Show simple item record

dc.contributor.advisorAktop, Abdurrahman
dc.contributor.authorSeferoğlu, Funda
dc.date.accessioned2020-12-02T12:07:05Z
dc.date.available2020-12-02T12:07:05Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/30976
dc.description.abstractAmaç: Araştırmanın amacı 30 seanslık DMR NGBA bilişsel ve duyu motor becerilere etkisini incelemektir. Araştırmanın alt amacı ise DMR NGBA ile kazanılan somato-duyusal ve duyu-motor yolların kontrolünün kısa ve uzun süreli dönemlerde korunup korunmadığının belirlenmesidir. Yöntem: Çalışmaya Akdeniz Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan 21,59±1,62 yıl yaş ortalamasına sahip 39 erkek birey katılmıştır. Bireyler NGBA (n=12), YNGBA (n=13) ve KONT (n=14) olmak üzere 3 gruba ayrılmışlardır. Bireylere 30 seanslık DMR NGBA ya da YNGBA uygulanmış ve ön test, son test, 1. Takip ve 2. Takip olmak üzere 4 seans ölçüm yapılmıştır. Bireylere EEG kaydı ile bilişsel (dikkat, hatırlama ve uzamsal algı) ve duyu-motor (duyu-motor koordinasyon, hedefleme, reaksiyon sürati) becerilerini ölçen bilgisayar destekli testler kullanılmıştır. EEG değerlerinde bireylerin testler sırasındaki ve dinlenik haldeki DMR'leri incelenmiştir.Bulgular: Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, NGBA grubunun dikkat [F(3,33)=4.893, p<0.05] (2=.30), hatırlama [F(3,33)=5.804, p<0.05] (2=.34) ve DMK [F(3,33)=19.179, p<0.001] (2=.64), ön test, son test, 1. Takip ve 2. Takip ölçüm puanları arasında geniş etki düzeyinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu etki düzeyinin diğer gruplara kıyasla daha büyük olduğu belirlenmiştir. Diğer parametrelerde anlamlı farklılık gözlenmemiştir. EEG değerlerinde ise, hedefleme EEG değerleri dışında, yalnızca NGBA grubunda düşüş gözlenirken, diğer gruplarda EEG değerleri artış göstermiştir. Sonuç: Çalışma bulguları incelendiğinde, 30 seans DMR NGBAlarının bireylerin bilişsel becerilerine ve DMK becerisine olumlu etki ettiği gözlenmiştir. Ayrıca bireylerin EEG değerlerini ise düşürdüğü belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Duyu-motor ritim, nöro-geribildirim, dikkat, hatırlama, reaksiyon.
dc.description.abstractObjective: The porpose of this study investigate the effects of 30 sessions sesory motor rythm neurofeedback training on cognitive and sensory-motor skills. The sub-objective is to determine whether protecting control of somato-sensory and somoto-motor pathways which hand with SMR NFT in the short and long period or not. Method: 21,59±1,62 years old 39 male individual who have been students in Akdeniz University School of Physical Education and Sport participated to the study. They were divided into 3 groups which were NGBA (n=12), YNGBA (n=13) ve KONT (n=14). 30 sessions SMK NFT or sham NFT were applied to the individuals and 4 session measurements which were pre, post, 1st follow-up and 2nd follow-up were applied to the individuals. The measurements were including cognitive (attention, memory, spatial perception) and sensory-motor (sensory-motor coordination, targeting, reaction time) skill tests which were computer-aided. Also, SMR EEG records had been taken simultaneously with the tests and rest.Results: According to the results of the study, there were differences with large effect size between the pre, post, 1st follow-up and 2nd follow-up measurements of NGBA group's attention [F(3,33)=4.893, p<0.05] (2=.30), recollection [F(3,33)=5.804, p<0.05] (2=.34) and sensory-motor coordination [F(3,33)=19.179, p<0.001] (2=.64) tests. Also these effect sizes were larger than the other groups effect sizes. There were no differences between groups or measurements in the other skills. Results of EEG recordings, excluding the targeting EEG value, show that only NGBA groups SMR EEG values were reducing while other groups' were increasing. Conclusion: Consequently 30 sessions SMR NFT has a positive effect on the cognitive skills and sensory-motor coordination of individuals. Also, that reduces the SMR EEG values of them. Key Words: Sensory-motor rhythm, neurofeedback, attention, recollection, reaction.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleNöro-geribildirim antrenmanının bilişsel ve duyu-motor beceriler üzerine etkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the neurofeedback training effects on cognitive and sensory-motor skills
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSpor Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSport psychology
dc.subject.ytmNeuropsychology
dc.subject.ytmNeurofeedback
dc.subject.ytmTraining
dc.subject.ytmCognition
dc.subject.ytmCognitive function
dc.subject.ytmAttention
dc.subject.ytmRecall
dc.subject.ytmMemory
dc.subject.ytmPsychophysiology
dc.identifier.yokid10117867
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid435571
dc.description.pages182
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess