Show simple item record

dc.contributor.advisorAkgündüz, Hasan
dc.contributor.authorKaracan, Hasan
dc.date.accessioned2020-12-10T12:38:04Z
dc.date.available2020-12-10T12:38:04Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/291267
dc.description.abstractÖZETAraştırmanın genel amacı; Kırgızistan örneğinde farklı dille öğretimin temel eğitimdüzleminde eğitsel doğurgularını, temel eğitim programının amaç, içerik, süreç, ölçme-değerlendirmebileşenleri üzerinden eğitim duruşunu öğretmen ve veli görüşleri bağlamında değerlendirmektir. Buamaçla öncelikle farklı dille öğretimin eğitimsel doğurguları Kırgızistan örneğinde kuramsal/tarihselçerçevede çözümlenmiş; daha sonra Kırgızistan'da güncel eğitim duruşunu temsil eden öğretmen veveliler arasından seçili bir örnek kitleye 24 sorulu mülakat uygulanarak farklı dille öğretimin stratejikbir eğitim basamağı olarak temel eğitim düzleminde programın amaç/içerik/öğretme-öğrenmesüreçleri/ölçme-değerlendirme bileşenleri itibariyle kısa/orta/uzun vadeli eğitsel doğurgularısaptanmaya/değerlendirilmeye çalışılmıştır.Gerçekleştirilen hipotez testi sonucu ulaşılan kritik bulgular, Kırgız insanına farklı bir dilleeğitim verilmesi ; bireylerin ve toplumun kökten beslenerek doğal evrimini engellemiştir; Farklı DilleÖğretim, Kırgız insanının kendi var oluşuna güvenini ortadan kaldırmış, bağımlı ve güdümlü insantipini yaratmıştır; Kırgızistan eğitim sisteminde Rus diliyle eğitim yapmaya ihtiyaç yoktur ve Kırgızinsanında üst değerlere bağlı yaratıcı yetenekleri köreltmiş; alt değerler temelinde teknik yeteneklerlesınırlı ve düşük profilli teknisyen zihniyetinin oluşumuna yol açmıştır ifadelerine katılmadıklarınıgöstermektedir. Bununla beraber, Rus Dili, Kırgız dili ve kültürünü engellemiştir; Rus Dili, Kırgızhalkının toplumsal/ekonomik/bilimsel gelişmesine katkıda bulunmuştur; Sovyet döneminde TemelEğitim düzeyinde Rusçanın eğitim dili olarak kullanılmış olması, öğrencilerin öğrenme başarısınıartırmıştır; Rus Dilinin Temel Eğitimde kullanımı, daha nitelikli ders kitaplarının ve bilgimuhtevasının dolaşımını sağlamıştır; Rus Dili, Temel eğitim düzeyinde yöntem çeşitliliğine ve etkiliöğrenme-öğretme durumlarının tasarlanmasına ve uygulanmasına katkı sağlamıştır ve Rus Dili,Temel eğitime ilişkin toplumsal beklenti ve ihtiyaçlara yeterli düzeyde cevap vermektedir ifadelerineise katıldıklarını göstermektedir. Bunun yanında kendi anadillerine olan bakışın çok olumlu çıktığı;Kırgız dilinin, bilim, sanat, tıp, politika vb. alanlarda ihtiyaca cevap verecek gelişmişlik düzeyinesahip olduğunu ve Kırgız dilini öğrenmek için yeterli miktar ve nitelikte eğitim materyali kısa süredeüretilebileceğine inancın yüksek olduğu saptanmıştır. Söz konusu saptamalar ışığında Kırgız insanınınRus diline ilişkin koruyucu tutumları ile anadillerine olan derin bağlılıkları/güvenleri arasındakigörünür çelişki; asırların Kırgız kolektif bilinçaltında yarattığı koşullanma ve hazırı tüketmekolaycılığıyla ilişkili olsa gerektir.Anahtar Sözcükler: Farklı Dil, Farklı Dil Öğretimi, Farklı Dille ÖğretimCreated by trial version, http://www.pdf-convert.com
dc.description.abstractABSTRACTThe general purpose of the research is to evaluate the results of teaching with different languageon Basic Education which were applied in the example of Kyrgyzstan and based on compounds ofaim, content, process, measuring-evaluating of basic education program with the connection of basiceducation, teachers and parents? points. For this aim firstly the results of the education with differentlanguage in the example of Kyrgyzstan in the framework at theoretical/historical were analyzed; thenamong actual representatives? opinions of basic education and people who used from this work wereapplied interview to a chosen example mass with asked 24 questions in order to determine/evaluate theeducational results in short/medium/long term concerning program of aim/content/process of teaching-learning/measuring-evaluating compounds on basic education as a strategic level of education ofteaching with different language.As realized result of hypothesis test with reached critical findings; Kyrgyz People didn?tagreed on the expressions of the following questions, Teaching basic education with differentlanguage blocked natural evolution of individuals and society which nourishing in the level of basiceducation ; Teaching with different language removed confidence of Kyrgyz people?s existence;created dependent and directed type of human; It is not necessary to educate with Russian language inKyrgyz Education System and Teaching with different language hindered creative skills whichdepended on high values on Kyrgyz people ; caused the low profiled technician mentality and limitedwith technical skills on the basic of sub-values . However , Kyrgyz People agreed on the expressionsof the following questions Russian language blocked the Kyrgyz language and culture; Russianlanguage contributed to the social / economic / scientific development of Kyrgyz people; in the termof Soviet Union , Russian language , being used as a language of education at the level of basiceducation, increased the achievement level of students? learning; The using of Russian language onbasic education provided the circulation of more quality subject books and contents of knowledge;Russian language provided contribution about kinds of methods and envisaging applying situations ofeffective learning-teaching and Russian language responds enough social needs and expectationsrelated to basic education . Meanwhile the perspective of them through their mother tongue is verypositive and determined that they have high belief through these expressions; Kyrgyz language hasenough development to respond the parts of science, art, medicine, policy etc. and in order to learnKyrgyz language they believe to produce enough quantity and quality materials of education in theshort time. In the light of related determinations The visible contradiction between the relatedprotective attitudes of Kyrgyz people against Russian language and deep affiliations/trusts to theirmother tongue could be related to the conditioned and facilitated of expending ready-made in createdKyrgyz collective subconscious through centuries.Keywords : Different language, Teaching difference language, Teaching with Different LanguageCreated by trial version, http://www.pdf-convert.comen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDilbilimtr_TR
dc.subjectLinguisticsen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleFarklı dille öğretimin temel eğitim düzleminde eğitsel doğurgularına ilişkin öğretmen ve veli görüşlerinin değerlendirilmesi Kırgızistan ve Rusça örneği
dc.title.alternativeEvaluating the educational results of teaching with different language on basic education with the connection of teachers and parents' points. the example of Kyrgyzstan and Russian language
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid202210
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityDİCLE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid206652
dc.description.pages103
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess