Show simple item record

dc.contributor.advisorTraş, Zeliha
dc.contributor.authorYatgin, Soner
dc.date.accessioned2020-12-10T12:57:39Z
dc.date.available2020-12-10T12:57:39Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297347
dc.description.abstractLise öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının, algılanan anne ve baba tutumları açısından incelendiği araştırma, genel tarama modelindedir. Çalışma grubunu 2012-2013 eğitim öğretim yılında Konya/Yunak ilçesindeki dört lisede öğrenim görmekte olan 312 kız ve 351 erkek öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında kullanılacak verileri elde etmek için Kişisel Bilgi Formu, Anne-Baba Tutum Ölçeği ve Akademik Erteleme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi, tek yönlü varyans analizi, tukey testi ve regresyon analizi yapılmış olup, analizlerde SPSS 16.0 kullanılmıştır. Bulgularda akademik erteleme davranışı puanları cinsiyete göre erkek öğrenciler lehine anlamlı bulunmuştur. Anne ve baba tutumlarını koruyucu – istekçi ve otoriter algılama boyutları ile akademik erteleme arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Algılanan anne ve baba tutumlarının akademik erteleme davranışının yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Akademik Erteleme, Anne Tutumları, Baba Tutumları
dc.description.abstractThis study examines the academic procrastination behavior of high school students in terms of the perceived parental attitudes in accordance with general survey model. The study group of research consists of the 2012-2013 academic year on 312 female and 351 male high school students from four high schools in Yunak, Konya. 'Personal Information Form' for obtaining some personal information of students who took part in the research, 'Parental Attitude Scale' for designating the perceived parental attitudes, and 'Procrastination Scale' in determining the scores of procrastination behavior have been used. T-test, one-way variance analysis, tukey's test and regression analysis have been used in order to analyze the data. SPSS 16.0 statistical program in the computer laboratory settings has been utilized in order to analyze statistical analysis of the data.The findings illustrate that the scores of academic procrastination behavior has been found significantly relevant according to gender variable for male students. Accordingly, there is a positive relation between the protector – demanding and authoritarian perception dimensions ofparental attitudes and academic procrastination behavior. Furthermore, the perceived parental attitudes has been found the predictor of the academic procrastination behavior. Key Words: Academic Procrastination, Maternal Attitudes, Paternal Attitudesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleLise öğrencilerinde akademik ertelemenin algılanan anne baba tutumlarına göre incelenmesi
dc.title.alternativeExamination of academic procrastination among high school students in terms of perceived parental attitudes
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmParents perception
dc.subject.ytmParents attitude
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmAcademic procrastination
dc.identifier.yokid10042877
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid372149
dc.description.pages91
dc.publisher.disciplinePsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess