İlkokul yöneticilerinin değişim eğilimlerinin yaşam boyu öğrenme becerilerine etkisi
dc.contributor.advisor | Yıldırım, Atila | |
dc.contributor.author | Keleş, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:46:28Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:46:28Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-10-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/294203 | |
dc.description.abstract | Bilgi toplumun gerektirdiği okul; bireylere bilgi öğreten kurum olmaktan çok, bireysel öğrenme sorumluluğu bilicini oluşturan; öğrenme becerilerini geliştiren ve bu becerilerin yaşam boyu sürdürebilir nitelikte olmasını sağlayan kurumlar olmalıdır. Bu yüzden bireylerin eğitiminde önemli rol oynayan okul yöneticilerinin de yaşam boyu öğrenme becerilerine sahip olması, bu becerileri eğitim-öğretim sürecine yansıtmaları ve değişimlere karşı açık olmaları beklenmektedir. Bu çalışma, müdür ve müdür yardımcılarının değişime direnç algı ve tutumlarının yaşam boyu öğrenme düzeyleri ile ilişkisini tespit etmek amacı ile yapılmıştır. Çalışmada Konya ili merkezinde ilkokul kademesinde görev yapan yöneticilerin yaşam boyu öğrenme düzeyleri ve değişim eğilimleri arasındaki ,ilişki incelenmiştir. Yöneticilerin yaşam boyu öğrenme düzeyleri ve değişim eğilimleri ile onların kadro düzeyleri,cinsiyetleri, yaşları kıdemleri ve eğitim düzeyleri arasında istatistiki olarak anlamlı farklılıklara bakılmıştır.Bu çalışmada orijinali Wielkiewicz ve Meuwissen (2014) tarafından geliştirilen yaşam boyu öğrenme ölçeğinin Türkiye koşullarında geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapan Ergin, Kör ve Erbay'ın (2016) yaşam boyu öğrenme ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada ayrıca Büyüköztürk ve Altun'un (2011) geliştirdikleri değişim eğilimleri ölçeği kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi ölçeğin dört faktörden oluştuğunu göstermiştir. Değişimde girişimcilik, değişimin yararına inanma, değişime direnme ve statükoyu koruma (değişimden kaçınma) olarak adlandırılan faktöriyel yapı, doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarıyla da desteklenmiştir. Uygulanan ölçekler neticesinde araştırmanın sonuçları şu şekilde özetlenebilir; Çalışmada eğitim düzeyleri lisans ve ön lisans olan yöneticilerin değişime direnç seviyelerinin lisansüstü düzeyde eğitime sahip yöneticilere göre daha düşük olduğu, eğitim düzeyleri yüksek lisans olan yöneticilerin değişimin yararına inanma seviyelerinin ise diğer yöneticilere göre daha yüksek olduğu ve eğitim düzeyleri ön lisans olan yöneticilerin yaşam boyu öğrenme seviyelerinin lisans ve lisansüstü düzeyde eğitime sahip yöneticilere göre daha düşük olduğu söylenebilir. Çalışmada müdür veya müdür yardımcılarının kıdemlerine göre değişimde girişimcilik, değişimin yararına inanma, statükoyu koruma düzeylerinin ve yaşam boyu öğrenme düzeylerinin farklı düzeylerde olmadığı görülmüştür. Çalışmada 1 yıldan daha az kıdeme sahip olan yöneticilerin değişime direnç düzeylerinin 11 yıl ve üzeri sürede kıdeme sahip olan yöneticilere göre daha düşük düzeyde olduğu görülmüştür.Değişim alt boyutları incelendiğinde; değişimin yararına inanma alt boyutları arasında anlamlı ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Değişime direnç ve değişimin yararına inanma alt boyutları arasında anlamlı ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Statükoyu koruma ve değişimin yararına inanma alt boyutları arasında anlamlı ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Statükoyu koruma ve değişime direnç alt boyutları arasında anlamlı ilişki olmadığı tespit edilmiştir.Yöneticilerden yaşı fazla olanların yaşam boyu öğrenme yeterliğinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Öğrenmenin yaşam boyu devam ettiğini savunan yaşam boyu öğrenme konusunda yetersiz olan yöneticiler bilgilendirilip, yaşam boyu öğrenme yaklaşımını anlatmak için yönetimdeki müdür ve müdür yardımcılarına yönelik seminerler verilebilir. | |
dc.description.abstract | The school required by the information society; constituting the awareness of individual learning responsibility rather than being an institution that teaches information to individuals; There should be institutions that develop learning skills and ensure that these skills are sustainable for life. Therefore, teachers who play a primary role in the education of individuals are also expected to have lifelong learning skills, reflect these skills on the teaching-learning process they organize and be open to changes.This study was carried out to determine the relationship between the perceptions and attitudes of the principal and vice principals to change with lifelong learning levels. In the study, it was investigated whether the administrators working in the primary school level in Konya city center differed in their lifelong learning levels and tendency to change. Lifelong learning levels and trends of change were examined according to the levels of the executive staff, their gender, age, professional seniority, and educational level.Wielkiewicz and MEUWISSEN (2014) makes learning the lifestyle scale reliability and validity study prepared by the conditions in Turkey Ergin, blind and Erbay (2016) in lifelong learning is to scale. The study also includes the scale of change trends developed by Büyüköztürk and Altun (2011). Exploratory factor analysis consists of four factors of the scale. Entrepreneurship in change, believing in the benefit of change, resisting change and maintaining the status quo. As a result, we can summarize as the results of the research as follows:In the study, the level of resistance of the managers whose education level is undergraduate and associate degree is lower than the managers who have graduate level education, the level of believing the benefit of change of the managers who have master education level is higher than that of other managers, It can be said that it is lower than the managers who have undergraduate and graduate education.In the study, it is seen that entrepreneurship, believing in the benefit of change, preserving the status quo, and lifelong learning levels are at different levels according to the seniority of the director or assistant managers. In the study, managers who have less seniority in 1 year are resistant to change.When analyzed under the change; believe in the benefit of change and benefit the change. Resistance to change and benefit of change. Preserving the status quo and benefiting from change. It is resistant to status quo and change.It has been determined that those who are older than the managers have low lifelong learning skills. Seminars for managers and assistant managers can be given to inform and explain lifelong learning approach. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul yöneticilerinin değişim eğilimlerinin yaşam boyu öğrenme becerilerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of change trends of primary school administrators on lifelong learning skills | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-19 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10230707 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 641953 | |
dc.description.pages | 131 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |