Show simple item record

dc.contributor.advisorÇenberci, Selin
dc.contributor.authorÇalişkan Karakulak, Burcu
dc.date.accessioned2020-12-10T12:52:02Z
dc.date.available2020-12-10T12:52:02Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-06-24
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/296281
dc.description.abstract`Purdue Modeli` ya da tam adı ile `Üç Aşamalı Purdue Modeli`, üstün zekâlı ve kabiliyetli öğrencilerin eğitimlerini sağlamak amacıyla geliştirilmiş olan bir öğrenme modelidir. Model ile öğrencilerin, problem durumlarını ortaya koymaları, zihinsel kapasitelerini kullanmaları ve özgüvenlerini geliştirmeleri gibi çeşitli kazanımlar elde etmeleri hedeflenmektedir.Ülkemizde son yıllarda hazırlanan matematik öğretim programlarında öğrencilerin eleştirel ve yaratıcı düşünme, problem çözme, ilişkilendirme ve akıl yürütme gibi beceriler kazanmalarının önemi üzerinde durulmaktadır. Bu bağlamda, Purdue Modeli'nin sundukları ve öğretim programlarının talepleri örtüşmektedir. Bu nedenle bu çalışmada, Purdue Modeli'nin matematik ders başarısı, matematik dersine yönelik tutum ve yaratıcı düşünme becerileri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Deney ve kontrol gruplu ön test – son test deneysel deseninde yürütülen araştırmaya Konya Ertuğrul Gazi Ortaokulu'nda öğrenim görmekte olan toplam 46 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin 24'ü deney grubunda, 22'si kontrol grubunda yer almıştır. 2017-2018 eğitim-öğretim yılı 2. döneminde 7 haftalık bir süre içerisinde araştırma yürütülmüştür. Deney grubunda veri işleme öğrenme alanındaki kazanımlar Purdue Modeli'ne dayalı etkinlikler ile işlenmiştir. Kontrol grubunda ise bu model kullanılmadan eğitim yapılmıştır.Araştırmada, veri toplama aracı olarak Matematik Başarı Testi (MBT), Matematik Dersine Yönelik Tutum ölçeği (MDYTÖ) ve Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT) kullanılmıştır. Verilerin analizinde, Sosyal Bilimciler için İstatistik Programı'ndan faydalanılarak tanımlayıcı istatistik ölçüleri ile ilişkili ve ilişkisiz örneklemler t- testi, ki-kare testi, Mann-Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testleri kullanılmıştır.Araştırma sonucunda, Purdue Modeli'ne dayalı olarak oluşturulan etkinlikler ile yapılan matematik öğretimi öğrencilerin matematik başarılarını anlamlı olarak arttırdığı anlaşılmıştır. Deney grubundaki başarı artışı kontrol grubundaki artışın yaklaşık 5. 5 katı olmuştur. Öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumları üzerinde ise anlamlı bir etki görülmemiştir. Ayrıca, Purdue Modeli ile yapılan matematik öğretimi öğrencilerin hem sözel hem de şekilsel alandaki yaratıcı düşünme becerileri toplam puanlarını anlamlı olarak arttırdığı da yapılan analizler sonucunda ortaya koyulmuştur. Sözel alanda akıcılık, esneklik ve orijinallik olmak üzere alt puanlarının tamamı anlamlı bir şekilde artmıştır. Şekilsel alanda ise akıcılık, orijinallik ve yaratıcı kuvvetler listesi puanları anlamlı olarak artarken başlıkların soyutluğu, zenginleştirme ve erken kapamaya direnç puanları anlamlı bir artış göstermediği de yapılan incelemeler sonucunda ortaya koyulmuştur.
dc.description.abstractThe `Purdue Model` or with its full-name `Three-Stage Purdue Model` is a learning model developed for the training of gifted and talented students. The main purpose of the model is to provide the students with a variety of outcomes such as revealing problem situations, using their mental capacities and improving their self-confidence.In Turkey, the importance of critical and creative thinking, problem solving, and synthesis and reasoning skills in mathematics education is emphasized in the curricula prepared in recent years. In this context, the demands of the curricula and what the Purdue Model offers are overlapping.In this study, the effect of Purdue Model on mathematics achievement, attitudes towards mathematics course, and creative thinking skills were investigated. A total of 46 students from Konya Ertugrul Gazi Secondary School participated in the research, conducted in the pretest - posttest experimental design with experimental and control groups. Twenty-four of the students were in the experimental group and 22 were in the control group. The research was conducted within a period of seven weeks in the second term of 2017-2018 academic year. In the experimental group, the aims in the data processing learning area of the curriculum were given with activities based on the Purdue Model while the model was not used in the control group.In the study, Mathematics Achievement Test (MBT), Attitude Scale towards Mathematics Course (MDYTÖ) and Torrance Creative Thinking Test (TYDT) were used as data collection tools. The data were analyzed with related and unrelated samples t-test, chi-square test, Mann-Whitney U test and Wilcoxon Signed Ranks Test, by using the Statistical Program for Social Scientists.As a result of the research, mathematics teaching with activities created based on Purdue Model significantly increased students' mathematics achievement. The increase in the experimental group was about 5.5 times the increase in the control group. However, there was no significant effect on students' attitudes towards mathematics course. In addition, mathematics teaching with Purdue Model significantly increased the total scores of students' creative thinking skills in both verbal and modal areas. In the verbal field, all of the sub-scores of fluency, flexibility and originality increased significantly. In the modal field, the scores of fluency, authenticity and creative forces increased significantly, while the abstraction of the titles, enrichment and resistance to early closure scores did not increase significantly.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titlePurdue modeline dayalı olarak geliştirilen matematik etkinlikleri ile öğretimin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve yaratıcı düşünmelerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of teaching with mathematics activities based on purdue model on students' achievements, attitudes and creative thinking
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-24
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPurdue model
dc.identifier.yokid10238860
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid545506
dc.description.pages149
dc.publisher.disciplineİlköğretim Matematik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess