Okul müdürlerinin değer ve değer kazanımına ilişkin görüşleri
dc.contributor.advisor | Mentiş Taş, Ayşe | |
dc.contributor.author | Doktaş Yeşiltaş, Pinar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:56:55Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:56:55Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297223 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın genel amacı; ilk ve ortaokullarda görev yapan okul müdürlerinin değer ve değer kazanımına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışma olup veriler araştırmacı tarafından hazırlanan anket ile elde edilmiştir. Araştırma Şanlıurfa il merkezinde ve merkeze bağlı ilkokul ve ortaokullarda çalışmakta olan 35 okul müdürü üzerinde yürütülmüştür. Bu araştırmada okul müdürlerinin görüşleri anket ile yazılı olarak alındığı için verilerin analizinde bir nitel araştırma tekniği olan `betimsel analiz` yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca verileri analiz ederken nicel araştırma tekniklerinden yüzde(%) ve frekanslar da kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre okul müdürlerinin yaşamına yön veren en önemli ilk üç değer `dürüstlük, sevgi ve saygı`dır. Bunların ardından `adalet, hoşgörü ve aileye bağlılık` değerleri gelmektedir. Okul müdürleri eğitimin ailede başlaması gerektiğini ve öğrencilerin değer kazanımlarında ailenin rolünün çok büyük olduğunu ifade etmişlerdir. Okul müdürleri değer kazanımında okulun rolünün çok büyük olduğunu, okulun aileden sonra ilk sırada yer alacağını ifade etmiş ve ailede kazandırılan değerlerin okulda pekiştirilip geliştirileceğini söylemişlerdir.Okul müdürlerinin öğrencilerde bulunmasını istediği başlıca değerler `saygı, dürüstlük ve sevgi'dir. Bunların ardından `çalışkanlık ve hoşgörü` de öğrencilerde bulunmasını gerekli gördükleri değerlerdendir.Okul müdürleri öğretmenin çok önemli olduğunu, rol model olması gerektiğini ve yeterli donanıma sahip olduğu zaman değer kazandırabileceğini söylemişlerdir.Ayrıca okul müdürleri değer kazanımında kitle iletişim araçlarının olumsuz yönlerinin daha fazla olduğunu söylemiş, kitle iletişim araçlarının seçilerek ve kontrollü kullanılması gerektiğini vurgulamış ve etkisinin kullanım şekline ve amacına göre olumlu ya da olumsuz olabileceğini ifade etmiştir.Okul müdürleri öğrencilerin değer kazanımında okul müdürü, sorumlu olanları yönlendirerek ve rol model olarak etkilidir görüşünü savunmuşlardır.Anahtar Kelimeler: Değer, Betimsel Analiz, Değer Kazanımı, Okul Müdürü | |
dc.description.abstract | The main purpose of this study was to determine the views of principals in primary and secondary schools on values and acquisition of values.The screening model of the study was a descriptive one, and the data were collected through a survey designed by the researcher. The study was conducted on 35 principals from primary and secondary schools located in the city center of Şanlıurfa and in its districts. Since the views of the principals were collected through a survey in a written way, the Descriptive Analysis Method, which is a qualitative research technique, was used in analyzing the data. Furthermore, in analyzing the data, the technique of Percentages (%) and Frequencies, which is one of the quantitative research techniques, was used.According to the findings obtained after the study, the most important three values that lead the lives of school principals are: honesty, love, and respect. After them, justice, tolerance, and family commitment come.The school principals stated that education should begin at home, and parents have a very significant role in values acquisition of students.They not only stated that school has a significant role in values acquisition, but also that school comes first after family, and the values acquired at home could be enhanced and developed at school.The main values that the school principals think students must have, are respect, honesty, and love. After them, assiduousness and tolerance come.The school principals reported that teacher should be a role model for students in values acquisition, and teachers have a very significant role at this stage, but they could gain value only when they have the adequate qualities.Furthermore, the principals reported that mass media have more negative effects on values acquisition, emphasized that the mass media should be chosen carefully and be used in a controlled way, and stated that the effects of mass media could be either negative or positive depending on the way of usage and aim.According to the principals, school principal is effective in leading the responsible ones in values acquisition of students. School principals are role models, but they are not highly effective.Keywords: values; descriptive analysis; values acquisition; school principal | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul müdürlerinin değer ve değer kazanımına ilişkin görüşleri | |
dc.title.alternative | Views of school principals on the volue and acquisition of values | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Accuracy | |
dc.subject.ytm | Respect | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Values | |
dc.subject.ytm | School administration | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.identifier.yokid | 10084732 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 407579 | |
dc.description.pages | 97 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı |