Kalp atım hızı değişkenliği geribildirim antrenmanının erkek basketbolcularda temel beceriler ve bilişsel özellikler üzerine etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Aktop, Abdurrahman | |
dc.contributor.author | Göçmen, Recep | |
dc.date.accessioned | 2020-12-02T12:05:35Z | |
dc.date.available | 2020-12-02T12:05:35Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/30927 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, 10 haftalık KAHD ile birlikte nefes egzersizleri uygulamasının basketbolcuların özellikle basketbol serbest atış becerisi ve basketbol beceri testleri üzerine etkisini incelemektir. Çalışmanın ikinci amacını ise KAHD ile birlikte gerçekleştirecek nefes egzersizi uygulamasının basketbolcuların bilişsel becerileri üzerine etkisini araştırmaktır.Yöntem: `Çalışmaya yaşları 18-24 yıl arası değişen aktif olarak basketbol sporu ile uğraşan toplam 24 basketbolcu katılmıştır. Katılımcılar deney (n=12) ve kontrol (n=12) olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney grubu 10 haftalık KAHD geribildirim antrenmanı ve basketbol antrenmanı, kontrol grubu ise 10 haftalık basketbol antrenmanı çalışmasına katılmışlardır. Deney ve kontrol grubuna uygulamalar başlamadan önce ve uygulama sonunda basketbol serbest atış, basketbol beceri, bilişsel beceri testleri ve KAHD uygulanmıştır. Bulgular: Gerçekleştirilen istatistiksel analiz sonucuna göre ön test değerlendirmesinde deney ve kontrol grubunun tüm testlerde benzer değerler elde ettiği belirlenmiştir (p>.05). 10 haftalık uygulama sonucunda deney grubunun beceri testi ve serbest atış test değerleri anlamlı düzeyde gelişmiştir (p<.05). Senso motor koordinasyon test sonuçlarında hem deney hem de kontrol grubunun anlamlı gelişim sağladığı gözlenmiştir (p<.05). Uzamsal algı testinde hem deney hem de kontrol grubunun sadece toplam işlem süresi değişkeninde anlamlı gelişim elde ettikleri belirlenmiştir (p<.05). Dikkat test sonuçlarında ise deney grubunun anlamlı gelişim gösterdiği belirlenmiştir (p<.05) Reaksiyon süresi değişkeninde hem deney grubunda hem de kontrol grubunda anlamlı değişim olmamıştır (p>.05). Sonuç: Basketbol antrenmanları ile birlikte gerçekleştirilen KAHD geribildirimi basketbol becerilerinin anlamlı gelişimini sağlamıştır. Bilişsel becerilerde ize özellikle dikkat ve reaksiyon süresi bileşenlerinde anlamlı düzeyde gelişim gözlenirken, diğer bileşenlerdeki değişim sınırlı düzeyde gerçekleşmiştir.Anahtar Kelimeler: basketbol, kalp atım hızı değişkenliği, bilişsel beceriler, serbest atış | |
dc.description.abstract | Objective: The purpose of this study is to examine the effect of breathing exercises with the 10-week Heart Rate Variability (HRV) on basketball players, especially on basketball free-throwing skills and basketball skill tests. The second aim of the study is to investigate the effect of breathing exercises on the cognitive skills of basketball players in conjunction with the HRV.Method: A total of 24 basketball players, ages 18-24 years, were actively engaged in basketball sports. Participants were divided into two groups as experiment (n = 12) and control (n = 12). The experimental group participated in a 10-week HRV feedback training and basketball training, while the control group participated in a 10-week basketball training session. Basketball free throws, basketball skills, cognitive skills and HRV tests were applied to the experimental and control group before and after practice.Results: As a result of the statistical analysis performed, it was determined that experiment and control group obtained similar values in all tests in pretest evaluation (p> .05). As a result of the 10-week application, the test group of the experimental group improved significantly (p <.05). In the Senso motor coordination test results, both experimental and control groups showed significant improvement (p <.05). In the spatial perception test, it was determined that both the experimental group and the control group had significant improvement only in the total operation time variable (p <.05). In the attention test results, the experimental group showed significant improvement (p <.05). There was no significant change in the reaction time variable in both the experimental group and the control group (p> .05).Conclusion: The HRV feedback, along with the basketball workouts, provided a meaningful development of basketball skills.In cognitive skills, however, significant improvement was observed in the attention and reaction duration components, while the change in other components was limited.Key words: Basketball, heart rate variability, cognitive skills, free-throw | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Kalp atım hızı değişkenliği geribildirim antrenmanının erkek basketbolcularda temel beceriler ve bilişsel özellikler üzerine etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | An investigation of the effect of heart rate variability feedback training on cognitive and basketball skills on basketball players | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-05-15 | |
dc.contributor.department | Hareket ve Antrenman Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Heart rate | |
dc.subject.ytm | Feedback | |
dc.subject.ytm | Training | |
dc.subject.ytm | Sports | |
dc.subject.ytm | Basketball | |
dc.subject.ytm | Basketball players | |
dc.subject.ytm | Basic skills | |
dc.subject.ytm | Motor skills | |
dc.subject.ytm | Cognition | |
dc.subject.ytm | Free throw | |
dc.identifier.yokid | 10194553 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 520393 | |
dc.description.pages | 113 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |