dc.contributor.advisor | Arslan, Coşkun | |
dc.contributor.author | Çarman, Kazim | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:56:38Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:56:38Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-10-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297157 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve kişilik özelliklerinin kişilerarası çatışma çözme yaklaşımlarını anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırmanın evreni, Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesi'ne bağlı fakültelerden oluşmaktadır. Araştırma çalışma grubu, bu fakültelerin çeşitli bölümlerinde öğrenim görmekte olan 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğrencilerinden seçilmiş olup 103 'ü erkek ve 391'i kız olmak üzere toplam 494 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin yaş aralığı 17-44 ve yaş ortalaması ise 24.27'dir. Araştırmada öğrencilerin kişilerarası çatışma çözme yaklaşımlarını belirlemek için `Kişilerarası Çatışma Çözme Yaklaşımı Ölçeği`, kişilik özellikleri puanlarını belirlemek için `Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi`, psikolojik sağlamlık düzeylerini ölçmek için `Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği` ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson momentler çarpım korelasyonu ve hiyerarşik çoklu regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır.Değişkenler ve alt boyutları arasındaki ilişkilere bakıldığında kişilerarası çatışma çözme yaklaşımlarından yüzleşme alt boyutu ile duygusal dengesizlik arasında negatif ilişki varken diğer alt boyutlar arasında pozitif ilişki vardır. Özel/genel davranış ile yumuşak başlılık, sorumluluk ve aile uyumu arasında negatif ilişki vardır. Duygusal ifade ile duygusal dengesizlik arasında negatif ilişki varken dışadönüklük, yumuşak başlılık, sorumluluk, kendilik algısı, gelecek algısı, sosyal yeterlilik, aile uyumu ve sosyal kaynaklar arasında pozitif ilişki vardır. Yaklaşma/kaçınma ile yumuşak başlılık, sorumluluk ve aile uyumu arasında negatif ilişki vardır. Kendini açma ile duygusal dengesizlik arasında negatif ilişki varken dışadönüklük, deneyime açıklık, yumuşak başlılık, sorumluluk, kendilik algısı, gelecek algısı, sosyal yeterlilik ve sosyal kaynaklar arasında pozitif ilişki vardır.Çok yönlü hiyerarşik regresyon analizi sonuçları incelendiğinde kişilerarası çatışma çözme yaklaşımlarından kendini açma alt boyutunun en önemli yordayıcısı sosyal yeterliliktir. Özel/genel davranış alt boyutunun en önemli yordayıcısı kendilik algısıdır. Yaklaşma/kaçınma alt boyutunun en önemli yordayıcısı aile uyumudur. Duygusal ifade ve yüzleşme alt boyutlarının ise en önemli yordayıcısının gelecek algısı olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Kişilerarası Çatışma, Psikolojik Sağlamlık, Kişilik Özellikleri. | |
dc.description.abstract | The purpose of the present research is investigating whether university students' psychological resilience and personality traits predict their resolving interpersonal conflict approaches at a significant level. The universe of the research consists of faculties of Konya Necmettin Erbakan University and Selcuk University. The sample was formed with 103 male, 391 female, a total of 494 students studying 1st, 2nd, 3rd, and 4th year at various departments of these faculties, who were selected. Students' ages range between 17 and 44, and the average is 24.27. In order to define students' resolving interpersonal conflict approaches, `Interpersonal Conflict Resolution Approaches Scale`, in order to define their personality traits `Personality Traits Test Based on Adjectives`, in order to measure their psychological resilience levels `Resilience Scale for Adults` and the personal information form developed by the researcher were used. Pearson Product-Moment Correlation, and hierarchical multiple regression analysis techniques were utilized for data analysis. According to the obtained findings related to variables and sub-scales, there is a negative correlation between confrontation sub-scale of interpersonal conflict resolution approaches, and there are positive correlations with other sub-scales. There are negative correlations between specific/general behaviour and docility, responsibility, and family harmony. There also negative correlations between emotional expression, and neuroticism; and there are positive correlations between extroversion, docility, responsibility, self-perception, future perception, family harmony, and social resources. There are negative correlations between approach/avoidance and docility; and responsibility and family harmony. There is a negative correlation between openness and neuroticism, and there are positive correlations between extroversion, openness to experience, docility, responsibility, self-perception, future perception, social competence and social resources. According to hierarchical multiple regression analysis results, social competence variable is the most important predictor of openness sub-scale of interpersonal conflict resolution approaches. Self-perception is the most important predictor of specific/general behaviour. Family harmony is the most important predictor of approach/avoidance sub-scale. The most important predictor of emotional expression and confrontation sub-scales is perception of future.Key Words : Interpersonal Conflict, Psychological Resilience, Personality Traits. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Kişilerarası çatışma çözme yaklaşımlarının, psikolojik sağlamlık ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | The investigation of resolving interpersonal conflict approaches with psychological resilience and personality traits | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-10-22 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Conflict | |
dc.subject.ytm | Conflict resolution | |
dc.subject.ytm | Resilience | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Personality traits | |
dc.subject.ytm | Interpersonal conflict | |
dc.identifier.yokid | 10091166 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 407541 | |
dc.description.pages | 169 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı | |