Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzatalay, Esin
dc.contributor.authorSari, Seda Aybüke
dc.date.accessioned2020-12-02T11:43:01Z
dc.date.available2020-12-02T11:43:01Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/28417
dc.description.abstractBu araştırmada Konversiyon Bozukluğu (KB) tanısı almış ergenlerin kendilerini ve çevrelerindeki önemli diğer bireyleri nasıl algıladıkları, algılama şekilleri ile bu ergenlerin benlik saygıları, KB'ye eşlik eden psikopatolojiler, yaşadıkları travmatik deneyimler arasındaki ilişkilerin araştırılması amaçlanmıştır.Araştırmaya çalışma grubu olarak Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Polikliniğinde Konversiyon Bozukluğu tanısı almış ve izlemde olan 12-18 yaş aralığındaki 20 kız ergen alınmıştır. Kontrol grubu olarak daha önce herhangi bir nedenle çocuk psikiyatrisi polikliniğine başvurusu olmayan, yaş, cinsiyet, eğitim durumu açısından hasta grubu ile eşleştirilmiş 20 sağlıklı ergen alınmıştır.Ergenlerin kendisini, ailesini ve çevresini algılayışlarını ve yapılanma sistemlerini değerlendirmek için Repertuar Grid Tekniği kullanılmıştır. Mevcut psikopatolojileri Okul Çağı Çocukları için Duygulanım Bozuklukları ve Şizofreni Görüşme Çizelgesi-Şimdi ve Yaşam Boyu Versiyonu (K-SADS-PL) ile değerlendirilmiştir. Benlik saygısı ölçümü için Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ) kullanılmıştır. Konversiyon belirtileri Konversiyon Bozukluğuna Ait Belirti Tarama Listesi ile sorgulanmıştır.RGT değerlendirmesinde KB tanılı ergenler ile kontrol grubundaki ergenlerin aile bireyleri ve çevrelerindeki diğer önemli kişileri birbirinden farklı olarak yapılandırmaları, KB tanılı ergenlerin kendilerini en çok ideal benlerine, anne ve babalarına yakın tanımlaması böyle bir bozukluğu olmayan yaşıtlarının ise anne ve baba elemanlarını kendilerinden uzak, kardeş ve kız-erkek arkadaşlarını kendilerine yakın olarak tanımlaması dikkat çekmiştir. İki grup arasında böyle bir farkın olması ergenlik sürecindeki anne- babadan ayrışma bireyselleşme ve özerklik kazanımı süreçlerinin KB tanılı ergenlerde kontrol grubuna göre daha farklı bir paternde yaşandığını göstermektedir. Ayrıca KB'nin benlik saygısını olumsuz etkilediği görülmüştür. KB tanılı ergenlerin %85'inin en az bir psikiyatrik psikiyatrik bozukluğunun olduğu saptanmıştır. Depresif Bozukluk, KOKGB ve TSSB en sık konulan tanılar olmuştur.Özetle KB tanılı ergenlerin böyle bir bozukluğu olmayan yaşıtlarına göre daha yüksek psikopatolojiye, daha düşük benlik saygısına sahip oldukları ve ebeveynden ayrışma-bireyselleşme ve kimlik gelişimi süreçlerini sağlıklı olarak yaşayamadıkları, ebeveyn bağımlılıklarının devam ettiği, akranları ile özdeşim kurma ve hayatlarındaki önemli insanları hatta kendilerini idealize etme konularında sağlıklı yaşıtlarının gerisinde oldukları gözlenmiştir.Bu sonuçlar, KB'li ergenlerin eşlik eden ruhsal sorunlarının, kendileri ve çevrelerini sağlıklı yaşıtlarına göre farklı algıladıklarının tanımlanması ve tedavi süreçlerinde tüm bunların dikkate alınmasının gelecekteki olumsuz sonuçları azaltmada etkili olabileceğini göstermektedir
dc.description.abstractThe aim of this study was to determine the relation between the perception of self and other important individuals', the ways of this perception and the self-esteem, comorbid psychopathologies and the traumatic experiences in adolescents took the diagnosis of Conversion Disorder (CD). A total of 20 adolescent girls aged 12-18 took the diagnosis of CD and have still being followed in outpatient clinic of Department of Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health in Akdeniz University Faculty of Medicine were included in the study as experimental group. The control group was 20 healthy adolescents that have never referred to child psychiatry outpatient clinic for any reason and paired with the experimental group in the terms of age, gender, educational status.Repertory Grid Technique (RGT) was used to evaluate the self, families' and others' perception and construction systems of adolescents. Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age Children-Present and Lifetime Version (K-SADS-PL) was used to determine psychopathologies. Self-esteem was measured with Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES). Conversion symptoms were investigated by Conversion Disorder Symptom Check List. In RGT assessment, the difference in construction of family and other important individuals between adolescents with CD and adolescents in control group has drawn attention. Adolescents with CD defined themselves close to their ideal self, mother and father mostly. On the other hand their healthy peers defined their mother and father remote but siblings, girlfriends and boyfriends near to themselves. The difference between these two groups has shown that adolescents with conversion disorder experience the process of separation-individuation and promotion of autonomy in a different pattern from adolescents in control group. In addition it was found that CD has negative effects on self-esteem. 85% of adolescents with CD have at least one psychiatric comorbidity. Depressive Disorder (DD), Oppositional Defiant Disorder (ODD) and Post-Traumatic Stress Disorder (PTSB) were the most common psychiatric comorbidities.In conclusion, adolescents with CD have more psychopathology levels and lower self-esteem. They can't experience a healthy separation-individuation and identity development process and continue to be dependent to their parents and also they can't achieve identification with their peers and idealization of others even themselves. The results of this study have shown that defining of comorbid psychiatric symptoms and the different construction of self and others and being aware of these entities in treatment approaches in adolescents with CD will reduce the negative effects of this disorderen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikiyatritr_TR
dc.subjectPsychiatryen_US
dc.titleKonversiyon bozukluğu tanisi alan ergenlerde kendilik ve çevre algisi: Repertuar grid tekniği ile değerlendirme
dc.title.alternativeThe self and social perception of adolescents in conversion disorder: Assessment with repertory grid technique
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÇocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı
dc.subject.ytmConversion disorder
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmPersonality
dc.subject.ytmPersonality development
dc.subject.ytmPsychopathology
dc.subject.ytmSelf esteem
dc.identifier.yokid10066732
dc.publisher.instituteTıp Fakültesi
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.type.submedicineThesis
dc.identifier.thesisid388487
dc.description.pages70
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess