Coğrafya öğretiminde yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretimin öğrenci başarısına, tutum ve kalıcılığa etkisi
dc.contributor.advisor | Pınar, Adnan | |
dc.contributor.author | Yildirim, Tahsin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:59:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:59:34Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297715 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, coğrafya öğretiminde yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretim etkinliklerinin; öğrencilerin akademik başarıları, coğrafya dersine yönelik tutumları ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisini incelemektir.Ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen modelinin kullanıldığı araştırma 2010-2011 eğitim öğretim yılı ikinci yarıyılında Aksaray ili Hazım Kulak Anadolu Lisesi 9. sınıf öğrencilerinden seçilen bir deney (30 öğrenci) ve bir kontrol (30 öğrenci) grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanması için araştırmacı tarafından geliştirilen ?Akademik Başarı Testi? ve Demirkaya (2003) tarafından geliştirilen likert türü ?Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği? kullanılmıştır.Deneysel çalışmalar sekiz hafta devam etmiştir. Deneysel çalışma süresince dersler deney grubunda yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretim etkinlikleriyle yürütülmüş, kontrol grubunda ise programda önerilen öğretim etkinlikleriyle yürütülmüştür. Veri toplama araçları, deney ve kontrol grubuna uygulama öncesinde ve sonrasında ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Ayrıca öğrenmenin kalıcılığını belirlemek için deneysel uygulamalardan beş hafta sonra akademik başarı testi her iki gruba da tekrar uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 14.00 programı ile frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri ile bağımsız gruplar için t-testi, bağımlı gruplar için t-testi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırma bulgularına göre deneysel uygulama sonrasında; coğrafya öğretiminin yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretim etkinlikleriyle gerçekleştirildiği deney grubu öğrencileri ile programda önerilen öğretim etkinlikleriyle gerçekleştirildiği kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı puanları ve akademik başarı kalıcılık testi puanları açısından deney grubu öğrencileri lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin coğrafya dersine yönelik tutum puanları arasında anlamlı bir farklılılığın olmadığı saptanmıştır. Deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre akademik başarıları, coğrafya dersine yönelik tutum ve akademik başarı kalıcılık testi puanlarında farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına göre yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretim etkinliklerinin coğrafya öğretiminde öğrencilerin akademik başarılarını ve başarının kalıcılığını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to investigate the effects of reflective thinking based educational activities on students' academic achievements, their attitudes towards geography lesson and permanence of learning in geography education.The research which used the experimental design model with pre-test and post-test control group was carried out on an experimental group (30 students) and a control group ( 30 students) selected from 9th grade students of Hazım Kulak Anatolian High School, Aksaray in second semester of 2010-2011 academic year. To collect the research data, `Academic Achievement Test? developed by the researcher himself and likert-type `Geography Lesson Attitude Scale? by Demirkaya (2003) were used.Experimental studies continued for eight weeks. During the experimental study, the lessons in experimental group were conducted with teaching activities based on reflective thinking, on the other hand, the control group continued with the teaching activities proposed in the program. Data collection tools were applied to experimental and control groups as pre-test and post-test before and after the application. After five weeks of experimental applications, the academic achievement test was applied again to both groups in order to determine the permanence of learning as well. The data obtained in this study were analyzed with the program SPSS 14:00 by using the values of frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and techniques of t-test for independent and dependant groups.According to the research findings, after experimental application, a significant difference between the experimental group students who were taught with reflective thinking based teaching activities in geography lessons and the controlled group students who were taught with the teaching activities proposed in the program was found in favor of the experimental group students in terms of the academic achievement scores and academic achievement permanence test scores. However, a statistically significant difference between the experimental and control group students' scores based on their attitude towards geography lesson could not be identified. That the experimental group and control group students' academic achievements, their attitude towards geography lessons and academic achievement and permanance test scores differ according to gender variable was not identified as well. The outcomes of the research indicate that the teaching activities based on reflective thinking has a positive effect on students' academic success and the permanence of success in geography education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Coğrafya | tr_TR |
dc.subject | Geography | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Coğrafya öğretiminde yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretimin öğrenci başarısına, tutum ve kalıcılığa etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of reflectıve thınkıng based geography educatıon on student success, attıtude and permanence | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Achievement in learning | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Geography teaching | |
dc.subject.ytm | Reflective thinking | |
dc.identifier.yokid | 432041 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 321214 | |
dc.description.pages | 154 | |
dc.publisher.discipline | Coğrafya Eğitimi Bilim Dalı |