Özel eğitime ihtiyacı olan çocuğa sahip anne babaların psikolojik dayanıklılıklarının yordayıcısı olarak sosyal destek algısı ve benlik saygısının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Efilti, Erkan | |
dc.contributor.author | Karaman, Erkan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:53:41Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:53:41Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-04-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/296592 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma özel eğitime ihtiyacı olan çocuğa sahip anne babaların psikolojikdayanıklılıklarının yordayıcısı olarak algılanan sosyal destek ve benlik saygısınınincelenmesi için yapılmıştır. Bu araştırma, özel eğitime ihtiyacı olan çocuğa sahip annebabaların psikolojik dayanıklılıkları ile algıladıkları sosyal destek düzeyi ve benlik saygısıdüzeylerinin arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu araştırma, ilişkiseltarama modelinde korelasyon türü bir araştırmadır.235 ebeveyn(205 kadın,30 erkek) bu çalışmaya katılmıştır. Araştırma, Osmaniyeİlinde hizmet vermekte olan özel özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinden 2016-2017Eğitim ve Öğretim Yılı'nda hizmet alan bu 235 ebeveynin çocukları ilegerçekleştirilmiştir.Araştırmada veri toplama araçları olarak, Kişisel Bilgi Formu, Yetişkinler içinPsikolojik Dayanıklılık Ölçeği, Arıcak Benlik Saygısı Ölçeği ve Yenilenmiş Anne BabaSosyal Destek Ölçeği kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen veriler SPSS 22.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir.Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemleri olarak sayı, yüzde,ortalama, standart sapma kullanılmıştır. İki bağımsız grup arasında niceliksel sürekliverilerin karşılaştırılmasında t-testi, ikiden fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekliverilerin karşılaştırılmasında Tek yönlü (One way) Anova testi kullanılmıştır. Anova testisonrasında farklılıkları belirlemek üzere tamamlayıcı post-hoc analizi olarak Scheffe testikullanılmıştır. Araştırmanın sürekli değişkenleri arasında pearson korelasyon ve regresyonanalizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular %95 güven aralığında, %5 anlamlılıkdüzeyinde değerlendirilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre psikolojik dayanıklılık, algılan sosyal destek ve benliksaygısı arasında anlamlı ilişki vardır. Psikolojik dayanıklılığı, algılanan sosyal destek vebenlik saygısı değişkenleri yordamaktadır. Araştırma sonuçları ilgili literatür ışığındatartışılmış. Öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler : Psikolojik Dayanıklılık, Algılanan Sosyal Destek, BenlikSaygısı, Özel Eğitim | |
dc.description.abstract | This study has been done in order to evaluate the resilience of parents who havechildren with special needs from the perspective of perceived social support and self-esteem.This study, aims to reveal the correlation between the resilience of parents who have childrenwith special need kids and the state of perceived social support and the state of selfesteem.This study is a correlation type of study in relational screening model.235 parents(205 famales,30 males) participated in the study.The children of theseparents had services from private special education and rehabilitation centers governed byMinistry of Education in Osmaniye during 2016-2017 education year.As data collection tools in the study , Personal Information Form, Resilience Scalefor Adults, Aricak Self-esteem Scale and Revised Parental Socail Support Scale were used.The data gathered in the study was analyzed by using SPSS 22.0. In the evaluationof the data, numbers, percentage distributions, mean and standart deviation as descriptivestatistical methods were used. T-test was used to compare the quantitative continuous databetween two independent groups.On the other hand, (One Way) Anova was used to comparethe quantitative continuous among more than two independent groups.Following the Anovatest, Scheffe Test as a complement post-hoc analysis was used to define the differences.Pearson correlation and regression analysis were used between the continuous variables of thestudy.The findings reached were evaluated at 95% interval and 5% significance level.According to the results of the study, there is a positively meaningful relationamong the resilience, perceived social support and self-esteem. Perceived social support andself esteem variables predict the resilience. The results of the study has been discussed in thelight of the literature and suggestions have been made.Key words : Resilience, Percevied Social Support, Self-esteem, SpecialEducation | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Özel eğitime ihtiyacı olan çocuğa sahip anne babaların psikolojik dayanıklılıklarının yordayıcısı olarak sosyal destek algısı ve benlik saygısının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of the resilience of the parents who have children with special needs from the perpective of percei̇ved social support and self esteem | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-04-11 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Self esteem | |
dc.subject.ytm | Social support | |
dc.subject.ytm | Handicapped children who need special education | |
dc.subject.ytm | Mother-child interaction | |
dc.subject.ytm | Father-child interaction | |
dc.subject.ytm | Hardiness on psychological | |
dc.identifier.yokid | 10191922 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 506423 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Özel Eğitim Bilim Dalı |