Show simple item record

dc.contributor.advisorMentiş Taş, Ayşe
dc.contributor.authorYildiz, Nihal
dc.date.accessioned2020-12-10T12:56:37Z
dc.date.available2020-12-10T12:56:37Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297156
dc.description.abstractAraştırmanın amacını, ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde başarılı zekâ kuramına dayalı olarak oluşturulan etkinliklerin, öğrencilerin düşünme becerilerine etkisini incelemek oluşturmaktadır. Araştırmada, gerçek deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubunu, seçkisiz olmayan amaçsal seçim ile belirlenen iki 4. sınıf şubesi oluşturmuştur. Kontrol grubuna programa dayalı eğitim uygulanırken deney grubuna başarılı zekâ kuramına dayalı etkinlikler, seçilen ünite ile ilişkili olarak sınıf ve müze ortamında uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, eleştirel düşünme becerisi ölçekleri, Torrance yaratıcı düşünme testi, çocuklar için problem çözme envanteri kullanılmıştır. Veriler SPSS ortamına aktarılarak analiz edilmiştir.Sonuçları şu şekilde özetlemek mümkündür:•Eleştirel düşünmede, deney grubunda araştırmaya katılan öğrencilerin uygulama öncesi ve sonrası puanları arasında anlamlı bir fark vardır. Kontrol grubunda ise uygulama öncesi ve sonrası puanları arasında anlamlı bir fark yoktur. Deney ve kontrol grubu karşılaştırıldığında ise ölçek puanlarında deney grubu lehine farklılık vardır. •Yaratıcı düşünmede, deney grubunda araştırmaya katılan öğrencilerin uygulama öncesi ve sonrası puanları arasında anlamlı bir fark vardır. Kontrol grubunda ise uygulama öncesi ve sonrası puanları arasında anlamlı bir fark yoktur. Deney ve kontrol gruplarının sontest puanları arasında deney grubu lehine anlamlı fark vardır. •Problem çözme becerilerinde, deney grubunda ölçeğin uygulama öncesi ve sonrası puanlar arasında fark yoktur. Kontrol grubunda ise ölçeğin uygulama öncesi ve sonrası puanlarda sontest lehine anlamlı farklılık vardır. Sonuçlar doğrultusunda şu öneriler getirilmiştir: başarılı zekâ kuramının düşünme becerilerini geliştirmesinden dolayı, öğretmenlere bu konuda hizmet içi eğitim verilebilir, öğretmenler, düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler planlayabilir.Anahtar Sözcükler: Düşünme Becerileri, Başarılı Zekâ Kuramı, Müze İle Eğitim
dc.description.abstractThe aim of the study is that investigating the effects of the activities, which are created based on successful intelligence theory in primary school 4th grade social studies lesson, on students' thinking skills. In this study, pretest-posttest control group experimental design was used among true experimental designs. Working group is formed by non-random purposive sampling and consisted of two 4th grade classes. While an education which is based on the program is applied to the control group, activities which are based on successful intelligence theory are applied to the experimental group in classroom and museum according to the chosen unit. As data collection methods in the research, Torrance creative thinking test, problem solving inventory for children are used. Data is analyzed by transferring them into SPSS.Results can be summarized as below:•In critical thinking, there is a meaningful difference between the before and after application scores of experimental group students. In the control group, there is not a meaningful difference between the before and after application scores. When experimental and control groups are compared, there is a difference in measurement scores in favour of experimental group.•In creative thinking, there is a meaningful difference between the before and after application scores of experimental group students. In the control group, there is not a meaningful difference between the before and after application scores. There is meaningful difference between the creative thinking measurement posttest scores of experimental and control groups in favour of experimental group.•In problem solving skills, the measurement does not have any difference between before and after application scores in experimental group. There is a meaningful difference between measurement's before and after application scores in favour of posttest scores in control group. Based on these results, these kind of suggestions were made: since successful intelligence theory improve thinking skills, related in service education may be applied to the teachers, teachers may plan activities aiming to improve thinking skills.Keywords: Thinking Skills, Successful Intelligence Theory, Education with Museumen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokul sosyal bilgiler öğretiminde Başarılı Zeka Kuramına dayalı etkinliklerin düşünme becerilerine etkisi
dc.title.alternativeThe effects of the activities, which are based on Successful Intelligence Theory, on thinking skills in primary school social studies education
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSocial studies teaching
dc.subject.ytmMultiple Intelligence Theory
dc.subject.ytmThinking styles
dc.subject.ytmThinking
dc.subject.ytmCognitive abilities
dc.subject.ytmSuccessful Intelligence Theory
dc.subject.ytmTorrance Creative Thinking Test
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmSocial studies
dc.identifier.yokid10083648
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid407527
dc.description.pages210
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess