Show simple item record

dc.contributor.advisorAkgündüz, Hasan
dc.contributor.authorAktay, Bülent
dc.date.accessioned2020-12-10T12:37:37Z
dc.date.available2020-12-10T12:37:37Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/291041
dc.description.abstractBu araştırmada temel neden küreselleşen dünyada ve bunun etkilerlerinin son derece şiddetli bir şekilde yaşandığı Türkiye'de, öğrenciler arasında daha nitelikli bir gelecek arama yarışı hız kazandığını ve bu nitelik arama yarışında Özel İlköğretim Okullarının veli, öğrenci ve öğretmenler tarafından neden tercih edildiğinin eğitimci gözüyle tespit etmektir. Geleceğe ilk adım öncelikle ilköğretimden başladığı düşünüldüğünde çocuğuna daha iyi bir gelecek hazırlamak isteyen her anne baba bu amaçla, çocuklarına bunu kazandırmada yardımcı olabileceklerine inandıkları Özel ilkokulların kapısını çalmaktadırlar. Bu araştırmayla velinin, öğrencinin ve öğretmenin bir seçme noktasına geldiklerinde neden bu okulları seçtikleri, bu okulların hangi özelliklerinin kişilerin kararında etkili olduğu bulunmak istenmiştir.Bu amaçla Diyarbakır il merkezinde faaliyet gösteren farklı özelliklere sahip özel ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlere anket uygulanmıştır. Bu ankette öğretmenlerin bu kurumlar hakkındaki kanaatleri ve tercih sebepleri ile neden öğrencilerin ve velilerin bu kuramları seçtikleri, kurumların beklentilerine ne ölçüde cevap verdikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın birinci bölümünde eğitime genel yaklaşım, eğitimde özelleşme ve sivilleşme eğilimlerinin kuramsal çerçevesi, Türk eğitim sisteminde özelleşme ve sivilleşme süreci, ilköğretimin tarihsel gelişimi, Türkiye'de ilköğretimde özelleşme süreci ve güncel görünümü ve bu olguyu besleyen etmenlerin kuramsal çerçevesi betimlenmiştir. İkinci bölümde ise öğretmen görüşleri çerçevesinde ilköğretimde özel okulculuk olgusunu besleyen etmenlerin öğrenci, öğretmen, veli ekseninde toplam eğitimsel yansımalara ilişkin güncel profil çıkartmayı sağlayacak hipotez testine yoğunlaşılmıştır.Araştırma, Diyarbakır il merkezinde 2007-2008 Eğitim yılı özel ilköğretim okullarında görev yapan 215 öğretmeni kapsamaktadır. Araştırmada; tez danışmanı Prof.Dr.Hasan AKGÜNDÜZ rehberliğinde hazırlanan 24 maddelik veri toplama aracı kullanılmıştır. Bu bağlamda öncelikle Diyarbakır il merkezindeki özel ilköğretim okullarında alınan veriler kayıt altına alınmış, daha sonra kaydedilen veriler, SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verileri analiz etmek için, frekans, yüzde dağılımı ile Independent-Sampels T-testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır.Hipotez testi sonucunda oluşan bulgular öğrenciler için özel okulların dönüştürücü gücünün yüksek olması ve resmi eğitime nazaran daha etkin ve verimli bir hizmet vermelerinden, eğitimciler için kendilerini daha rahat ifade edebilecekleri ve kendilerini daha özgür gerçekleştirebilecekleri yerler olmasından dolayı ve kendilerine ekonomik/sosyal fayda sağlayacağını düşündüklerinden, veliler ise bu okulların son teknolojik araçlarla çocuklarının eğitim kalitelerini yükselttikleri ve bir sonraki eğitim aşaması giriş sınavlarına çocuklarını daha iyi hazırladıkları için, toplam eğitimsel yaklaşımlar açısından ise eğitimin toplumsal varoluşun omurgası olarak verilen önemden dolayı tercih edildikleri, sonuç olarak da eğitim sisteminde yeniden bir yapılanma ile bu olguların sağlanabileceği gerçeği ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Özel Okulculuk, İlköğretim.
dc.description.abstractThe main purpose in this research is to determine by the educator?s view, that searching competition for a qualified future has accelerated among the youngsters in the global world and in Turkey where its effects are heavily inhabited, and that in this qualified future competition why PRIVATE PRIMARY SCHOOLS are being preferred by parents, students and teachers. When thinking the first step to the future begins with the primary school, every mother and father, willing to prepare a better future for his/her children, apply to the Private Schools which they believe that would help to gain this purpose for their children. In this research, why the parent, student and teacher choose these schools when they came to choosing point and which features of these schools are effective in people?s decisions are wanted to be found out.In this purpose there has a survey been applied to the teachers in the private schools in Diyarbakir city center which are having different features. In this survey, teachers? thoughts about these institutions the reasons of their chose and why students and parents chosen these institutions and how much these institutions met expectations are tried to be determined. In this scope, in the first part of the research general approach to education, theoretical frame of privatization in education and civilization tendencies, privatization and civilization period in Turkish education system, historical progress of middle education, privatization process in primary education in Turkey and current view and theoretical frame of factors supporting this fact are described. In the second part, by the opinions of the teachers?, hypothesis test has been focused that would provide us to figure out the current profile about total educational reflections of the factors supporting privatization in primary education in the axis of student, teacher, parent.The research involves 215 teachers working in private primary schools in Diyarbakir city center in the 2007-2008 education year. In the research; data collecting device, with 24 matter, which was prepared with thesis adviser Prof.Dr.Hasan AKGÜNDÜZ has been used. In this respect, first of all data taken from the private primary schools in Diyarbakir city center have been recorded, and then these recorded data have been analyzed by using SPSS packet programme. Frequency, percent distribution and Independent-Samples T-test have been used in order to analyze the data. Sig. level has been taken as 0,05.Evidences existed as a result of the Hypothesis test showed the truth that for students; private schools? higher transforming power and more effective and productive service they give due to the formal education, for educators; because they can express themselves more comfortable and they can realize themselves more freely and they think that it would obtain them economic/social benefits, for parents; because they think that these schools increase their children?s education qualities by using newest technology equipments and they prepare their children better for the next education level entrance exams, and for total educational approaches; because of the importance given to the education as being spine of the social existence, these schools are being preferred, as a result, it is revealed that these facts can be obtained by a re-structure in the education system.Key Words: Private Schoolism, Primary Education.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖzel ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin özel okulculuk olgusunu besleyen etmenlere ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi Diyarbakır örneği
dc.title.alternativeThe evaluation of the views of the teachers working in the private schools about the factors that feeding the private schoolizm
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSpecial schools
dc.subject.ytmPrimary education
dc.subject.ytmSpecial education
dc.identifier.yokid311061
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityDİCLE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid230668
dc.description.pages112
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess