Eski Çağda Mezopotamya inanç sisteminde tapınakların (Zigguratların) yeri ve işlevi
dc.contributor.advisor | Koçak, Kürşat | |
dc.contributor.author | Belecen, Riza | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:27:30Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:27:30Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/286615 | |
dc.description.abstract | Antik Mezopotamya'da çok tanrılı bir inanç sistemi mevcuttu. Bu sistemde inancı yaymak veya başkasına benimsetmek söz konusu değildi. İnanç günlük hayatın her alanına hükmetmekteydi. İnsanlar tanrılara ibadet etmekten öteye onlara hizmet etmek için yaratılmıştı. En büyük görevleri tanrılar için `ev` (tapınak) inşa etmek idi. İlk dönemlerde şehirler `tapınak şehir` olarak, tapınağın çevresinde kurulur ve genişlerdi. Tapınağın en kutsal bölümü kült odasıydı. Tanrıları simgeleyen heykeller kült odasında bulunurdu. Kült odasına sadece yetkili rahipler girebilirdi. Mezopotamyalılar tanrılarını antromorfik (insan şeklinde) olarak algılıyorlardı. Tanrının bakımı rahipler tarafından gerçekleştirilirdi. Rahipler, tanrılar ve insanlar arasındaki etkileşimi ayin, tören ve kehanet aracılığıyla gerçekleştirirdi. Mimaride tapınaklar üç bölümlü plana sahipti. Bu plan, merkezi bir oda ve her iki yanda birer oda şeklinde ortaya çıkardı. Tapınaklar geleneksel olarak yüksek bir teras üzerinde ve kerpiç ile inşa edilirdi. Bu gelenek zamanla birbiri üzerinde yükselen teraslardan oluşan zigguratları ortaya çıkardı. Anahtar Sözcükler: İnanç 1, Tapınak 2, Rahip 3, Ziggurat 4. | |
dc.description.abstract | In Ancient Mesopotamia there was a polytheistic belief system. In this system spreading and adopting the faith to someone else was not in question. The faith had a dominant position on daily life. People were created to serve them beyond the worship of the gods. Their biggest duty was building a `housa` (temple) for the gods. Cities were established and expanded around the temples as `temple towns` in early priods. Temples were houses of gods. The most sacred part of temple was cult room (Cella). The image of the god was in the cult room. No body could get into the cult room but outhorized priests. Gods were perceived as anthropomorphic by the Mesopotamians. The maintenance of the Gods were carried out by these priests. The interaction between Gods and peole were carried out by priests who performs rituals, omens ant festivals. Temples were traditionally built on a high platform with mud brick which was basic material. Temples grew from threepartite plan on a high platform to huge pyramidal temple towers which are known ziggurats having the form of a terraced step pyramid of successively receding stories or levels.Key Words: Belief 1, Temple 2, Priest 3, Ziggurat 4. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.subject | Art History | en_US |
dc.subject | Tarih | tr_TR |
dc.subject | History | en_US |
dc.title | Eski Çağda Mezopotamya inanç sisteminde tapınakların (Zigguratların) yeri ve işlevi | |
dc.title.alternative | The role and function of temples (Ziggurats) in old age in Mesopotamian belief system | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Tarih Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Architectural characteristics | |
dc.subject.ytm | Temples | |
dc.subject.ytm | God understanding | |
dc.subject.ytm | Cult | |
dc.subject.ytm | Gods | |
dc.subject.ytm | Mesopotamia | |
dc.subject.ytm | Beliefs | |
dc.subject.ytm | Faith system | |
dc.identifier.yokid | 10061685 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NEVŞEHİR HACI BEKTAŞ VELİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 383868 | |
dc.description.pages | 194 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |