dc.contributor.advisor | Sünbül, Ali Murat | |
dc.contributor.author | Arslantaş, Süleyman | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:56:58Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:56:58Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297227 | |
dc.description.abstract | Son yıllarda aileler, öğrencilerden daha çok akademik beklentiler içine girerken sınav odaklı çalışmalar öne çıkmakta ve bireyin sosyal yönü zaman zaman ihmal edilmektedir. Aynı zamanda akademik ilerleme süreci de tam ve doğru olarak yönetilememektedir. Süreci yönetememe sadece aile için problem değil aynı zamanda bireyin kendisi içinde problem oluşturmaktadır. Böyle problemler karşımıza, üstbiliş, öz düzenleme, kendini izleme gibi kavramların önemini ve gerekliliğini çıkarmakta ve bunların bireye nasıl kazandırılacağı önemli bir sorun haline gelmektedir. Yıl içerisinde öğrenciler birçok eğitim kurumuna devam etmektedir. Okullar, dershaneler, kurslar, etüt merkezleri arasında mekik dokuyan öğrenci hangisinden ne alacağını bilmeksizin tüm bu kurumlara devam ederek belki de daha sağlıklı olabilecek bir sürecin dışına çıkmaktadır. Bildiği aynı konuların tekrar tekrar anlatılması, bilmediği konuların yine bilinmemeye devam edilmesi ve eğitim ortamlarında, neden orada olduğunu bilmeyen öğrenciler. Kendini izleme ve diğer üstbilişsel süreçlerin etkili kullanılması tüm bu kurumlara gerek kalmaksızın öğrenmenin gerçekleşmesini ve kalıcı olmasını sağlayabilecektir.Davranışlardaki farklılıkları ve bireyin üst biliş süreçlerinin bir boyutunu açıklamak amacıyla Snyder, 1974 yılında Kendini İzleme (Self-Monitoring) Teorisi'ni yapılandırmıştır. Teoriye göre, bireyler sosyal durumlarda kendilerini sunuş şekillerini kontrol etme derecesinde farklılaşırlar. Bazı insanlar sunuşlarını ve kendilerini ifade etmeye yönelik davranışlarını gözlemleyip kontrol edebilirler. Ayrıca herhangi bir durumda hangi ifade tarzının veya davranışın uygun olduğunu gösteren ipuçlarına duyarlıdırlar. İşte bu duyarlılık kendini izleme yeteneği olarak isimlendirilmiştir (Snyder, 1974). Bireylerin bu duyarlıkta bir denge sağlaması, aşırı duyarlı olarak veya gereken duyarlığı göstermeden sergileyeceği davranışların olumsuzluklarından kurtulabilmek için kendini izleme büyük önem taşımaktadır.Bu araştırma ile Kendini İzleme Stratejilerinin İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Ders İçi ve Sonunda İşe Koşulmasının Öğrencilerin Kendini İzleme, Öz Düzenleme ve Akademik Başarı Düzeylerine Etkisinin incelenmiştir. Araştırmada nicel ve nitel yaklaşım birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın deneysel yöntemini öntest – sontest kontrol gruplu deneysel model oluşturmuştur. Araştırma iki deney ve bir kontrol olmak üzere üç grup üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda on sınıf öğretmeni ve deney 1 ve deney 2 gruplarından 10'ar öğrenci ile sabit format anket görüşmesi formuyla görüşler alınmıştır.Deney 1 grubunda süreç içinde kullanılan kendini izleme stratejilerinin (Kendini izleme kontrol listesi ve rubrik) kullanımı ve ders kitabı etkinlikleri, deney 2 grubunda ders sonunda kullanılan kendini izleme stratejilerinin (kendi grafiğini yapma ve öz değerlendirme yapma) kullanımı ve ders kitabı etkinlikleri, kontrol grubunda ders kitabı etkinlikleri uygulanmıştır. Her bir grupta öğretim 24 oturum da gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, İlişkisiz Örneklemler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi (One-way Anova) ve homojen özellik gösteren gruplarda veriler Tukey testi ile analiz edilerek ortaya konmuştur.Araştırma sonucunda Kendini İzleme Stratejilerinin İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Ders İçi ve Sonunda İşe Koşulmasının Öğrencilerin Kendini İzleme ve Akademik Başarı Düzeylerinin gelişimde etkili olduğu Öz Düzenleme becerisinin gelişiminde etkili olmadığı ortaya çıkmıştır. Nitel boyutta yapılan görüşmelerde, öğretmenler kendini izleme startejilerinin kullanımı ve gerekliliği konusunda bilgilendirmeye ihtiyaç duymaktadır. Öğrenciler ise yoğun müfredat içinde kendini izleme stratejilerinin kullanılmasının zaman kaybı olacağı yönünde düşüncelere sahiptirler.Anahtar kelimeler: Kendini İzleme Becerisi, Kendini İzleme Stratejileri, Öz Düzenleme | |
dc.description.abstract | In recent years, families, students entering into academic expectations rather than exam-oriented excels in studies and social aspects of individuals from time to time, are neglected. At the same time the process of academic progress cannot be managed as a complete and correct. Inability to manage the process is not only a problem for families of individuals but also it becomes the problem itself. Facing such problems, metacognition, self-regulation, self-monitoring of concepts such as the importance and necessity to remove and how to impart these individuals are becoming a significant problem. Throughout the year, many educational institutions continue to students. Schools, private schools, courses, study centers and forth between which one of the students knowing what it will take all of these institutions continue to be healthy, perhaps more of a process to go outside. Known to be told the same issues again and again, do not know the issues still continue to be known and in educational settings, students who do not know why they have been there. Effective use of self-monitoring and other metacognitive processes without the need for all these institutions ensure that learning takes place and may be permanent.Differences in behavior and the dimensions of the individual in order to explain the process of metacognition Snyder, in 1974, Self-Monitoring (Self-Monitoring) has been configured as a theory. According to the theory, individuals in social situations differ in the degree to control their presentation styles. Some people express themselves in presentation and can monitor and control their behavior. In addition, any statement of the manner in which situation or are sensitive to hints that the behavior is appropriate. That sensitivity has been named as the ability to self-monitoring (Snyder, 1974). In this susceptibility of individuals to achieve a balance, as overly sensitive or that will be exhibited without showing sensitivity required to get rid of negative self-monitoring of behavior is of great importance.With this research, Self-Monitoring Strategies Elementary Fifth Grade Social Studies Student Learning and finally to the activation of the Self-Monitoring, Self-Regulation and Academic Achievement Levels of Impact have been investigated.In this research, quantitative and qualitative approaches are used together. Experimental method of research pretest-posttest control group consisted of experimental models. Two experimental and one control research have been conducted on three groups. In the qualitative dimension of the research on classroom teachers and 10 students from the experiment 1 and experiment 2, group interviews with the fixed format forms with the opinion poll were taken.Try one group processes used in self-monitoring strategies (self-monitoring checklists and rubrics) to use and textbook activities, experiment 2 group, the course eventually used the self-monitoring strategies (their chart-making and self-assessment) use and textbooks events in the control group lessons book activity were applied. Each group teaching sessions were conducted at 24. Research data for independent samples One Factor Analysis of Variance (One-way ANOVA) and Tukey test with homogeneous properties, the group analyzed the data have been revealed.In conclusion Elementary Fifth Grade Social Studies of Self-Monitoring Strategies and finally to the activation Inside Self-Monitoring and academic achievement of students to be effective in the development of skills in the development of Self-regulation has emerged to be effective. In the qualitative interviews, teachers and the use of self-monitoring strategies in informing about the necessity requires. Students in the intensive curriculum, the use of self-monitoring strategies have the thought that it would be a waste of time. Key Words: Self-Monitoring Skills, Self-Monitoring Strategies, Self-regulation | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim, beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde kullanılan kendini izleme stratejilerinin, öğrencilerin kendini izleme, öz düzenleme ve akademik başarı düzeylerine etkisi | |
dc.title.alternative | Primary, fifth grade social studies used in the self-monitoring strategies, self monitoring of students' self-regulation and the effect of academic achievement | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Social studies | |
dc.subject.ytm | Social studies course | |
dc.subject.ytm | Self regulated learning | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Self-assestment | |
dc.subject.ytm | Self-regulation | |
dc.identifier.yokid | 10071504 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 407520 | |
dc.description.pages | 178 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı | |