Show simple item record

dc.contributor.advisorDağlı, Abidin
dc.contributor.authorSünkür, Meltem
dc.date.accessioned2020-12-10T12:37:00Z
dc.date.available2020-12-10T12:37:00Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/290674
dc.description.abstractBu araştırma, ilköğretim denetmenlerinin ilköğretim I. kademede görevli öğretmenlerin sınıf içi davranışlarına ilişkin algılarının eğitim düzeyi, mesleki kıdem, görevli bulundukları il ve cinsiyete göre farklı olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın evrenini, 2008-2009 öğretim yılında, Güneydoğu Anadolu Bölgesine bağlı illerdeki (Adıyaman, Batman, Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt, Şanlıurfa ve Şırnak) İl Milli Eğitim Müdürlüklerinde görev yapan 261 ilköğretim denetmeni oluşturmaktadır. Bu illerde toplam 210 denetmene anket uygulanmış, ancak bu anketlerin 188'i geçerli olup değerlendirmeye alınmıştır. Bu durumda, örneklemin evreni temsil etme oranı % 72.03'tür.Araştırmada veriler, Büyüköztürk, Kılıç, Karadeniz ve Karataş (2004) tarafından geliştirilen ve 27 maddeden oluşan ?Sınıf İçi Öğretmen Davranışları Ölçeği? başlıklı ölçme aracı kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesi SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) paket programından yararlanılarak yapılmıştır. Verilerin analizi ve yorumunda t-testi, varyans analizi (one-way) ve Scheffé testinden yararlanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır.Verilerin analizinden özetle şu sonuçlar elde edilmiştir:?İlköğretim I. kademede görevli öğretmenlerin sınıf içi davranışlarına ilişkin ilköğretim denetmenlerinin algıları arasında öğrenim düzeyi, mesleki kıdem ve görev İli değişkenlerine göre anlamlı fark saptanmıştır. Öğrenim düzeyine göre lisans eğitimi almış denetmenler ile lisans üstü eğitim (yüksek lisans-doktora) almış denetmenlerin algıları arasında anlamlı fark saptanmıştır. Mesleki kıdem değişkenine göre 1-5 yıl arası kıdeme sahip denetmenlerin algıları ile 16 yıl ve üzeri kıdeme sahip denetmenlerin algıları arasında; görevli bulunulan İl değişkenine göre ise Adıyaman ilinde görev yapan denetmenlerin algıları ile Diyarbakır ve Siirt illerinde görev yapan denetmenlerin algıları arasında anlamlı fark saptanmıştır. Cinsiyet değişkenine göre ise denetmenlerin algıları arasında anlamlı fark saptanmamıştır.?İlköğretim denetmenlerinin ilköğretim I. kademede görevli öğretmenlerin sınıf içi davranışlarına ilişkin algılarının genel ortalaması ?bazen ( =2.88)? düzeyindedir. Denetmenlerin, sınıf içi davranışlardan ?Öğrencilerini yanlış anladıkları konularda, yanlışlarını görebilmeleri için yönlendirirler? ifadesine en çok katıldıkları, diğer taraftan ?Öğrencilerine, öğrenme yöntemlerini kendilerinin belirlemelerine izin verirler? ifadesine ise en az düzeyde katıldıkları saptanmıştır.Anahtar kelimeler: Denetim, ilköğretim denetmeni, sınıf içi öğretmen davranışları.
dc.description.abstractThis research was made to determine whether the perception of primary inspectors regarding the teacher behaviours within classroom in the first segment of elementary education change due to education level, seniority, province and gender or not.The population for the study was consisted of 261 primary inspectors serving in the directories of education in provinces (Adıyaman, Batman, Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt, Şanlıurfa ve Şırnak) in South-east Anatolian Region of Turkey in 2008-2009 academic year. Surveys were applied on 210 inspectors in these cities, but 188 surveys were taken to evaluation. The ratio of sampling to the total target population was 72,03 %.During data collection a questionnaire of 27 items with the title ?Scale of Teacher Behaviours Within Classroom? developed by Büyüköztürk, Kılıç, Karadeniz and Karataş (2004) is used. The analysis of data collected after investigation is done with Statistical Package for the Social Sciences package programme. For analysis and interpreting the datum T-test, Scheffe test and variance of analysis (one-way) are used. Meaningfulness level is taken as 0,05.Those results are received after the analysis of datum:?Depending on their education level, seniority and province variables a significant difference was determined among the views of primary inspectors regarding the teacher behaviours within classroom in the first segment of elementary education. Depending on their education level, a remarkable difference was determined between the views of inspectors who had undergraduate education with inspectors who had postgraduate education. A significant difference was determined between the views of inspectors serving 1-5 years with 16 years and up serving inspectors according to the seniority variable; and between inspectors serving in Adıyaman with Siirt and Diyarbakır according to province variable. Depending on their genders, no significant difference was found among the views of inspectors.?The general average point of the perception of primary inspectors regarding the teacher behaviours within classroom in the first segment of elementary education is in ?sometimes? level. The inspectors attended ?They guide their students to see their own mistakes about subjects they misunderstood? the most,?They permit students to determine learning methods by themselves? the least.Keywords: Inspection, primary inspector, teacher behaviours within classroom.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim denetmenlerinin algılarına göre ilköğretim I. kademede görevli öğretmenlerin sınıf içi davranışları
dc.title.alternativeThe perception of primary inspectors regarding the teacher behaviours within classroom
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmClass teachers
dc.subject.ytmIn-class behaviors
dc.subject.ytmController
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmPrimary education teachers
dc.identifier.yokid362065
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityDİCLE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid353265
dc.description.pages114
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess