Show simple item record

dc.contributor.advisorBakır, Müslim
dc.contributor.authorYoruç Çotuk, Müfide
dc.date.accessioned2020-12-10T12:34:44Z
dc.date.available2020-12-10T12:34:44Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/289684
dc.description.abstractu arastırmada, bireysel sporcu ve kulüplerin spor sponsorlugu yoluyla eldeetmis oldugu kazanımları (özellikle finansman açısından) incelemek, bunun yanındakurumların bireysel ve kulüp sponsorluklarına yönelmedeki genel ve özel amaçlarınıbelirlemek amaçlanmıstır.Arastırmada yarı yapılandırılmıs görüsme teknigi ile spor sponsorlugukonusunda uzmanlasmıs bes kisiyle yüz yüze görüsme yapılarak, nicel arastırmadakullanılacak ve ankete dahil edilecek sorular belirlenmistir. Bu sekilde gelistirilen anketiki gruba uygulanmıstır:1. Bireysel sponsorlukları bulunan sporcular (29 sporcu)2. Kulüpleri adına sponsorlukları bulunan 2006?2007 sezonu Türkiye Bayanlarve Erkekler Basketbol ve Voleybol Birinci Liglerinde yer alan kulüpler (27 kulüp)Sonuç olarak arastırmamız, bireysel sporcu ve kulüp sponsorluklarının gruba aitözellikleri dısında benzer uygulamalar ve sıkıntılar içinde oldugunu ortaya koymaktadır.Sporcuların aldıkları destekler; ulusal ve uluslararası yarısmalara katılım, maddi vemasrafların karsılanması yönündedir. Kulüpler firmalardan genellikle, maddi, aynî, isimhakkı, ulusal ve uluslararası yarısmalarda destek, masrafların karsılanması ve saglıkyardımı desteklerini almaktadırlar. Ancak bireysel sporculara ve kulüplere sunulanmaddi destegin yetersiz olusunun yanı sıra, ülkedeki sportif anlayıs sekli de budesteklerin artmasına engel olmaktadır. Firmalarla (sponsor eden), bireysel sporcu vekulüplerin (sponsor edilenler) arasında sponsorluk uygulamaları ile ilgiliyaklasımlarında büyük farklılıklar vardır. Bu nedenle, Türkiye'deki spor sponsorluguuygulamaları içinde bireysel ve kulüp sponsorluklarının yerinin belirlenmesi,uygulamadaki degiskenlerin azaltılması ile spor sponsorlugunun gelismesi ve daha etkinuygulamalara gidilebilmesi için tüm sportif alanları kapsayacak yasal uygulamalargetirilmelidir. Bu baglamda;1. Firmaları spora daha fazla yatırım yapmaya yöneltecek ve yeterli düzeydevergi tesviklerinin yaratılması saglanmalıdır.2. Kurumsal yapıyı gelistirmek için kulüplerin dernekler kanununa bagımlıolmaları sonlandırılmalıdır.3. Sporcuların ve kulüplerin gelirleri içinde önemli yer tutan sponsorluk gelirleriarttırılmadır.4. Amatör sporculuk yasantısı profesyonel hale getirilmelidir.
dc.description.abstractThe aim of this study was to identify the benefits (especially the financial ones)of sport sponsorship contracts for individual athletes and sport clubs. A further aim wasto evaluate the general and specific motives of corporate organizations for theestablishment of a sport sponsorship relation with the individual athletes and sportclubs.A semi structured face to face interview technique was applied to five specialistsof sport sponsorship in order to identify relevant items for the questionnaire which wasused for the quantitative evaluation. That questionnaire was applied to the followinggroups:1. Individual athletes with sport sponsorships (29 athletes)2. Sport clubs with sport sponsorships Turkish First Division Basketball andVolleyball Leagues (Men and Women) (27 clubs),The results of this study show that, besides group related differences of sportsponsorship for individual athletes and sport clubs, both groups struggle with similarprocedures and difficulties. The athletes are supported financially for participating inthe national and international events, and related revenues. The clubs are supportedfinancially by the sponsors for participating in the national and international events,health related expenses, name rights and related revenues. But the financial support bothfor individual athletes and sport clubs, remain inappropriate, due to the inadequateperception of sport in the country which hinders the increase of sport sponsorshipsupport. There are substantial divergences in the concept and application of sportsponsorship between the corporate organizations (the sponsors) and individual athletesand sponsored sport clubs both. In order to develop and determine the status of sportsponsorship of individual athletes and sport clubs in Turkey, to redaction of variance insport sponsorship procedures and increase of the effectiveness of sport sponsorshiplegal and administrative steps covering all sport activities should be taken.In this context,1. Adequate tax reductions should be implemented in order to motivate sponsorsfor their investments in sport and sport sponsorship,2. In order to develop the institutionalization structure of sports clubs,dependence to the ?Law of Associations? should be eliminated and special lawpertaining to the sports clubs should be formalized.,3. Financial support by sport sponsors for individual athletes and sport clubs hasto be increased, and4. Inadequate living conditions of sportsmen and women should be improved tothe professional quality level by way of sports sponsors.Key Words: Sport sponsorship, financial resources, individual athlete sponsorship, clubsponsorship, communication marketing.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleFinansman kaynağı olarak spor sponsorluğu
dc.title.alternativeSport sponsorship as a financial resource
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid393925
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid271729
dc.description.pages205
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess