Ergenlerin beden imgeleri ile karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik beklentisi arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Hamarta, Erdal | |
dc.contributor.author | Kirteke, Sami | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:56:54Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:56:54Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-12-18 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297221 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın genel amacı lise öğrencilerinin beden imgeleri ile karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik beklentisi arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, 2014–2015 eğitim-öğretim yılında Konya ilindeki çeşitli liselerde öğrenim gören 639 lise öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin beden imgelerini belirlemek amacıyla geçerlilik, güvenirlilik çalışması Hovardaoğlu (1993) tarafından yapılan `Vücut Algısı Ölçeği`, karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik beklentisini belirmek amacıyla `Karşı Cinsle İlişkide Sosyal Yetkinlik Beklentisi Ölçeği (Ünlü, 2004)` ve kişisel ve ailesel özelliklere ilişkin bilgi edinmek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır.Karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik beklentisi ölçeğinin alt boyutlarının cinsiyet ve karşı cinsten yakın arkadaşlık durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığını analiz etmek için bağımsız gruplar için t-testi, kız ve erkek öğrencilerin ayrı ayrı karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik beklentisini, alt boyutlarını ve beden imgesini yordayıp yordamadığını analiz etmek için Tek Yönlü Varyans Analizi ve beden imgesinin karşı cinsle ilişkide ilişkiyi başlatabilme, sürdürebilme ve bitirebilme düzeylerini yordayıp yordamadığını analiz etmek için Çoklu Doğrusal Regresyon Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, karşı cinsle ilişkide, ilişkiyi başlatabilme ve sürdürebilme konusunda erkeklerin, kızlardan daha yüksek puan aldıkları görülmektedir. Ayrıca karşı cinsle ilişkide, ilişkiyi sonlandırabilme konusunda kızların erkeklerden daha yüksek puan aldıkları görülmektedir.Bunun yanı sıra karşı cinsle ilişkide, ilişkiyi başlatabilme ve sürdürebilme konusunda karşı cinsten yakın arkadaşı olan öğrencilerin olmayan öğrencilere göre daha yüksek puan aldıkları görülmektedir. Ayrıca karşı cinsle ilişkide, ilişkiyi sonlandırabilme konusunda karşı cinsten yakın arkadaşı olmayan öğrencilerin olan öğrencilere göre daha yüksek puan aldıkları görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Beden İmgesi, Çıkma-Flört, Karşı Cins, Sosyal Yetkinlik Beklentisi, Yetkinlik Beklentisi. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to investigate the relationship between high school students' body image and social self-efficacy in relation with opposite sex according to different variations. Study was applied to 639 high school students in Konya in 2014 – 2015 educational year. For determining students' body image, validity and reliability study `Body Image Scale` created by Hovardaoğlu was used, for determining social self-efficacy, `Social Self-efficacy in Opposite Sex Relationship Scale (Ünlü, 2004) was used and for getting information about personal and family issues `Personal Information Form` was exploited.T-test for independent samples was used whether social self-efficacy scales' sub-dimensions differentiate in relationship with opposite sex according to sex and friendship with opposite sex. One-way analysis of variance was exploited to analyze whether the scale predict social self-efficacy of each sex on relationship with opposite sex, sub dimensions and body images. In analyzing whether body image predict starting, maintaining and finishing levels of relationship with opposite sex, Multiple Linear Regression Test was exploited. According to the findings, it is seen that in relationship with opposite sex, in starting and maintaining the relationship, males get higher points. In relationship with opposite sex, it is found that females get higher marks in finishing relationship. In starting and maintaining the relationship, students with close friends from the opposite sex get higher points. In finishing the relationship, students with no close friend from the opposite sex get higher points. Keywords: Body image, flirt, Opposite sex, Social Self efficacy, Competence , Self-Efficacy | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ergenlerin beden imgeleri ile karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik beklentisi arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Analysing the relati̇onship between body image of adolescents and social competence expectation in relationship with opposite sex | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-12-18 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Adolescents | |
dc.subject.ytm | Body | |
dc.subject.ytm | Body image | |
dc.subject.ytm | Body image | |
dc.subject.ytm | Sexuality | |
dc.subject.ytm | Sexual relation | |
dc.subject.ytm | Competence | |
dc.subject.ytm | Social self-efficacy | |
dc.identifier.yokid | 10095925 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 425158 | |
dc.description.pages | 118 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı |