subject.ytm | Urinary tract | |
dc.subject.ytm | Urinary tract infections | |
dc.subject.ytm | Video | |
dc.subject.ytm | Animation | |
dc.subject.ytm | Recurrence | |
dc.subject.ytm | Patient education | |
dc.subject.ytm | Nurses | |
dc.subject.ytm | Urinary tract infections | |
dc.subject.ytm | Child education | |
dc.identifier.yokid | 10155559 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 484742 | |
dc.description.pages | 93 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |