İlköğretim öğretmenlerinin algılarına göre ilköğretim okullarının öğrencilere siyasal kültürü aktarma düzeyi (Diyarbakır ili örneği)
dc.contributor.advisor | Dağlı, Abidin | |
dc.contributor.author | Tamam, Zülfi | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:39:14Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:39:14Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/291771 | |
dc.description.abstract | II ÖZET Bu araştırma, ilköğretim I. kademesinde görev yapan dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerin ilköğretim okullarının siyasal kültürü aktarmaya ilişkin algılarının eğitim düzeyine, kıdem, yaş, cinsiyet ve okutulan sınıfa göre, farklı olup olamadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2001-2002 öğretim yılında Diyarbakır ili merkezinde Milli. Eğitim Bakanlığına, bağlı 98 ilköğretim okulunda görevli 724 ilköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, 46 ilköğretim okulunda görevli 430 dördüncü ve beşinci sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen 30 maddeden oluşan anketten yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesi SPSS (Statistical Package for the Social Science) for Windows 9.0 paket programından yararlanılarak yapılmıştır. Verilerin analizi ve yorumunda t-testi, varyans analizi (one-way) ve Scheffö testinden yararlanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Verilerin analizi sonucundan özetle şu sonuçlar elde edilmiştir: 1. Öğretmenlerin eğitim durumlarına göre, ilköğretim I. kademe dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretim okullarınım siyasal kültürü aktarma düzeyine ilişkin algılarının ortalama puanları 2.71 ile 3.14 arsında değiştiği saptanmıştır. Elde edilen bu düzey `orta` düzeydir. Eğitim fakültesi mezunları ile iki yıllık eğitim enstitüsü mezunu, alan dışı mezun olan öğretmenler ile lisans tamamlayan öğretmenlerin algılan arsında anlamlı fark saptanmıştır. 2. Kıdem değişkenine göre, ilköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğretmelerinin ilköğretim okullarının siyasal kültürü aktarma düzeyine ilişkin algıları `orta` düzeyde okluğu belirlenmiştir. 21 yıldan fazla çalışanlar ile 6-10 yıl çalışanlar ve 11- 15 yıl çalışan öğretmenlerin algıları arasında anlamlı. fark saptanmıştır. 3. Öğretmenlerin yaşa göre, ilköğretim okullarının siyasal kültürü aktarma düzeyi puanları 2.81 ile 3.14 arası değiştiği saptanmıştır. Bu düzeynı `orta` olarak ifade edilebilir. 41-50 yaş arasında olan öğretmenler ile 21-30 ve 31-40 yaşlarında olan öğretmenlerin algıları arasında anlamlı fark tespit edilmiştir. 4. Öğretmenlerin cinsiyete göre, ilköğretim okullarının siyasal kültürü aktarma düzeyi puanları 2.88 ile 3.06 arası değerlerde olduğu saptanmıştır. Bu düzey `orta` düzey olarak ifade edilebilir. Cinsiyet bakımından algılar arasında anlamlı fark yoktur. 5. Öğretmenlerin okuttuğu sınıfa göre ise, ilköğretim okullarının siyasal kültürü aktarma düzeyi puanlan 2.94 ile 2.95 arasında değişmektedir. Bu da `orta` düzeyi ifade etmektedir. Okutulan sınıfa göre ilköğretim okullarının siyasal kültürü aktarma düzeyine ij^kin algılar arasında anlamlı bir fark yoktur. | |
dc.description.abstract | IV ABSTRACT This research is made to determine whether the perception of fourth and fifth classes teachers in the first segment of elementary education regarding the transfer of political culture through elementary education schools, changes due to education level, seniority, age, gender, and the class educated variables or not The population of the research is consisted of 724 elementary education 4th and 5th class teachers employed in 98 elementary education schools of Ministry of Education in Diyarbakır city center in the education year of 2001-2002. On the other side the sample of the investigation is consisted of 430 4th and 5th class teachers employed in 46 elementary education schools. During data collection a questionnaire of 30 items developed by the researcher is used. The analysis of data collected after investigation is done with Statististical Package for the Social Science for Windows 9.0 package programme. For analysiy and interpreting the datum T-test, Scheffe test and variance of analysis (one-way) are used. Meaningfulness level is taken as 0,05. Those results are received after the analysis of datum: 1 -According to the graduated schools of teachers, it's determined that average points of perception of 4th and 5th class teachers in the elementary education regarding the transfer level of political culture through elementary education schools change between 2,71 and 3,14. This level is 'middle' level. Meaningfol differences are determined between the perception levels of teachers graduated from education faculty and 2-year institute of education, undergraduate education and graduates of different field. 2- According to seniority variable, it's determined that the perception level of 4th and 5th class teachers in the elementary education regarding the transfer level of political culture through elementary education schools is at the middle level. Meaning&l differences are determined between the perception of teachers have been working more than 21 years, 6-10 years and 11-15 years.3- According to the age variable, the points of teachers regarding the transfer level of political culture through elementary education schools change between 2,81 and 3,14. This level can be indicated as 'middle' level. Meaningful differences are determined between teachers of 41-50 years old, 21-30 and 31-40 years old. 4- According to the- gender variable, the points of teachers regarding the transfer level of political culture through elementary education schools change between 2,88 and 3,06. This level can be indicated as 'middle' level There aren't meaningful differences between perceptions in terms of gender. 5- According to the class educated variable, the points of teachers regarding the transfer level of political culture through elementary education schools change between 2,94 and 2,95. This level indicates the 'middle' level There isn't meaningful differences between perceptions regarding the transfer levels of political culture through elementary schools in terms of class educated variable. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim öğretmenlerinin algılarına göre ilköğretim okullarının öğrencilere siyasal kültürü aktarma düzeyi (Diyarbakır ili örneği) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Transmission | |
dc.subject.ytm | Education system | |
dc.subject.ytm | Culture | |
dc.subject.ytm | National education | |
dc.subject.ytm | Political culture | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Primary education teachers | |
dc.identifier.yokid | 141738 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DİCLE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 140111 | |
dc.description.pages | 169 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |