Show simple item record

dc.contributor.advisorÇıkılı, Yahya
dc.contributor.authorBuğday, Metin
dc.date.accessioned2020-12-10T12:56:53Z
dc.date.available2020-12-10T12:56:53Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297199
dc.description.abstractÜlkemizde zihinsel yetersizliği olan öğrencilere okuma yazma öğretim yöntemleri konusunda birçok araştırma bulunmaktadır. Ancak bu öğrencilerin okuma yazma beceri düzeylerinin ne seviyede olduğunu ortaya koyan araştırmalar sınırlı olduğu söylenebilir. Dolayısıyla bu araştırmanın amacı okula devam eden zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin okuma yazma beceri düzeylerini belirlemek ve bu alanda yapılacak olan çalışmalara ışık tutmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Diyarbakır ilindeki 2013-2014 öğretim yılında zihinsel yetersizliği olan çocukların devam ettiği özel eğitim okulu, özel eğitim sınıfı, kaynaştırma eğitimi sınıflarındaki öğrenciler ve öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmış olup veriler kontrol listesi yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde yüzde frekans kullanılmıştır. Sayısallaştırılan verilerle araştırmanın amacına uygun analizler ve karşılaştırmalar yapılmıştır.Araştırmanın sonucunda, elde edilen bulgulardan okula devam eden zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin genel olarak okumayı geç de olsa öğrenebildikleri ancak sesleri, heceleri, kelimeleri ve cümleleri okuma düzeyinin 1. grup seslerden 6. grup seslere gidildikçe azaldığı gözlenmiştir. Aynı zamanda bu azalmanın sesleri okumadan heceleri okumaya, heceleri okumadan kelimeleri okumaya ve kelimeleri okumadan cümleleri okumaya gidildikçe de olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca elde edilen bulgular okula devam eden ve zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin genel olarak yazma becerisini öğrenmekte zorlandıklarını göstermektedir. Bunun yanında sesleri, heceleri, kelimeleri ve cümleleri yazma düzeyinin 1. grup seslerden 6. grup seslere gidildikçe azaldığı ve aynı zamanda bu azalmanın sesleri yazmadan heceleri yazmaya, heceleri yazmadan kelimeleri yazmaya ve kelimeleri yazmadan cümleleri yazmaya gidildikçe de olduğu bununla birlikte zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin bakarak ve söylendiğinde yazma beceri düzeyleri arasında bakarak yazma düzeyinin söylendiğinde yazma düzeyine göre daha önde olduğu da ortaya çıkmıştır.Anahtar kelimeler: Zihinsel yetersizlik, okuma, yazma
dc.description.abstractThere are many researches done on teaching methods for students with mental disabilities in our country. However, the studies which indicate the level of these students related to reading and writing are very limited. Therefore, the aim of this research is to determine the reading and writing level of the students with mental disabilities who go to school and to shed light to the research to be done in this area. The study group is composed of Special Schools that mentaliy retarded children in the province continue, special education class and inclusion education students in Diyarbakır city in 2013-2014. In this study, scan model was used and data was obtained through surveys. In the analysis of the data, pecent and frequency were used. Analysis and comparisons appropriate for the purpose of the research were conducted with the digitized data. As a result of the survey, it has been observed that mentally retarded students who attend school could learn to read, though late, however the level of reading syllables, words and sentences decreased from 1st group sounds to 6th group sounds. Also, it has been discovered that this reduction exists while continuing reading from sounds to syllables, from syllables to words and from words to sentences. Moreover, the findings suggest that mentally retarded children going to school have difficulty learning the writing skills in general. Besides, the level of writing sounds, syllables, words and sentences goes down from 1st group to 6th group sounds ; this is true in their writing from sounds to syllables, from syllables to words and from words to sentences and also mentally retarded students have a higher level in writing while looking at the text than listening to it. According to the findings of the research, mentally retarded students going to school generally have an increasing reading & writing ability as their grade level increases, also in the same grade their writing ability while looking at the text is higher than that of while listening to the text.Key words: Ġntellectual disabilities, reading, writingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkula devam eden zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin okuma yazma beceri düzeylerinin belirlenmesi
dc.title.alternativeAssessment of the level of the reading&writing skills of mentally retarded students attending school
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmSpecial education
dc.subject.ytmReading-writing
dc.subject.ytmReading skills
dc.subject.ytmWriting skills
dc.subject.ytmMentally retarded children
dc.subject.ytmDisabled persons
dc.identifier.yokid10077445
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid407563
dc.description.pages98
dc.publisher.disciplineÖzel Eğitim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess