Özel yetenek sınavı sonuçları ile lisans eğitim sürecindeki alan derslerine dayalı başarı durumlarının değerlendirilmesi (S.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü örneği)
dc.contributor.advisor | Karoğlu, Alaybey | |
dc.contributor.author | Polat, Ali Atif | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:59:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:59:45Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297750 | |
dc.description.abstract | Sanat eğitimi veren yükseköğretim kurumlarına özel yetenek sınavı ile öğrenci yerleştirilmektedir. Özel yetenek sınavlarına giren öğrencilerin, çok çeşitli ortaöğretim programlarından geldikleri görülmektedir. Bu öğrencilerin ortaöğretim programlarının özel yetenek sınavına girdikleri bölümle ilgili olup olmadığı, sınav sonuçları ile lisans eğitim sürecindeki alan derslerine dayalı başarı durumlarının araştırılması, özel yetenek sınavları ile eğitim programlarının yeniden yapılanmasına katkı sağlaması açısından büyük önem taşıyan bir problem olarak karşımıza çıkmaktadır.Araştırmanın amacını; farklı orta öğretim programlarından gelen öğrencilerin özel yetenek sınavı sonuçları ile lisans eğitim sürecindeki alan derslerine dayalı başarı durumları değerlendirilmesi oluşturmuştur.Araştırmada nicel ve nitel veri toplama teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilip tablo şeklinde verilerek frekans ve yüzde olarak ortaya konulmuştur. Araştırma evrenini; yükseköğretim kurumlarından özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakülteleri oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini ise; Selçuk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi 2008, 2009 ve 2010 yılı özel yetenek sınavına müracaat eden 953 öğrenci ile Grafik Bölümü'ne kayıt yaptıran 60 öğrenci oluşturmuştur.Araştırma sonucunda, özel yetenek sınavlarının sistemin ihtiyaçlarına yönelik fiziki ve yasal mevzuatın verdiği imkânlar doğrultusunda objektif olarak alan uzmanları tarafından uygulanıp değerlendirilmiş olduğu görülmüştür. Değerlendirme sonuçlarının ilgili çarpanlar uygulanıp belirlenebilmesi için özel yazılımların yaptırılarak, süreçlerin daha iyi yönetilmiş olduğu tesbit edilmiştir. Aynı zamanda her bir sınavın değerlendirme sürecinde jürilerin verdiği notların sisteme değerlendirme anında girilebilmesi sonrası, ara bir okumaya ihtiyaç duyulmadan verilerin analizine yön verecek teknik altyapıya yatırım yapılmasının yanı sıra, değerlendirme ve ilan süreçlerinde zamanın daha verimli kullanılabileceği kanaatine ulaşılmıştır. Ayrıca, ortaöğretim alanlarının özel yetenek sınavı değerlendirmesinde ekstra avantaj sunması beklenirken, başarı durum analizlerinde anlamlı bir farklılık gözlemlenmemiştir. Bununla birlikte, öğrencilerin ortaöğretim alanları ile lisans eğitimi alan derslerindeki başarıları arasında anlamlı bir etkinin olduğu sonucuna erişilmiştir.Anahtar Kelimeler: Sanat, sanat eğitimi, özel yetenek sınavı | |
dc.description.abstract | Higher institutions of art education accept students on the basis of special talent examinations. It has been observed that the special talent exam takers graduate from a variety of high school programs. These programs are not related to the department to which they accepted through a special talent exam, which is a significant problem. In this sense, the investigation of the exam results and success in area courses during undergraduate education is crucial in terms of contributing to the restructuring of special talent exams and educational programs.The aim of the present research is to evaluate the special talent exam scores of students from various high school programs and achievement in area courses throughout the undergraduate education.Qualitative and quantitative data collection techniques were utilized in the study. The data obtained from SPSS will be analyzed, put forward as frequency and percentage by given in the table. The universe comprised Fine Arts and Design Faculties which accept students on the basis of a special talent exam. As for the sample, it comprised 953 students who applied for the special talent examination in Selçuk University, Faculty of Fine Arts in 2008, 2009 and 2010 and 60 students who enrolled in the Graphics department.As a result of the research, it was found out that special talent examinations were applied and evaluated by the experts in an objective way in line with the physical and legal regulations regarding the system's requirements. It was also understood that special software was prepared so that the evaluation results could be determined through the application of related factors and thus the processes were managed in a better way. At the same time, time was used more efficiently in the evaluation and announcement processes if the investments were directed to the setup of a technical background which enables the jury members to enter the scores and analysis takes place right after the entry without a separate reading time. Furthermore, while the high school areas were expected to provide extra advantages in special talent exam evaluations, a significant difference was not observed in terms of achievement level analyses. Finally, it was understood that there is a significant relationship between the students' high school areas and achievement in undergraduate courses.Key Words: Art, art education, special talent examination | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Özel yetenek sınavı sonuçları ile lisans eğitim sürecindeki alan derslerine dayalı başarı durumlarının değerlendirilmesi (S.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü örneği) | |
dc.title.alternative | Evaluation of special talent exam scores and achievement in the area courses during education (The case of S. U. Fine Arts Faculty, Graphics department) | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Examination | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Success evaluation | |
dc.subject.ytm | Ability examination | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Universities | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Professional course | |
dc.subject.ytm | Art | |
dc.subject.ytm | Art education | |
dc.identifier.yokid | 450846 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 328702 | |
dc.description.pages | 122 | |
dc.publisher.discipline | Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı |