Show simple item record

dc.contributor.advisorAlpkan, Lutfihak
dc.contributor.authorTahrali, Siddika İnanç
dc.date.accessioned2020-12-10T12:08:22Z
dc.date.available2020-12-10T12:08:22Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/278276
dc.description.abstractBu tezin temel amacı, jenerik stratejiler, hibrit strateji, yenilikçilik çabaları, çevresel faktörler ve firma performansı kavramlarının aralarındaki ilişkileri detaylı bir şekilde incelemektir. Çalışmada jenerik stratejiler, düşük maliyet ve farklılaştırma stratejileri olarak ele alınırken, hibrit strateji bu iki jenerik stratejinin eş zamanlı yürütülmesi anlamına gelmektedir. Yenilikçilik çabaları başlığı altında keşifsel yenilikçilik çabaları, fayda çıkartma yenilikçilik çabaları ve çift yetenekli yenilikçilik çabalarına odaklanılmıştır. Pazar dinamizmi ve fiyat rekabeti kavramları ise çevresel faktörler olarak belirlenmiştir.Araştırma kapsamında iki temel soruya cevap aranmaktadır. İlk soru `çift yetenekli yenilikçilik çabalarının öncülleri nelerdir?` dir. Mevcut literatürde çift yetenekli yenilikçilik çabalarının önemi ve gerekliliği tartışılmış olmakla birlikte, dinamiklerinin halen detaylandırılmaya ihtiyacı vardır. Bu ihtiyaçtan yola çıkılarak çevresel faktörler, jenerik stratejiler ve hibrit stratejinin yenilikçilik çabaları üzerine olan etkileri incelenmiştir. İstanbul sınırlarındaki 431 firmanın üst düzey yöneticilerinden toplanan verilere dayanarak yapılan detaylı analizler sonucunda 4 önemli bulgu elde edilmiştir:(1) Pazar dinamizmi hem keşifsel hem de fayda çıkartıcı yenilikçilik çabalarını fiyat rekabetinden fazla etkiler;(2) Farklılaştırma stratejisinin keşifsel yenilikçilik çabalarına olan etkisi düşük maliyet stratejisinin etkisinden fazladır;(3) Düşük maliyet, fayda çıkartıcı yenilikçilik çabalarını farklılaştırma stratejisinden daha fazla etkiler;(4) Hibrit strateji, çift yetenekli yenilikçilik çabalarını hem keşifsel hem de fayda çıkartıcı yenilikçilik çabalarından fazla artırır.Çalışmada üzerinde durulan ikinci araştırma sorusu `çevresel faktörler, yenilikçilik çabaları ve firma performansı arasındaki ilişkileri nasıl etkiler?` dir. Biliyoruz ki; firmaların yaşanan yoğun rekabet ile başa çıkıp ayakta kalabilmeleri için içinde bulundukları ortam koşulları doğrultusunda en uygun yenilikçilik çabalarını seçip yürütmeleri önemlidir. Pazar dinamizmi ve fiyat rekabeti bu kararı etkileme potansiyeline sahip iki kriterdir. Dolayısıyla bu iki parametre, yenilikçilik çabaları ve firma performansı arasındaki ilişkiyi etkileyen moderatör etkenler olarak belirlenmiştir. İlk olarak pazar dinamizminin yenilikçilik çabaları ve pazar performansı ilişkisine etkileri, sonrasında da fiyat rekabetinin yenilikçilik çabaları ve finansal performans arasındaki ilişkileri nasıl etkilediği incelenmiştir. Deneysel verilerle yapılan analizler sonucunda bu ilişkiler ile ilgili bilgi birikimimiz şu şekilde zenginleştirilmiştir:(1) Dinamizmin düşük olduğu pazarlarda, iyi bir pazar performansı elde etmek için en iyi alternatif, fayda çıkartıcı yenilikçilik çabalarının yürütülmesi iken dinamizmin yüksek olduğu pazarlarda çift yetenekli yenilikçilik çabaları en uygun seçimdir; (2) Küçük ve orta ölçekli şirketlerde iyi bir finansal performans elde etmek için en iyi alternatif, keşifsel yenilikçilik üzerine odaklanmak iken, büyük şirketlerde fayda çıkartıcı yenilikçilik çabaları daha etkilidir.Anahtar Kelimeler: Yenilikçilik Çabaları, Çift Yeteneklilik, Jenerik Stratejiler
dc.description.abstractThe main objective of this thesis is to examine the relationships among generic strategies, combination strategy, innovation efforts, environmental conditions and firm performance in detail. As generic strategies, we deal with low cost and differentiation strategies. Combination strategy is approached as implementing two generic strategies together. Innovation efforts are handled as exploitative, exploratory and ambidextrous innovation efforts. While environmental conditions cover market dynamism and price competition, firm performance is measured with market performance and financial performance.We concentrate on two research questions. The first question is `what are the antecedents of ambidextrous innovation efforts?`. Although the vital importance of implementing ambidextrous innovation is discussed in recent literature, the dynamics of it still need to be studied more deeply. Thus, the effects of environmental conditions, generic strategies and combination strategy on exploratory, exploitative and ambidextrous innovation efforts are examined depending on the data collected from top managers of 431 firms in Istanbul. With detailed analyses, we achieve four important results:(1) Market dynamism affects both exploratory and exploitative innovation efforts more than price competition does;(2) The effect of differentiation strategy on exploratory innovation is more influential than that of low cost strategy;(3) Low cost strategy influences exploitative innovation efforts more than differentiation strategy does;(4) Combination strategy increases ambidextrous innovation efforts more than either differentiation or low cost strategies do.Our second research question is `how do the environmental conditions and firm size affect the relationship between innovation efforts and firm performance?`. We know that deciding on the most suitable innovation effort (exploratory, exploitative or ambidextrous) is crucial for companies in order to cope with intense competition. Market dynamism and firm size are two important parameters that may affect this decision. Thus, in order to answer this question, we examine the moderator role of these parameters: firstly market dynamism as a moderator in innovation effort-market performance relationship, and secondly firm size as a moderator in innovation effort-financial performance relationship. Empirical findings enrich our detailed knowledge about these moderator effects as follows:(1) In low dynamic markets, the most fruitful choice is exploitative innovation for better market performance, while in high dynamic markets, ambidexterity is the best solution.(2) In SMEs, investing in exploration is the right option for better financial performance, while in large firms exploitative innovation is more powerful.Keywords: Innovation Efforts, Ambidexterity, Generic Strategiesen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleRelationships among generic strategies, innovation efforts, ambidexterity and firm performance
dc.title.alternativeJenerik stratejiler, yenilikçilik çabaları, çift yeteneklilik ve firma performansı arasındaki ilişkiler
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmFirm performance
dc.subject.ytmInnovative
dc.subject.ytmInnovative behaviour
dc.subject.ytmOrganizational ambidexterity
dc.subject.ytmStrategies
dc.identifier.yokid10059629
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGEBZE TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid385874
dc.description.pages102
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess