Sağlıklı besin tüketimi ve eğitim düzeyi: Su ürünleri üzerine bir araştırma
dc.contributor.advisor | Barlın, Hande | |
dc.contributor.author | Varlik, Berk Burak | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:06:21Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:06:21Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-09-16 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/277366 | |
dc.description.abstract | Eğitim, insanlık tarihi boyunca hayatın en önemli süreçlerinden biri olmuştur. Eğitim; bireylerin toplum içinde yer edinebilmeleri için edinilen bilgi, beceri ve davranış değişiklikleridir. Aileden başlayan bu sosyal süreç, okul ve çevrede devam eder. Bireyler; problem çözme yeteneklerini, iletişim becerilerini, genel kültürlerini, yaşam tarzlarını ve daha birçok özelliklerini eğitim ile geliştirirler. Sağlıklı beslenme de bireylerin eğitim ile edinebilecekleri davranışlar arasındadır.Bu çalışmanın amacı; eğitimin, insanların yaşam tarzlarının bir parçası olan beslenmenin üzerinde nasıl bir etkisi olduğunu incelemek, spesifik olarak deniz ürünleri tüketimi ile eğitim arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Çalışmada 1997 eğitim reformu araç değişken olarak alınmıştır. Çalışmada kullanılan veriler Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yapılan 2016 Hanehalkı Bütçe Anketi'nden alınmıştır. Bu verilerden yararlanılarak hanehalkının toplam tüketim harcamaları incelenmiş, deniz ürünleri tüketim harcamaları ile eğitim (ortaokul), yaş, yaşın karesi, cinsiyet, gelir, engellilik, evli olma gibi bağımsız değişkenler arasındaki ilişki yorumlanmıştır.Araştırmada 1997'de yapılan ve zorunlu eğitim süresini 5 yıldan 8 yıla çıkaran eğitim reformunun bireylerin aldıkları eğitim üzerinde pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olduğu gözlemlenmiştir. Eğitimin toplam deniz ürünü tüketim harcamaları üzerinde pozitif etkisi olsa da bu etkinin istatistiksel olarak önemsiz olduğu görülmüştür. | |
dc.description.abstract | Education has been one of the most important processes of life throughout human history. Education can be described as the changes in knowledge, skills and attitudes to get involved in a society. This social process starting from the family continues in school and in the community. Individuals improve their problem-solving skills, communication skills, general knowledge, lifestyles and many other features with education. Healthy nutrition is also one of the behaviors that individuals can attain through education.The purpose of this study is to examine how education affects nutrition as part of people's lifestyles, specifically to investigate the relationship between seafood consumption and education. In this study, the 1997 education reform is taken as an instrumental variable.Empirical data were taken from the 2016 Household Budget Survey which is conducted by Turkey Statistical Institute. Total consumption expenditures of households were analyzed using these data and the relationship between consumption expenditures of seafood and independent variables such as education (middle school), age, age square, gender, income, disabled, married were investigated.The study finds that the education reform of 1997, prolonging compulsory education from 5 to 8 years, had a positive and statistically significant effect on the education of the individuals. Although the education had a positive effect on the total consumption expenditure of seafood, this effect was found to be statistically insignificant. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Beslenme ve Diyetetik | tr_TR |
dc.subject | Nutrition and Dietetics | en_US |
dc.subject | Ekonomi | tr_TR |
dc.subject | Economics | en_US |
dc.title | Sağlıklı besin tüketimi ve eğitim düzeyi: Su ürünleri üzerine bir araştırma | |
dc.title.alternative | Healthy food consumption and education level: A research on seafoods | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-09-16 | |
dc.contributor.department | İktisat Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Aquatic products | |
dc.subject.ytm | Consumption | |
dc.subject.ytm | Consumption expenditures | |
dc.subject.ytm | Healthy nutrition | |
dc.subject.ytm | Consumers | |
dc.subject.ytm | Consumer education | |
dc.subject.ytm | Education level | |
dc.identifier.yokid | 10204022 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GEBZE TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 513392 | |
dc.description.pages | 84 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |