Show simple item record

dc.contributor.advisorYılmaz, Ercan
dc.contributor.authorDemirel, Özgür
dc.date.accessioned2020-12-10T12:58:04Z
dc.date.available2020-12-10T12:58:04Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297433
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, özel eğitim ve öğretim kurumlarının markalaşmasını kurumsallaşma ve bazı değişkenler açısından incelemektir.Bu amaç doğrultusunda konu ile ilgili kuramsal bir çerçeve oluşturulmuş ve saha araştırması yapılmıştır. Araştırma giriş (problem durumu, amaç, varsayımlar, sınırlılıklar, araştırmanın önemi, tanımlar), kurumsallaşma, markalaşma kavramları ve uygulama biçimleri, yöntem, bulgular, sonuç ve öneriler ile tartışma ve yorum olmak üzere altı bölümden oluşmaktadır.Araştırma ilişkisel tarama yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmanın evreni 2011-2012 öğretim yılında Konya İli merkez ilçeleri Karatay, Meram ve Selçuklu'da özel eğitim ve öğretim kurumlarında görev yapan 193 yöneticiden oluşmaktadır. Araştırmanın amacına ulaşması amacıyla evrende adı geçen ilçelerde görev yapan 113 yöneticiye Yarar (2008) tarafından geliştirilen ve araştırmacılar tarafından eğitime uyarlanan Kurumsallaşma ve Markalaşma Ölçekleri uygulanmıştır. Yöneticiler tarafından doldurulan ölçekler SPSS 16.0 (Statistical Package for the Social Sciences) ile çözümlenmiştir.Araştırmanın bulgularına göre Konya'da faaliyet gösteren özel eğitim ve öğretim kurumlarının kurumsallaşma ve markalaşma çalışmalarının sürdüğünü, özel sektörün bu konuda yaptığı çalışmaların süreceğini ve sektördeki gelişmenin devam edeceğini bizlere göstermiştir. Çıkan sonuçlar, sektörün geleceği ile markalaşma ve kurumsallaşma çalışmalarındaki beklentiler tezin sonuç kısmında ayrıca ele alınmıştır.Anahtar Kelimeler: Eğitim, Öğretim, Yönetim, Markalaşma, Kurumsallaşma,
dc.description.abstractThe intent of this research is to analyze the private education and training institutions' brandings in terms of and institutionalizing and some variablesIn accordance with this intent, a theoretical framework has been composed and field research reconnoitered. The research has been composed of six parts which are approach (problem case, purpose, hypothesis, limitations, significance of the research, definitions), institutionalization concepts, branding concepts and appliance forms, methodology, discoveries, results and argumentation and recommendations. The research has been formed by relational scanning method. The universe of the research was made up of 193 managers who were working at private educational and training institutions in main districts Karatay, Meram and Selçuklu in Konya in 2011 – 2012 educational years. In order to attain the object of the research, 113 directors, working in the mentioned districts in the universe, are applied instituonalization and trademarking measures that have been developed by Yarar(2008) and adapted by researchers. The scales filled out by the manager have been analyzed by SPSS 16.0 (Statistical Package for the Social Science).According to the evidences of the research, it has been observed that the educational and training institutions have operations in Konya still continue to perform institutionalizing and branding acts. The research has been showed us that the private sector will continue to perform these acts and the developments in these will continue in the sector. The results of the thesis, the future of the sector and expectations of branding and institutionalizing acts have been also argued in the result part of the thesis.Key Words: Education, Training, Managing, Institutionalizing, Brandingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖzel eğitim ve öğretim kurumlarının markalaşmasının kurumsallaşma ve bazı değişkenler açısından incelenmesi
dc.title.alternativeAnalyzing private education and teaching institutions' branding for the purpose of institutionalization and some variants
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSpecial education institutions
dc.subject.ytmBrand
dc.subject.ytmInstitutionalization
dc.subject.ytmEducation establishments
dc.identifier.yokid10026035
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid372134
dc.description.pages153
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess