Show simple item record

dc.contributor.advisorYalçınkaya, İbrahim
dc.contributor.authorKara, Merve
dc.date.accessioned2020-12-10T12:57:30Z
dc.date.available2020-12-10T12:57:30Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297294
dc.description.abstractBu çalışmada amaç türev tutum ölçeği geliştirerek İlköğretim Matematik öğretmen adaylarının türev konusuna yönelik tutumlarını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için İlköğretim Matematik Öğretmenliği lisans düzeyinde okuyan 289 kişi oluşturmaktadır. Türev tutum ölçeği 3 boyutlu olarak tasarlanmıştır. Birinci boyut davranışsal, ikinci boyut bilişsel ve üçüncü boyut problem çözmedir. 3 boyutlu türev tutum ölçeği toplam 40 maddeden oluşmaktadır. Bu maddelerin yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Güvenirliği düşüren maddeler ölçekten çıkarıldıktan sonra türev tutum ölçeği 15 maddeye inmiştir.Bu ölçek Necmettin Erbakan Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Matematik Öğretmenliği Ana Bilim Dalında öğrenim gören 2., 3. ve 4. sınıf İlköğretim Matematik öğretmen adaylarına uygulanmıştır. İlköğretim Matematik öğretmen adaylarının puan aralıklarına göre analizleri yapılmıştır. Bu analizler sonucunda İlköğretim Matematik öğretmen adaylarının türev konusunda kararsız oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca İlköğretim Matematik öğretmen adaylarının türev konusundaki tutumları çeşitli değişkenler bakımından değerlendirilmiştir. Buna göre İlköğretim Matematik öğretmen adayları cinsiyetlerine göre değerlendirildiğinde; erkek ve bayan İlköğretim Matematik öğretmen adayları arasında istatistiksel olarak farklılık olmadığı görülmüştür. Lisans sınıf düzeylerine göre değerlendirildiğinde; 3. sınıf öğrencileriyle 4. sınıf öğrencileri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu farklılık 4. sınıf öğrencilerinin lehinedir. Çalışmanın sonuçlarına göre değerlendirmeler yapılarak öneriler verilmiştir.
dc.description.abstractThe aim of this study is to identify attitudes towards derivative of the elementary mathematics student teachers by developing a derivative attitude scale. The working group of this study consists of 289 students who are studying elementary mathematics student training teaching for the scale's validity and reability. The derivative attitude scale was designed in 3 dimensions. First dimension is behavioral, second dimension is cognitive and third dimension is solving problem. Derivative attitude scale which has 3 dimensions consists of totally 40 items. A defining and confirmatory factor analysis was applied for the structure validity. After items which reduce reliability remove from the scale, derivatives attitude scale reduced to 15 items..In this study, the aim is to identify attitudes towards derivative of the elementary mathematics student teachers', by developing a derivative attitude scale. The working group of this study consist of 289 students who are elementary mathematics student teachers' for the scale's validity and reability. The derivative attitude scale was designed in 3 dimension. First dimension is behavioral, second dimension is cognitive and third dimension is nature of science and problem solving. Derivative attitude scale which has 3 dimensions consist of totally 40 articles. A defining and confirmatory factor analysis for the structure validity was applied and articles reducing reability after removal from the scale derivatives attitude scale was reduced to 17 articles.This scale was applied to the 2, 〖2^th,3〗^th,4^th grades elementary mathematics teaching training students who were studying at Necmettin Erbakan University, Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education, Elementary Department of Mathematics Teaching, Elementary mathematics student teachers' attitudes were analyzed by the score range. As a result of these analysises, it was identified that Derivative of elementary mathematics teaching students were undecided. Also, attitudes towards derivative of the elementary mathematics teaching students were evaluated according to changeable variouses. So, according to gender of the elementary mathematics teaching students between men and women. elementary mathematics teaching students statistically were not different, it was also identified that according to their bachelor levels, there is a significant difference between 3^th grades of students and 4^th grades of students. This difference is in favour of 4^th grades students. Assessments were done according to the study of results and offers were given.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim matematik öğretmen adaylarının türev konusuna yönelik tutumları: Ölçek geliştirme çalışması
dc.title.alternativeElementary mathematics student teachers' attitudes towards derivative: Study of development scale
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentOrtaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmMathematics lesson
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmDerivatives
dc.subject.ytmScale development
dc.subject.ytmTeacher attitude
dc.identifier.yokid10057380
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid383623
dc.description.pages83
dc.publisher.disciplineMatematik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess