Bilgisayar destekli öğretimin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının trigonometrik fonksiyonların periyotlarıyla ilgili kavram imajlarına etkisi
dc.contributor.advisor | Ertekin, Erhan | |
dc.contributor.author | Öner, Abdulkadir | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:58:31Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:58:31Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297518 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının periyotla ilgili kavram imajlarını belirlemek ve bilgisayar destekli öğretimin öğretmen adaylarının periyot imajlarına ve trigonometrik fonksiyonların periyotlarına ilişkin erişi düzeylerine etkisini incelemektir. Çalışma, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında bir devlet üniversitesinin İlköğretim Matematik Öğretmenliği programının 1.sınıfına kayıtlı 58 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Hem nitel hem de nicel yöntemler birbirini destekler nitelikte kullanıldığından çalışmanın modeli karma yöntemdir. Öğretmen adaylarının periyot kavramıyla ilgili imajlarını ortaya çıkarmak ve akademik bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen PT1 ve PT2 testleri öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Öntestten ve öntestten sonra belirlenen katılımcılarla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve öğretmen adaylarının periyot imajları Tall ve Vinner'in (1981) kavram imajı – kavram tanımı teorisi ışığında belirlenmiştir. GeoGebra destekli uygulamalar sonunda temalar arasında görülen imaj geçişlerinin anlamlılığına Ki-Kare Testi ve öğretmen adaylarının trigonometrik fonksiyonların periyotlarıyla ilgili erişi düzeyleri arasındaki farkın anlamlı olup olmadığına ANCOVA ile bakılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmen adaylarının periyot imajları `belirli aralıklarla tekrarlanan olay`, `bir olayın tekrarlanması için geçen visüre` ve `bir olayın tekrarlandığı uzunluk, aralık` olarak belirlenmiştir. Ayrıca günlük hayat imajları, lisans öncesi seviyelerde periyot kavramının ilişkili olduğu konular bağlamındaki imajları ve formal tanıma ilişkin imajları da belirlenmiştir. GeoGebra destekli uygulamalar sayesinde imajların periyot tanımıyla daha uyumlu, teknik ve zengin bir hal aldığı tespit edilmiştir. Erişi düzeyleri arasında deney grubu lehine anlamlı fark (F(1,55)=9.896, p<.05, η2=.152) bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Kavram İmajı, Kavram Tanımı, Periyot, Trigonometri | |
dc.description.abstract | This study was conducted to investigate elementary mathematics preservice teachers' concept images related to the period concept, effects of computer assisted instruction on these images and on trigonometric functions' periods. The sample consists of 58 freshman elementary mathematics preservice teachers who were registered to a state university in 2011-2012 academic year. The study's design is mixed method since it combines both quantitative and qualitative methods. Researcher-Made Questionnaires PT1 and PT2 were applied as pretest and posttest to investigate preservice teachers' period images and knowledge level. After collecting data by pretest and semi-structured interviews done with some selected participants, content analysis was examined to investigate period images in the spotlight of Tall and Vinner's (1981) concept image – concept definition theory. Chi-Square Tests were used to determine whether there were any significant differences in image transitions between themes and ANCOVA for determining significant differences between adjusted means of groups. `Regularly repeated events`, `the time between two repeats` and `the distance between two repeats` are common period images. Dailylife images, images related to the topics before undergraduate levels and related to the formal definition were investigated, too. More technical, rich and consistent viiiconcept images approaching the concept definition were developed by means of GeoGebra. Significant differecence (F(1,55)=9.896, p<.05, η2=.152) were foundbetween groups in favor of experimental group.Keywords: Concept Definition, Concept Image, Period, Trigonometry | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Matematik | tr_TR |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.title | Bilgisayar destekli öğretimin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının trigonometrik fonksiyonların periyotlarıyla ilgili kavram imajlarına etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of computer assisted instruction on preservice elementary mathematics teachers' concept images related to the trigonometric functions' periods | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10011623 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 347502 | |
dc.description.pages | 136 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |