dc.contributor.advisor | Emiroğlu, Seyit | |
dc.contributor.author | Şahin, Naile | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:56:33Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:56:33Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297150 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, ilkokul 4. sınıf Türkçe ders kitabındaki kültürel değerleri tespit etmek, bu değerlerin nasıl ve ne oranda örneklendiğini incelemektir. Çalışmanın evrenini, incelenen Türkçe ders kitabı oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin tamamı değerlendirilmiş ayrıca örnekleme yoluna gidilmemiştir.Bu çalışmada, literatürden yararlanılarak ve uzman görüşü alınarak kültürel değerler listesi oluşturulmuş ve Türkçe ders kitabı incelendikçe bu liste şekillendirilmiştir. Türkçe ders kitabı metinleri bu kültürel değerler listesine göre incelenmiştir. Çalışma, beş bölümden oluşmuştur. Birinci bölümünde problem durumu, problem cümlesi, araştırmanın önemi ve sınırlılıkları belirtilmiştir. İkinci bölümde Türkçe Öğretimi ve Türkçe Öğretiminde Kültürel Değerler açıklanmış, Türk Milli Kültürü ile Türk Milli Kültür Unsurları tanımlanarak, önemi üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde çalışmanın yöntemine yer verilmiş. Dördüncü bölümde Türkçe dersi metinleri ile metinlerde tespit edilen değerler gösterilmiştir. Beşinci bölümde ise elde edilen sonuçlarla öneriler sunulmuştur.Türkçe ders kitabında sekiz tema, her temada altı metin bulunmaktadır. Bu çalışma sonucunda, incelenen ders kitabı metinlerinde dil, din, tarih, örf ve âdetler, sanat, vatan, aile ve ahlak ile ilgili kültürel değerlere yer verildiği tespit edilmiştir. Metinlerde daha çok dil ve vatan unsurlarına rastlanılmış, diğer kültür unsurlarının metinlerde dağılım sayıları yaklaşık olarak aynı olduğu belirlenmiştir. İncelenen kültürel değerlerin bazı temalarda dağılımı orantılı iken, bazı temalarda dil unsuruyla birlikte farklı en fazla üç unsur tespit edilmiştir. Çocuklara kültür aktarımını sağlayan metinlerde, dil dışında diğer kültürel değerlerin yeterli seviyede olmadığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Milli Kültür, Kültürel Değerler, Değer Aktarımı, Türkçe Öğretimi, Ders Kitabı | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to determine cultural values in Primary Grade 4 Turkish Textbook and to examine to what extent these values sample and how to transfer them. Universe of the study consists of Turkish Textbook examined. Whole universe was evaluated in this study and also, any additional sampling did not make. In this study, list of cultural values were created by benefiting from literature and receiving expert opinions, and this list was formed as long as Turkish Textbook examined. Texts in Turkish Textbook were analyzed according to the list of these cultural values. The study consists of five sections. Problem status, problem statement, the importance of research and its limitations were stated in the first section. In the second one, it was explained Turkish Education and Cultural Values in Turkish Education, and it was put their emphasis on by identifying Turkish National Culture and the Turkish National Cultural Elements. The method of study was dealt in the third one. In the fourth one, texts in Turkish Textbooks and the values determined in these texts were handled. In the fifth one, suggestions were put forward according to the results obtained. There are eight themes in Turkish Textbook and six texts are found in each theme. As a result of this study, it was determined that cultural values related to language, religion, history, manners and customs, art, homeland, family and morality were discussed in texts of textbooks examined. It was established that the elements language and homeland are mainly discovered in the texts, and number of distribution of other cultural elements in the texts is approximately the same. It was determined that while distribution of cultural values examined is proportional in some themes, maximal different three elements together with the linguistic element are in some themes. It was detected that other cultural values, except for the language, are not at the sufficient level in the texts that enable children to transfer culture. Key Words: National Culture, Cultural Values, Value Transfer, Turkish Education, Textbook | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul 4. sınıf Türkçe ders kitabı metinlerinin kültürel değerler açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of texts in primary grade 4 Turkish textbook in terms of cultural values | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Books | |
dc.subject.ytm | Textbooks | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.subject.ytm | Turkish lesson | |
dc.subject.ytm | Values | |
dc.subject.ytm | Values education | |
dc.subject.ytm | Culture | |
dc.subject.ytm | Turkish lesson | |
dc.subject.ytm | Cultural facts | |
dc.identifier.yokid | 10065704 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 407546 | |
dc.description.pages | 226 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı | |