dc.contributor.advisor | Ergün, Mustafa | |
dc.contributor.author | Çelik, Levent | |
dc.date.accessioned | 2020-12-02T09:53:14Z | |
dc.date.available | 2020-12-02T09:53:14Z | |
dc.date.submitted | 1996 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/27884 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu araştırma da, İlköğretim Matematik Dersi Programı' run ilk beş sınıfına ait program, Piaget'nin Zihinsel Gelişim Kuramı'na göre değerlendirmeye çalışılmıştır. Araştırma da Piaget'nin Zihinsel Gelişim Kuramı'nda yer alan Sıralama, Sınıflama, Bire Bir Karşılama, Sayı Korunumu, Ağırlık Korunumu, Hacim Korunumu ilkeleri ele alınmıştır. Araştırma, İlköğretimin ilk kademesini oluşturan ilk beş sınıfın Matematik Dersi Programı üzerinde yürütülmüştür. Bu araştırma da çözüm aranan problem `İlköğretim Matematik Dersi Programı, Piaget'nin Zihinsel Gelişim Kuramına göre hazırlanmış mıdır?` şeklinde ifade edilmiştir. Araştırma da ele alınan problem ve alt problemlere ilişkin bilgiler, araştırmacı tarafından belirlenen Piaget İlkeleriyle elde edilmiştir. Piaget İlkeleriyle elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir: 1) Piaget'nin çocukta ilk olarak geliştiğini belirttiği ilke sıralama ilkesidir. İlkokul birinci ve ikinci sınıflarda yer alan `Varlıklar Arasındaki İlişkiler` konusu ile `Ritmik Saymalar` konusu sıralama ilkesi yardımıyla kazandınlabilecek konulardır. Sıralama ilkesinin ilk kazanılan ilke olması nedeniyle, bu ilke yardımıyla kazandınlabilen bu iki konununda programda ilk sırada yer alması Piaget'nin zihinsel gelişim kuramına uygundur. 2) Piaget'nin çocukta ikinci olarak geliştiğini belirttiği ilke, sınıflama ilkesidir. İlkokul birinci sınıf konulan arasında yer alan `Varlıklar Arasındaki İlişkiler`, `Kümeler, Toplama İşlemi ve Çıkarma İşlemi` konulan sınıflama ilkesiyardımıyla kazandınlabilecek konulardır. Sınıflama ilkesinin ikinci kazanılan ilke olması nedeniyle, bu ilke yardımıyla kazandınlabilen bu konuların programda da `Varlıklar Arasındaki İlişkiler, Kümeler, Toplama İşlemi ve Çıkarma İşlemi` sırasında yer alması Piaget'nin zihinsel gelişim kuramına uygundur. 3) `İlköğretim Matematik Dersi Programı`nda birinci sınıftan itibaren `Kümeler` konusu sıralama olarak Piaget'nin zihinsel gelişim kuramına uygundur fakat `Kümeler` konusu ile ilgili yazılmış olan amaçlar sınıf düzeyi için uygun olarak yazılmamıştır. 4) `İlköğretim Matematik Dersi Programı`nda, birinci ve ikinci sınıflarda ki `Varlıklar Arasındaki İlişkiler` ve `Kümeler` konulan sayı korunumu ilkesinin kazanılmasına yardım ettiğinden, `Doğal Sayılar` konusunun bu konulardan sonra ele alınması Piaget'nin ileri sürdüğü ilkelere ters düşmemektedir. Üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıflarda `Doğal Sayılar` konusunun, `Kümeler` konusundan sonra ele alınması sayı korunumu ilkesini pekiştirdiğinden Piaget'nin ileri sürdüğü ilkelere ters düşmemektedir. Beş smıftada, dört işlem becerisi adını verdiğimiz toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemlerinin hemen `Doğal Sayılar` konusunun ardından verilmesi de Piaget'nin ilkeleri ile tutarlıdır. 5) İkinci sınıfta ki `Ölçüler` konusunda yer alan ağırlık ölçüleri, çocukta ağırlık korunumu kazanılmadan `İlköğretim Matematik Dersi Programı`nda yer alarak çocuğa kazandırılmaya çalışıldığı için Piaget'nin ileri sürdüğü ilkelere ters düşmektedir. Ağırlık ölçülerine, `İlköğretim Matematik Dersi Programı`nda ikinci sınıftan itibaren yer verilmeye başlanıldığı için üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıflarda da `Ağırlık Ölçüleri` konusu `İlköğretim Matematik Dersi Programı`nda Piaget'nin ilkelerine göre yanlış sırada işlenmiştir. 6) `İlköğretim Matematik Dersi Programımda, ikinci sınıftan itibaren `Ölçüler` konusunda yer alan `Sıvı Ölçüleri` konusuna yer verilmiştir. Çocuk, hacim korunumunu 11-12 yaşlarında kazanabildiği için `Sıvı Ölçüleri` konusunaonbir yaşa denk gelen beşinci sınıftan itibaren yer verilmeliydi. `Sıvı Ölçüleri` konusuna, `İlköğretim Matematik Dersi Programı`nda ikinci sınıftan itibaren yer verilmeye başlanıldığı için `Sıvı ölçüleri` konusu programda Piaget'nin ilkelerine göre yanlış sırada işlenmiştir. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT In this research, the curriculum which belongs to Primary Education Mathematics Curriculum's the first five grades was tried to evaluate according to Piaget's intellectual development theory. In the research; seriation, classification, one-one correspondence, number, gravity and volume conservation were examined. The research was applied on the first five grade which is consist of Primary Education Mathematics Curriculum. In this research, the problem has been expressed as follows; `Has Primary Education Mathematics Curriculum been appropriately developed according to Piaget's intellectual development theory ?` The informations which connected with problem and sub-problems of the research obtained with Piaget's principle which has been defined by researcher. The results which obtained with Piaget's principle can be summarized as follows: 1. The principle as Piaget has expressed that the first principle developed in child is seriation principle. `Subjects of Interactions between objects and Rhythmical counting` which are involved in The Primary School's first and second grades can be taught by seriation principle. Since seriation principle is the first gained principle, taking in the first place of these subjects in the curriculum is appropriate to Piaget's intellectual development theory. 2. The principle as Piaget has expressed that the second principle developed in child is classification principle. `Subjects of Interactions between objects, Sets, /Addition and Subtraction` which are involved in The Primary School's first grade can be taught by classification principle. Also, in the curriculum taking in the same order of these subjects which can be gained by this principle is appropriate to Piaget's intellectual development theory. 3. Subject of Sets from first grade to fifth grade is appropriate to Piagefs intellectual development theory in Primary Education Mathematics Curriculum. But aims which was written for Sets are not appropriate to grade level. 4. Since`Subject of Interactions between objects, Sets` which are included in the first and second grade in Primary Education Mathematics Curriculum help to gain number conservation, teaching of subject of natural numbers after the subjects of Interactions between objects, Sets is not opposite to Piaget's principles. In the third, fourth and fifth grades, since teaching of subjects of natural numbers after subject of Sets is reinforced the number conservation, it is not opposite to Piaget's principles. In the five grades, also teaching of four operation aptitude which are addition, subtraction, multiplication and division after `Subject of Natural Numbers` coherent to Piaget's principles. 5. Since measurement of gravity which take in place `Subject of Measurement` in the second grade are trying to teach to child before not gained the gravity conservation, it is opposite to Piaget's principles. Since measurements of gravity are included in Primary Education Mathematics Curriculum beginning from second grade, subject of measurement of gravity has been taught in wrong order in the third, fourth and fifth grade according to Piaget's principles. 6. From the second grade, `Measurement of Liquid` which is included in `Subject of Measurements` was included in Primary Education Mathematics Curriculum. Since child can gain the volume conservation in eleven and twelve ages, `Subjects of Measurement of Liquid` should have been include in fifty grade which balance to eleven age. Since ` Measurement of Liquid` is included in Primary EducationMathematics Curriculum from the second grade, according to Piaget's principle, `Subjects of Measurement of Liquid` has been taught in wrong order. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Piaget`nin zihinsel gelişim kuramına göre ilköğretim matematik dersi programının değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of primary education mathematics cirriculum according to Piaget`s intellectual development theory | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Curriculum | |
dc.subject.ytm | Program development | |
dc.subject.ytm | Piaget theory | |
dc.identifier.yokid | 51324 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 51324 | |