Show simple item record

dc.contributor.advisorKoçbeker Eid, Beyhan Nazlı
dc.contributor.authorVidin, Gülşen
dc.date.accessioned2020-12-10T12:58:24Z
dc.date.available2020-12-10T12:58:24Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297498
dc.description.abstractBu araştırmada, ilkokul ikinci sınıfta okuyan, okuma-yazma becerilerinde yetersizlikleri bulunan bir öğrencinin bireysel okuma yazma çalışması ile okuma yazma becerisindeki ilerlemesi ve bu bireysel çalışmanın sınıf içindeki durumuna ve akademik başarısına etkileri incelenmiştir. U. S. adlı öğrenci okuma sürecinde; akıcı okuma, parmakla takip etme, ses ekleme-çıkarma, ters çevirme ve okuma hızı; yazma sürecinde ise; doğru yazma, noktalama işaretleri ve imla kurallarına uygunluk, hece ayırma, harf karıştırma ve yazma hızı ölçütlerinden değerlendirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma modelinde yapılarak, durum çalışması ve eylem araştırması modelleri kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında kullanılan gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi çeşitli yöntemler, araştırmanın konusu olan öğrencinin durumunun tam anlamıyla anlaşılmasına ve öğrencinin bireysel okuma yazma çalışmasının etkilerinin detaylı olarak görülmesine olanak vermiştir. Araştırmada, okuma yazma güçlüğü çeken öğrenci ile 40 saatlik bireysel okuma yazma çalışması yapılmıştır. Araştırmacı bu çalışma sürecinde araştırmanın belirlenmiş değerlendirme ölçütlerini dikkate alarak, öğrencinin okuma yazma becerisini ilerletmek için çalışmıştır. Bu nedenle, verilerin analizi ve yorumlanmasında da, öğrencinin okuma yazma seviyesindeki ilerlemesi üzerinde durulmuş ve öğrencinin yaptığı çalışmalar yansıtılmıştır. Ayrıca, okuma yazma çalışmasından sonra sınıf içindeki durumunu ve akademik başarısını öğrenmek için öğrencinin üçüncü sınıf öğretmeni ile yarı yapılandırılmış bir görüşme yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğrencinin okuma yazma becerisinde önemli bir ilerleme gözlenmiştir. Öğrenci ile düzenli yapılan okumalar sayesinde öğrencinin okuması akıcılık ve hız kazanmış, parmakla takip etme, ses ekleme-çıkarma ve ters çevirme davranışlarını önemli ölçüde azaltmıştır. Yazma becerisinde ise, öğrenci sesleri öğrendikçe daha doğru ve hızlı yazmaya başlamış, özellikle nokta, virgül, büyük harf kullanımını doğru bir şekilde öğrenmiştir. Öğrenci, yazma sırasında yaptığı harf birleştirme ve hece ayırma davranışını da önemli ölçüde azaltmıştır. Ancak, soru işaretini ve kesme işaretini kullanırken bazı hatalar yapmaya devam etmiştir. Bireysel okuma yazma çalışmasından sonra öğrencinin okuma ve yazma becerisi ilerleyince, öğrenci ders içi etkinliklere daha istekli ve azimli bir şekilde katılmaya başlamış, özellikle Türkçe ve Hayat Bilgisi dersine karşı ilgisi artmış ve öğrenmeye daha istekli, kendinden daha emin ve mutlu bir birey haline gelmiştir. Özetle, bu araştırma U. S. adlı öğrencinin okuma yazma öğrenme sürecini inceleyerek onun problemlerine yardımcı olmak için gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgular, bu öğrencinin problemleri ve onun problemlerine çözüm getirme çalışmaları ile sınırlıdır. Araştırmanın başka benzer örnek olayların incelenmesine olanak vermesi ve okuma yazma güçlüğü çeken çocukların problemlerinin daha iyi anlaşılmasına ve bu problemlerine çözüm yolu bulunmasına katkı sağlaması ümit edilmektedir.
dc.description.abstractIn this research, a second grade student?s, who has mild reading and writing disability, improvement in her reading and writing skills through individual teaching and the effects of this teaching on her classroom and academic success were examined. The student named U.S. was evaluated from the criteria of fluency, finger-tracking, sound adding-dropping, inverting and reading speed in the reading process; correct writing, punctuation and spelling, syllable dividing and letter combining and writing speed in the writing process. The research was done in a qualitative design, and case study and action research designs were used. The methods the data was collected through such as observations, inverviews and document analysis helped a detailed undertsanding of the student?s case examined in this study and the effects of the individual teaching with her. In the research fourty hours of individual teaching was done with the student who had disability in reading and writing. Within this process the reseracher worked to help the student improve her reading-writing skills by taking the determined evaluation criteria of the research into consideration. Therefore, the improvement of the students? reading and writing level was emphasized and her learning and achivement were reflected in the analysis and interpretation of the data. After the process of teaching the student how to read and write, a semi-structered interview was also conducted with her third grade teacher to access the information about her later class and academic success. As a result of the study, a significant progress was observed in the student's ability to read and write. Through some regular reading done with the student, her reading became more fluent and gained speed, her finger-tracking, sound adding-dropping and inverting behaviors diminished considerably. Her ability of writing also improved as she learned the sounds. She was more able to write correctly, and she especially learned the correct use of full stop, comma and capital letter. She gave up the incorrect syllable dividing and letter combining as well. However, she continued making some mistakes when using the question mark and the apostrophe. After the progress she made in her reading-writing skills, she started to become more willing and determined to participate in the class activities, developed an interest for her social sciences and Turkish classes and had high motivation to learn. She changed into a more confident and happier person.In summary, this research was done to examine the process of U.S.?s learning how to read and write and help her problems related with it. The findings that came out of this study are only concerned with the student examined and looking for solutions for her individual problem. It is hoped that this research could set an example for the examination of other similar cases and contribute to a better understanding of children with reading and writing disabilities and their problemsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleBir ilkokul ikinci sınıf öğrencisinin okuma yazma öğrenmesindeki güçlüklerin ve çözümüne yönelik çalışmanın etkililiğinin incelenmesi
dc.title.alternativeA case study of a second grade student's learning difficulty in reading and writing and effectiveness of individual teaching to solve her problem
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10018764
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid348759
dc.description.pages201
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess